سرویس موسیقی هنرآنلاین: 26 بهمن در سومین  روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با 13 اجرا در سبک‌های مختلف و 4 فیلم مستند در 8 سالن اجرا و به نمایش درخواهد آمد. در ادامه این گزارش مروری بر اجراهای روز سوم این جشنواره داریم:

تالار وحدت

-ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران روز جمعه ساعت 18:30 در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

روحانی درباره رپرتوار این ارکستر  گفت: در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر رپرتوار کاملاً جدیدی را می‌نوازیم. یک اثر از شاهین فرهت اجرا می‌کنیم که سولیست آن امین غفاری خواهد بود. همچنین اثری از رضا کهریزی و قسمتی از پوئم سمفونی "پرنده آتشین" رپرتوار اجرای ما را در جشنواره فجر تشکیل می‌دهد.

او بیان کرد: بعد از جشنواره نیز در اسفندماه آخرین برنامه ارکستر سمفونیک را با اجرای سمفونی شماره ۹ بتهوون و همکاری گروه‌های کر روی صحنه می‌بریم.

-گروه رستاک

گروه "رستاک" با اجرای موسیقی اقوام مختلف ایران در سی و چهارمین جشنواره موسیقی حضور خواهند داشت.

فرزاد مرادی نوازنده و خواننده گروه موسیقی "رستاک" گفت: رپرتوآر این اجرا شباهت‌هایی به آخرین اجرای گروه که حدود یک ماه پیش در برج میلاد بود، دارد. قطعاتی از آلبوم‌های "بهار"، "میان خورشیدهای همیشه"، "سرنای نوروز" و "همه اقوام من" که شامل قطعات جدید و قدیمی است توسط گروه اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: این مجموعه پرانرژی شامل موسیقی مناطق آذربایجان، کردستان، لرستان، بختیاری، بوشهر، کرمان، خراسان، مازندران، گیلان و منطقه فارس است که سعی کرده‌ایم با اجرایی متفاوت و ایجاد فضاهایی جدید در بخش صوتی و بصری تا پایان کنسرت با مخاطبان خود همراه باشیم.

مرادی در رابطه با تم اصلی جشنواره امسال که حمایت از آهنگسازان ایرانی است گفت: جشنواره موسیقی هرسال هدفمندتر برگزار می‌شود. موضوعی که جشنواره امسال به آن توجه کرده، نشانه عمیق شدن نگاه در این زمینه است که می‌تواند باعث پیشرفت موسیقی شود.

او در مورد استقبال مردم از جشنواره موسیقی فجر گفت: طی سال‌های گذشته تجربه‌های خوبی در ارتباط با برگزاری جشنواره کسب شده است. باعث خوشحالی ما است که یکی از پرمخاطب‌ترین گروه‌های جشنواره هستیم و امسال هم همچون سال‌های گذشته امیدواریم با مجموعه قطعاتی که برای این اجرا آماده کرده‌ایم، رضایت مخاطبان را در رابطه با علاقه‌مندان به موسیقی برآورده سازیم تا این اجرا بتواند تجربه مؤثر دیگری برای علاقه‌مندان موسیقی مناطق ایران باشد.

اجرای گروه رستاک ساعت 21:30 در تالار وحدت خواهد بود.

تالار رودکی

-تک‌نوازی پیانو فریماه قوام صدری

فریماه قوام صدری آثاری از علیرضا مشایخی را اجرا می‌کند.

فریماه قوام صدری درباره اجرایش سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: در جشنواره امسال قرار است آلبوم پیانوی شهرزاد ساخته علیرضا مشایخی را اجرا کنم. او در توضیح اجرای خود افزود: شهرزاد نه فصل دارد و هر فصل روایتگر یک موضوع خاص است. در ابتدای هر فصل خانم روبیکا شاکر روایت‌هایی را می‌خواند و بعد از خواندن، تک‌نوازی پیانو توسط من اجرا می‌شود.

