سرویس موسیقی هنرآنلاین: سی‌ و‌ چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 تا 30 بهمن در هفت سالن برگزار خواهد شد. ایوان شمس در این شش روز میزبان اجراهایی چون همایون پرنیا، سایه ارغوان، آهنگ، خنیاگران مهر، روشنا و... خواهد بود. در ادامه این گزارش اجراهای این سالن را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

همایون پرنیا

تالار ایوان شمس در اولین روز برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه موسیقی همایون پرنیا به سرپرستی، آهنگسازی و نوازندگی سنتور حسین پرنیا و خوانندگی فاضل جمشیدی است. این کنسرت ساعت ۱۹ روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه روی صحنه می‌رود.

"عشق و بهانه" با شعری از هوشنگ ابتهاج، "بی‌قرار" با شعری از مولوی، "صد ترانه" با شعری از هوشنگ ابتهاج، "این نیز بگذرد" با شعری از رهی معیریف "پریشانی" با شعری از محمد علی بهمنی و "خواب نیلوفر" با شعری از هوشنگ ابتهاج آثاری هستند که دراین کنسرت اجرا خواهد شد.

حسین پرنیا آهنگساز، نوازنده سنتور وسرپرست گروه، فاضل جمشیدی خواننده، صائب کاکاوند و ساسان بازگیر نوازنده تار، سهیل سان احمدی نوازنده بم تار، مجید یحیی نژاد نوازنده عود، سیاوش الهی نیا نوازنده رباب، میلاد مرادی کمانچه، احسان لیوانی نوازنده نی، رامین ملکی نوازنده دف و پژمان پرنیا نوازنده تمبک و سازهای کوبه ای گروه اجرایی کنسرت را تشکیل می‌دهند.

حسین پرنیا از جمله هنرمندان شناخته‌شده عرصه آهنگسازی و نوازندگی سنتور است که تاکنون برنامه‌ها و آلبوم‌های مختلفی را با حضور خوانندگان مطرح کشورمان منتشر کرده که از آن جمله می‌توان به آثاری چون "تحریر خیال" به خوانندگی ایرج بسطامی، "رقص آشفته" به خوانندگی ایرج بسطامی، "حال آشفته" به خوانندگی ایرج بسطامی و رضا رضایی پایور، "ساکن جان" به خوانندگی علی جهاندار، "آوای دوست" به خوانندگی علی رستمیان، "پادشاه فصل ها" به خوانندگی علیرضا افتخاری و "رقصانه" به خوانندگی شهرام ناظری اشاره کرد.

سایه ارغوان

اشکان کمانگری روز پنجشنبه 25 بهمن‌ماه ساعت 19 همراه با گروه سایه‌ ارغوان به سرپرستی محمدامین اکبرپور به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

او در بخش دوم این کنسرت قطعاتی چون "بشارت" با آهنگسازی محمدرضا لطفی را براساس شعری از سایه، "عاشقان سرمست" از همین آهنگساز را براساس شعری از مجتبی کاشانی، "ایرانی" از  پرویز مشکاتیان، دوضربی عراقی از لطفی براساس شعری از فرخی یزدی، "ای ایران" با شعری از جواد آذر  را به همراه قطعاتی دیگر اجرا می‌کند.

حمیدرضا برزویی (سنتور)، محمدیوسفی  (نی)، آرش عزیزی (تار)، فریما موفقی، فیروزه رئیس دانا (کمانچه)، اکبر داداش زاده (رباب)، مسعود پاد (عود)، سهیل اله دادیان (تمبک)، میلاد شکری (دف، دایره) و محمدامین اکبرپور (تار، سرپرست) او را در این بخش همراهی خواهند کرد.

در بخش نخست این کنسرت علیرضا حاجی طالب به‌عنوان خواننده حضور دارد و قطعاتی چون "تار و آواز" از ساخته‌های استاد براساس شعری از سایه، "دلم تنگ است" براساس شعرِ اخوان، "دلتنگ شد گل" اثر محمدامین اکبرپور براساس شعری از سایه و "دلم گرفته"‌ و "شب آمد و دلتنگم" از همین آهنگساز و شاعر اجرا خواهد شد.

در این بخش یاشار مهاجری (سنتور)،‌ یوسف رنجبر (نی)، محسن فروغی (تار)، آیلی مرغوب، دلارا ابراهیمی (کمانچه)، ایوب امین زاده (عود)، مهدی کریمی (رباب)، مجید علیزاده (تمبک)، پویان گرامی (دف، دایره) و محمدامین اکبرپور (تار، سرپرست، آهنگساز) می‌نوازند.

