سرویس موسیقی هنرآنلاین: نوزدهمین سال تأسیس خانه موسیقی ایران شنبه‌شب با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در ایوان شمس برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان بخش موسیقی در حوزه کتاب در سه رشته آموزشی،‌ علمی - پژوهشی و ترجمه معرفی شدند.

در ابتدای مراسم که عنوان آن "شب موسیقی" بود، سید عباس سجادی مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران به‌عنوان مجری روی صحنه حاضر شد و ضمن خوشامدگویی حضار را به دیدن کلیپ دعوت کرد.

این کلیپ که شامل فعالیت‎های خانه موسیقی بود با صحبت‌های حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه ادامه پیدا کرد، او در این فایل تصویری گفت: طبق روال هر سال سالگرد تأسیس خانه را جشن می‌‌گیریم تا همدلی کنیم و خاطرات و تلخی‌ها و شیرینی‌های ایام را مرور کنیم. امسال نوزدهمین سال تأسیس خانه موسیقی است. این خانه نهالی است که به درخت تناور تبدیل شد که تأثیرگذار است. ما سال پرفرازونشیبی را طی کردیم، اما نگذاشتیم فعالیتمان متوقف شود و با همکاری کانون‌ها اتفاقات خوبی را رقم زدیم.

او ادامه داد: همان‌طور که قول داده بودم کپی‌رایت با جدیت پیگیری می‌‌شود و دفتر این موضوع را در خانه موسیقی داریم. هنرمندان زیادی آمدند و مشکلاتشان پیگیری شده است. خواسته‌‌‎ام این است هنرمندان بیایند و به ما وکالت بدهند تا خانه موسیقی مشکلشان را در این زمینه پیگیری کند. بیش از هر زمان دیگری نیاز به همدلی داریم.

میراث گران‌قدر موسیقی ایرانی نباید از دست برود

بعد از اتمام این ویدئو، سخنرانی اصلی مدیرعامل خانه موسیقی با عذرخواهی از حضار آغاز شد و گفت: ما سال‌های گذشته جشن را زودتر برگزار می‌کردیم اما متأسفانه امسال با تأخیر زیادی همراه شد که دلیل آن مشکلات موجود است، حتی به خاطر مشکلات مالی که گریبان گیر ما شده نمی‌خواستیم جشنی برگزار کنیم اما دوستان کمک کردند و این جشن برگزار شد.

او ادامه داد: با ورود دکتر حناچی به شهرداری تهران خواستار نگاه فرهنگی پرقدرت‌تر از سابق هستیم و برای همکاری با شهرداری و شهروندان اعلام آمادگی می‌کنیم.

نوربخش اضافه کرد: امسال چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است و همه نهادها قرار است فعالیت پررنگ‌تری را در پیش داشته باشند. در نتیجه باید در همه امور به ثبات رسیده باشیم. قرار نیست شاهد به‌هم‌ریختگی‌های باشیم و لازم نیست بگویم نقش موسیقی در انقلاب و دفاع مقدس چه بوده است.

او تأکید کرد: تا به امروز اهالی موسیقی خدمت کردند و امروز این مسئولین هستند که باید توجه خود را به این افراد بیشتر کنند. در حال حاضر نیمی از جمعیت اهالی موسیقی را بانوان تشکیل می‌دهند اما این‌ها کجا باید کار کنند؟ چند استان هستند که این بانوان اجازه ورود روی صحنه برای نوازندگی را ندارند؟

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین گفت: ما باید هم‌اکنون در شرایطی باشیم که بانوان نوازنده هم به‌راحتی بتوانند روی صحنه حضور داشته باشند. قبول دارم که در برخی مواقع یک سری قانون‌شکنی‌هایی وجود دارد، اما این بدان معنی نیست که شرایط و وضعیت جدیدی را برای این هنرمندان وضع کنیم که شایسته آن‌ها نیست.

او تأکید کرد: علاوه بر این ما در حوزه کپی‌رایت مشکلات فراوانی داریم که باید تمام سعی خود را کرده که چرخه این موسیقی به‌درستی بگردد و مشکلات را تا حد امکان رفع کنیم. میراث گران‌قدر موسیقی ایرانی نباید از دست برود. این موسیقی نباید بیگانه شود پس لطفاً با همراهی شرایطی را فراهم کنیم که موضوع کپی‌رایت هم هرچه زودتر برطرف شود.

قدردانی از پیشکسوتان عرصه هنر

بعد از اتمام صحبت‌های مدیرعامل خانه موسیقی کلیپی از درگذشتگان عرصه موسیقی پخش شد و نوبت به قدردانی از چند استاد پیشکسوت رسید.