وی درباره جزییات بیشتر اجرای خود هم‌چنین گفت: داستان شهرزاد که زاده‌ی تخیل استاد مشایخی است، محملی برای بیان اندیشه‌‌های فلسفی است و به موضوعات مختلف می‌پردازد. هر روایت در یک مکان خاص اتفاقاً می‌افتد و بعد از آن قطعه مرتبط را آن اجرا می‌شود.

این مدرس پیانو تأکید کرد: آلبوم شهرزاد درسال 80 توسط کانون موسیقی اداره‌ی کل امور فرهنگی و فوق‌برنامه‌ی دانشگاه تهران تولید شد و پیش از این در سال 77 با اجرای من و روایت خوانی حسین رحیمی در تالار وحدت به اجرا در آمده بود. امسال برای دومین بار روایت‌های شهرزاد به همراه تک‌نوازی پیانو اجرا می‌شود.

قوام صدری هم‌چنین درباره تم اصلی جشنواره امسال که توجه به آهنگسازان ایرانی است گفت: ازنظر من هیچ‌وقت در این مورد کوتاهی وجود نداشته است. من فکر می‌کنم همه افراد در همه جایگاهی که بودند تلاش کردند تا شأن آهنگسازان ایرانی رعایت شود. من این موضوع را خودم به‌شخصه بارها به دانشجویانم یادآوری کردم و از آن خواسته‌ام اگر قطعه‌ای را اجرا می‌کنند حتماً قطعه یک آهنگساز ایرانی باشد. قوام صدری با تأکید بر اینکه اهمیت به چنین موضوعی در جشنواره امسال ارزش آهنگسازان ایرانی را بیش از پیش روشن می‌کند گفت: بااین‌حال خوشحالم که توجه به چنین موضوع مهمی در جشنواره هم گنجانده شده و همه افراد تلاش می‌کنندشان آهنگساز ایرانی را بالا ببرند و آن را حفظ کنند.

این اجرا روز ساعت 18:30 برگزار خواهد شد.

-تک‌نوازی سنتور مجید کیانی

رسیتال تک‌نوازی موسیقی دستگاهی به سرپرستی و آهنگسازی مجید کیانی در تالار رودکی اجرا می‌شود.

در این رسیتال مجید کیانی با تک‌نوازی سنتور در چهار بخش در دستگاه ردیف آوازی شور، ابوعطا، دشتی و بیات زند، قطعاتی را برای مخاطبان اجرا می‌کند. در این اجرا شهرام کیانی نیز با ضرب، وی را همراهی خواهد کرد.

استاد مجید کیانی ردیف سنتور صبا، قطعات علینقی وزیری و روح‌الله خالقی را به مدت چهار سال در هنرستان موسیقی فرا گرفت و در سال ۱۳۴۵ وارد دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد. وی موسیقی را نزد اساتید به نامی از جمله مرحوم استاد داریوش صفوت و مرحوم استاد نورعلی خان برومند آموخت. او به مدت دو سال ردیف آوازی را نزد استاد عبدالله خان دوامی فراگرفت و به مدت سه سال نیز در دانشگاه سوربن پاریس نزد پروفسور تروانکه وادیت وادار به تحصیل پرداخته است.

این اجرا ساعت 21:30 برگزار خواهد شد.

ایوان شمس

-گروه آهنگ

کنسرت گروه آهنگ به سرپرستی و آهنگسازی مهرداد ناصحی و خوانندگی وحید تاج، ۲۶ بهمن‌ماه در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.

در این کنسرت قطعات "پیش‌درآمد شور" به آهنگسازی مهرداد ناصحی، تصنیف "زبان گنگ" با شعری از هوشنگ ابتهاج، قطعه ضربی دشتی به آهنگسازی مهرداد ناصحی، تصنیف "نازنین" با شعری هوشنگ ابتهاج و آهنگسازی مهرداد ناصحی، تصنیف "شیدایی" با شعری از حافظ و آهنگسازی پرویز مشکاتیان، تصنیف "مطرب مجلس"، قطعه "چوپانی" به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و تصنیف "هفت‌دریا" با شعری از حافظ و آهنگسازی مهرداد ناصحی اجرا خواهند شد.

