به گزارش هنرآنلاین به نقل از روبط عمومی دفتر موسیقی، مرتضی یگانه ،سرپرست گروه رادها به مناسبت اجرای خود در تالار رودکی، ضمن مهم تلقی کردن جایگاه موسیقی نواحی و حفظ آن همچون بخشی از فرهنگ ملی، گفت: علاوه بر این که توجه به جایگاه این نوع از موسیقی، توجه به بخش مهمی از ارزش ها و سنت های بومی ماست ،این نوع موسیقی بستر بسیار گسترده و مناسبی جهت استفاده از پتانسیل های موسیقیایی است .

سرپرست گروه رادها در ادامه افزود: منتهی مراتب برای استفاده کردن از امکانات این موسیقی لازم است که ما شناخت چند سویه به زوایا و زیر و بم های آن داشته باشیم تا از طریق آشنایی با امکانات صدایی و موسیقیایی نوع مقامی، بتوانیم به پیوندها و ساختارهای منسجم و قاعده مند در اجراهای خود دست یابیم.

این نوازنده گروه رادها در ادامه صحبت های خود با الزامی برشمردن توجه و پرداخت به موسیقی نواحی، خاطر نشان کرد: این مهم امکان پذیر نیست مگر آنکه، هم گروه هایی که در این ژانر فعالیت جدی دارند، وهم مسوولانی که این موسیقی را تحت پوشش قرار می‌دهند، به یک تعامل دو طرفه، پیرامون موسیقی مقامی و نواحی برسند تا از این طریق کاملا جهت مند از قابلیت‌های آن استفاده شود.

او ضمن مهم برشمردن این توجه دوسویه بیان داشت : برنامه هایی همچون، سری اجراهای تالار رودکی مانند نعمه های ایرانی ،و طرح هایی از این دست را که با حمایت دفتر موسیقی، معاونت هنری و دیگر نهادهای مرتبط همراه است ، شایسته و مطلوب خواند.

وی در ادامه گفت: برای پیشبرد و زنده نگه داشتن موسیقی نواحی و مقامی لازم است،ضمن شمولیت بخشیدن به آن از طریق اجرای گروه‌های فعال در این سبک از موسیقی؛ مدیریت برنامه‌ها و تبلیغات آن را نیز سامان بخشید تا بدین صورت جایگاه این موسیقی در کنار دیگر سبک‌ها و ژانرها تسبیط شود که متاسفانه در حال حاضر این چنین نیست.

وی که خود در زمینه‌ موسیقی نواحی به صورت پژوهشی نیز فعالیت دارد درادامه افزود: برای درک هرچه صحیح‌تر عناصر تشکیل‌دهنده هر منطقه در دامنه موسیقی نواحی، لازم است به صورت مجزا و روشمند فعالیت شود تا امکانات قابل بسط این موسیقی چه به صورت تلفیقی،چه به صورت ترتیب دستگاه‌های شامل آن، به بهترین نحو استفاده شود.

یگانه فعالیت گروه رادها را در این زمینه با تلفیق سازهای کوبه‌ایی موفق تلقی می‌کند بیان داشت:گستره‌ موسیقی نواحی با پیوندهایی از این دست( تلفیق با سازهای کوبه‌ای) برای نسل جوان مخاطب موسیقی، جذاب و دارای هیجان تربیت شده و آگاهانه می‌داند.

او که اجرای گروه را با تمرکز محوری بر روی موسیقی نواحی خراسان با تلفیق سازهای کوبه‌ایی، دوره‌ ارزشمندی در جهت ارتقای کیفیت تنظیم‌ و اجراهای گروه می داند.درپایان افزود:گروه در آینده نزدیک و به صورت متمرکز فعالیت خود را در زمینه موسیقی نواحی بر روی موسیقی کردستان ادامه خواهد داد.

گروه رادها به سرپرستی مجید یگانه در نیمه تیرماه در تالار رودکی درقالب دوبخش به همراهی غلام علی پورعلایی (خالق قطعه نوایی نوایی) به روی صحنه رفت.