مینا افتاده مدرس پیشکسوت، نوازنده سنتور، نوازنده تنبک، پژوهشگر موسیقی ایرانی، علی بکان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی، ژنیک بیدروسیان هنرمند پیشکسوت حوزه آواز وکال، فاطمه رضایی خواننده و ترانه‌سرای پیشکسوت منطقه هرمزگان، حسن زادخلیل سازنده سازهای موسیقی ایرانی، سیمین غانم هنرمند پیشکسوت موسیقی پاپ، کریم قربانی نوازنده و مدرس پیشکسوت ویولن، ارژنگ کامکار نوازنده پیشکسوت تنبک و مرادعلی نجات پور نوازنده پیشکسوت سرنای استان ایلام سل از جمله هنرمندانی بودند که در این بخش مورد قدردانی قرار گرفتند.

بعد از بخش قدردانی نوبت به پخش کلیپی از روند فعالیت‌های خانه موسیقی در طی یک سال گذشته رسید. همچنین بعد از پایان این کلیپ گروه "سازینه" به سرپرستی پیمان بزرگ نیا متشکل از اقوام مختلف برای اجرای شادیانه‌ها روی صحنه حاضر شدند و اجرای زیبایی به یادگار گذاشتند.

اجرای تک‌نوازی استعداد‌های جوان با هنرمندی پریا فرهادی نوازنده قانون از اصفهان و بارمان رسولی نژاد نوازنده تار از شهریار، اجرای گروه "سایه ارغوان" به سرپرستی محمدامین اکبرپور و خوانندگی اشکان کمانگری، اجرای گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو بخش‌های مختلف نوزدهمین جشن سالگرد تأسیس خانه موسیقی را تشکیل می‌داد.

دوره نوزدهم جشن خانه موسیقی ایران در شرایطی برگزار شد که دوره قبلی این جشن به معرفی برگزیدگان حوزه موسیقی در بخش آلبوم اختصاص داشت، اما در این دوره برگزیدگان بخش موسیقی در حوزه کتاب در سه رشته آموزشی،‌ علمی -پژوهشی و ترجمه معرفی شدند.

معرفی برگزیدگان

در این مراسم همچنین هنرمندان و پژوهشگران مورد قدردانی قرار گرفته در حوزه آثار تألیفی و کتاب به شرح زیر معرفی شدند:

بخش پژوهش

در این بخش 250 عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شده بود که هیئت داوران متشکل از هومان اسعدی، آروین صداقت کیش و محمدرضا فیاض اسامی آثار برگزیده را به شرح زیر اعلام کرد:

کتاب"ساختار ملودی در موسیقی ایرانی" تألیف محمدرضا آزاده‌فر به‌عنوان کتاب برگزیده بخش پژوهش معرفی شد. کتاب"گوشه" تألیف ارشد طهماسبی و کتاب "کوک در سازهای زهی" تألیف ایمان فخر نیز شایسته تقدیر معرفی شدند.

در این بخش هیئت داوران از مجید کیانی استاد پیشکسوت موسیقی دستگاهی که حاصل چند دهه کندوکاو خود را در کتاب شناخت هنر موسیقی یکجا گردآوری کرده است، قدردانی کرد. همچنین کتاب"شعر؟ یا موسیقی؟" تألیف مهدی آذرسینا استاد پیشکسوت موسیقی دستگاهی حاوی رهیافت‌هایی برای تلفیق شعر و موسیقی، شایسته قدردانی معرفی ‌شد.

بخش ترجمه

در این بخش تعداد 50 اثر به دبیرخانه ارسال شد که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

کتاب"تاریخ موسیقی غرب" ترجمه کامران غبرایی به‌عنوان کتاب برگزیده بخش ترجمه و کتاب"انسان‌شناسی موسیقی" ترجمه مریم قرسو و کتاب"فرهنگ موسیقی هاروارد" ترجمه عادل شاهنده شایسته تقدیر در بخش ترجمه معرفی شدند.

ضمناً هیئت داوران از کوشش‌های حسین یاسینی مترجم جامعه موسیقی برای بازبینی و روزآمد کردن ترجمه بر اساس ویراست جدید کتاب"درک و دریافت موسیقی" قدردانی کرد.

 بخش آموزش

در این بخش تعداد ۲۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که هیئت داوران اسامی زیر را به‌عنوان نفرات برگزیده معرفی کرد:

کتاب "۶۰ چهارمضراب برای تار" تألیف علی کاظمی به‌عنوان کتاب برگزیده بخش آموزش معرفی شد. کتاب "تصنیف‌های استاد فرامرز پایور" تألیف رامتین نظری جو و کتاب"مجموعه آثار غلامحسین بیگجه خانی" تألیف محمد عبدلی نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

علی ترابی، احمد مسجد جامعی، محمد سریر، فرزاد طالبی، بیژن کامکار، میلاد کیایی، بیژن بیژنی، مظفر شفیعی، بهروز وجدانی، احد ملکی، علی جهاندار، غلام علمشاهی، سید عباس سجادی، سامان احتشامی، علی عزیزی، بهرام جمالی، امیرعباس ستایشگر، مهدی وجدانی، اشکان کمانگری، داود گنجه‌ای، تقی ضرابی، حسام‌الدین سراج، محمد جلیل عندلیبی، احمد صدری، بردیا صدر نوری، ناصر ایزدی، سید محمد موسوی و وارطان ساهاکیان از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.