جمشید صفر زاده (سنتور)، امین گلستانی (عود)، شهاب آذین مهر (تار)، کامران یعقوبی (تمبک) و امین دادوری (دف) اعضای گروه موسیقی آهنگ را به سرپرستی و آهنگسازی مهرداد ناصحی (نوازنده کمانچه) و خوانندگی وحید تاج تشکیل می‌دهند.

این اجرا ساعت 19 در ایوان شمس برگزار می‌گردد.

فرهنگسرای نیاوران

-دو نوازی قانون و تنبک

کنسرت دو نوازی قانون و تنبک به سرپرستی پریچهر خواجه ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد.

پریچهر خواجه نوازنده قانون درباره اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرایی که قرار است در جشنواره فجر داشته باشیم، دو نوازی قانون و تنبک است که نوازنده قانون من هستم و نوازنده تنبک فرهاد صفری. ما در این اجرا قرار است به اجرای موسیقی دستگاهی بپردازیم و این قطعات در دستگاه‌های ماهور، نوا، دشتی و راست پنجگاه است.

این نوازنده قانون گفت: فضای موسیقی در جشنواره، یک فضای هیجان‌انگیز است، یک هیجان عجیب که برای همه نوازنده‌ها وجود دارد و باعث می‌شود تا همه دوستان در سبک موسیقی خودشان با یکدیگر رقابت کنند. این دوره جشنواره برای افرادی که دوستدار موسیقی هستند زمان بسیار دل‌چسبی خواهد بود. امیدوارم که مردم هم از این رویداد استقبال کنند و بتوانند بهترین اجراها را در این جشنواره ببینند.

-ثقیل

گروه "ثقیل" از ازبکستان ساعت 21:30 در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

برج آزادی

-کوارتت محمد آزمند

کوارتت محمد آزمند به سرپرستی وفا مصباحی ساعت 19 در برج آزادی برگزار می‌شود.

- کهت میان

بعد از اجرای آزمند، گروه "کهت میان" به سرپرستی همایون مجد زاده در برج آزادی روی صحنه خواهد رفت.

حوزه هنری

-تک‌نوازی دوتار قوچان

اجرای تک‌نوازی دوتار قوچان ساعت 19 در سالن سوره حوزه هنری برگزار شده و در ادامه این اجرا گروه "چاغابخشی" از ترکمن در همین سالن روی صحنه می‌روند.

- کادوس تالش

گروه شمالی "کادوس تالش" در دومین سئانس سالن سوره در حوزه هنری روی صحنه رفته و بلافاصله بعد از اتمام این اجرا، گروه "گیل و دیلم" به سرپرستی محمدرضا شاه نوری روی صحنه حوزه هنری می‌روند.

برج میلاد

-برادران آرش و مسیح

آرش و مسیح در اولین سئانس سالن همایش‌های برج میلاد در ساعت 18:30 روی صحنه خواهند رفت و گلچینی از قطعات سینگل خود را اجرا می‌کنند.

-امیر عباس گلاب

اجرای سئانس دوم سالن برج میلاد در ساعت 21:30 به امیر عباس گلاب اختصاص دارد. گلاب سال گذشته اولین حضورش در جشنواره را به ثبت رساند.

خانه سینما

روز جمعه همچنین چهار فیلم مستند با موضوع موسیقی در سالن سیف الله داد خانه سینما روی پرده خواهد رفت. 