آهنگ

گروه آهنگ به سرپرستی و آهنگسازی مهرداد ناصحی و خوانندگی وحید تاج 26 بهمن ساعت 19 برنامه اجرا می‌کند.

در این کنسرت قطعات "پیش‌درآمد شور" به آهنگسازی مهرداد ناصحی، تصنیف "زبان گنگ" با شعری از هوشنگ ابتهاج، قطعه ضربی دشتی به آهنگسازی مهرداد ناصحی، تصنیف "نازنین" با شعری هوشنگ ابتهاج و آهنگسازی مهرداد ناصحی، تصنیف "شیدایی" با شعری از حافظ و آهنگسازی پرویز مشکاتیان، تصنیف "مطرب مجلس"، قطعه "چوپانی" به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و تصنیف "هفت‌دریا" با شعری از حافظ و آهنگسازی مهرداد ناصحی اجرا خواهند شد.

جمشید صفرزاده (سنتور)، امین گلستانی (عود)، شهاب آذین مهر (تار)، کامران یعقوبی (تمبک) و امین دادوری (دف) اعضای گروه موسیقی آهنگ را به سرپرستی و آهنگسازی مهرداد ناصحی (نوازنده کمانچه) و خوانندگی وحید تاج تشکیل می‌دهند.

خنیاگران مهر

گروه موسیقی خنیاگران مهر به آهنگسازی بهزاد عبدی و سرپرستی نیوشا بریمانی روز شنبه 27 بهمن ماه ساعت 19  به صحنه می‌رود.

آن‌ها قطعات "خوشه‌چین"، "بشنو از نی"، "در محاصره"، "ازیادرفته"، "حیرانی"، "طرحی نو"، "سخن عشق" و "رسوای دل" را در مایه‌های نوا، دشتی، اصفهان، شوشتری، ماهور … به گوش مخاطبان می‌رسانند.

نگین زاده وکیلی (قیچک باس)، شیدا قاضی (نی)، صدا سدیفی (قانون)، رخساره رستمی (عود)، هیلا فیض پور (تار)، بهاره حیدری (بم تار)، ترگل خلیقی (تار و رباب)، عسل ملک‌زاده (دف و دایره)، مهرناز دبیری زاده (تنبک و سازهای کوبه‌ای)، شیما شاه‌محمدی و نازنین روستا (قیچک، آلتو) بانوان نوازنده گروه خنیاگران مهر هستند که قرار است به سرپرستی "نیوشا بریمانی" نوازنده کمانچه به هنرنمایی بپردازند.

گروه موسیقى خنیاگران مهر در خردادماه سال 95 به آهنگسازی بهزاد عبدی و متشکل از بانوان نوازنده‌ سازهاى ایرانى به سرپرستى نیوشا بریمانى تشکیل شد. اولین کنسرت این گروه در مردادماه همان سال به خوانندگى محمد معتمدى به روى صحنه رفت که با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شد. این گروه در فستیوال امهایاستان ارمنستان حضورى موفق داشت که مدال فستیوال را از وزیر فرهنگ آن کشور‌ دریافت کرد.

روشنا

ایوان شمس تهران یکشنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت 19 در پنجمین روز جشنواره میزبان مخاطبان موسیقی ایرانی با اجرای گروه موسیقی روشنا به آهنگسازی حسین اینانلو و خوانندگی مظفر شفیعی است.

این گروه در بخش اول کنسرت قطعاتی را با دو نوازی سه تار و تمبک اجرا می‌کند و پس از آن در بخش دوم تصنیف "بدرود" با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی، تصنیف "آه شبانه" با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی، "چهار مضراب دشتی"، تصنیف "غم شبز" با شعری از هوشنگ ابتهاج، تصنیف "رود" با شعری از هوشنگ ابتهاج، تصنیف "پیوند مهر" با شعری از هوشنگ ابتهاج برای مخاطبان اجرا خواهد شد.

حسین اینانلو آهنگساز و نوازنده سه تار، مظفر شفیعی خواننده، وحید سرخوش نوازنده نی، هادی اینانلو نوازنده سنتور، مهران امیراصلانی نوازنده تمبک، همایون سیفی نوازنده کمانچه و مهربد یوسفی نوازنده عود گروه اجرایی این کنسرت را تشکیل می‌دهند.