-"اهمیت عارف بودن"

مستند "اهمیت عارف بودن" به کارگردانی مهدی باقری ساعت 16:30 به‌عنوان اولین فیلم روز سوم نمایش فیلم‌های مستند جشنواره برای مخاطبان ارائه می‌شود. این فیلم مستند، نمایی از سال‌های پایانی زندگی عارف قزوینی تصنیف سرای نامدار کشور را در شهر همدان به تصویر کشیده و برخی از نامه‌هایی که این شاعر برجسته برای چند دوست در تهران نوشته بود را مرورمی کند.

"اهمیت عارف بودن" به مدت ۳۶ دقیقه و در سال ۹۰ تولیدشده است. مهدی باقری پژوهشگر، نویسنده، تدوینگر کارگردان، محمد حدادی تصویربردار، حسن شکوهی نیا، سعید گودرزی و حبیب محمدی مهرشاد ملکوتی صدابرداران، هومن برق‌نورد، فرشاد فدائیان و انوشیروان خانی گویندگان، آیدین علیانسب و مهدی مبتغا اجرای تصنیف‌های عارف و فرزاد سپهر و نیما باقرزاده مدیران تولید از عوامل و متصدیان این فیلم مستند هستند.

- "پیدای ناپیدا"

مستند "پیدای ناپیدا" به کارگردانی محمد احسانی در مدت ‌48 دقیقه به زندگی و آثار شهرام ناظری استاد آواز موسیقی اصیل ایرانی پرداخته و جنبه‌های ملی، حماسی و عرفانی آثار وی از چهار دهه گذشته تا امروز که روایتگر تاریخ موسیقی ایران بوده ‌است را به تصویر می‌کشد.

- "والسی برای تهران"

"والسی برای تهران" به کارگردانی زینب تبریزی درباره موسیقی خیابانی با نگاهی به زندگی مهرداد مهدی یکی از قدیمی‌ترین نوازنده‌های خیابانی در ایران است که در این فیلم قصد دارد یک فستیوال موسیقی خیابانی برگزار کند اما با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود. "والسی برای تهران" یک مستند نیمه بلند ۵۰ دقیقه‌ای است که ساخت آن ۲ سال طول کشیده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مهرداد مهدی از نخستین نوازندگان موسیقی خیابانی در ایران، قصد دارد برای برگزاری فستیوال موسیقی خیابانی در تهران، گروه خود را که سال‌ها با آن‌ها در خیابان‌ها نوازندگی کرده است دوباره کنار هم جمع کند، اما در این راه با اتفاقات و موانع متعددی روبرو می‌شود...

این فیلم بعد از "پیدای ناپیدا" در در خانه سینما به نمایش درمی‌آید.

-"بزم رزم"

مستند "بزم رزم" به کارگردانی سید وحید حسینی ساعت 18:30 در سالن سیف‌الله داد خانه سینما اکران می‌شود.

حسین علیزاده، بیژن کامکار، مجید درخشانی، حمید شاهنگیان، حسن ریاحی، علی اکبرشکارچی، محمد گلریز، همایون رحیمیان، کامبیز روشن روان، حسام الدین سراج، فیروز برنجان و مهدی کلهر از جمله هنرمندان و مسئولان وقت در عرصه مدیریت بر هنر موسیقی هستند که در این مستند حضور دارند و درباره هنر موسیقی و چگونگی حفظ و اشاعه این هنر در شرایط روزهای پس از انقلاب و جنگ صحبت کرده‌اند.

درخلاصه داستان این فیلم آمده است: بزمِ رزم سرگذشتِ پر فراز و نشیبِ موسیقیِ ما در سال‌های جنگ است. روایتِ هم‌زمانِ دو داستان است: داستانِ جوانانی که برای حفظِ میهن از جان گذشتند و داستانِ اهلِ موسیقی که از یک سو به زبان و ابزار خود در راهِ وطن واردِ میدان شدند و از سویی دیگر برای حفظِ موسیقیِ ایرانی کوشیدند. و پیروزِ این هر دو میدان ایران است و موسیقیِ ایران.