سرویس موسیقی هنرآنلاین: سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 تا 30 در هفت سالن برگزار خواهد شد. تالار رودکی در این شش روز میزبان اجراهایی چون ارکستر زهی آرکو، ارکستر سمفونیک رسانه هنر، گروه کر اردیبهشت، گروه بربطیان، گروه کر شهر تهران و... خواهد بود. در ادامه این گزارش اجراهای این سالن را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

تک‌نوازی پیانو آرپینه اسرائیلیان

اولین اجرای تک‌نوازی آرپینه اسرائیلیان هنرمند عرصه کلاسیک با محوریت موسیقی کلاسیک جهانی در جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود. جشنواره فجر با اجرای او در روز چهارشنبه 24 بهمن‌ماه ساعت 18:30 آغاز خواهد شد.

آرپینه ایسرایلیان در شهر ایروان مرکز جمهوری ارمنستان در خانواده‌ای موسیقیدان متولد شد او در سال 1977 تحصیلات رسمی خود را در رشته نوازندگی پیانو در مدرسه موسیقی چایکوفسکی آغاز و پس از 12 سال تحصیل در سال 1989 دوره ابتدائی و متوسطه را در آن مرکز هنری به پایان رساند.

از سال 1996 فعالیت حرفه‌ای نوازندگی را در ارکستر سازهای زهی ایروان آغاز و از سال 2000 هم‌زمان در گروه تک‌نوازان موسیقی معاصر به رهبری زاون وارتانیان به اجرای آثار موسیقی مدرن پرداخت.

ارکستر سمفونیک رسانه هنر

ارکستر سمفونیک رسانه هنر به رهبری امیر پدرام طاهریان 24 بهمن‌ماه ساعت 21:30 به صحنه می‌رود.

این برنامه با اجرای آثاری از کارل فیلیپ امانوئل باخ، جان ویلیامز و فرانس شوبرت روی صحنه خواهد رفت. سولیست فلوت: مونا طاهریان و سولیست ویولن: مریم مدنی ارکستر را همراهی می‌کنند.

ارکستر سمفونیک رسانه هنر در سال 85 توسط امیرپدرام طاهریان بنیان‌گذاری شد. این ارکستر نخست در قالب ارکستر سازهای زهی فعالیت خود را آغاز کرد و سپس در سال‌های نخست به‌سرعت گسترش یافت و به‌طور منظم به تمرین و اجرای رپرتوارهای ارکسترال معتبر و گوناگون پرداخت.

این ارکستر پیش از این در تالارهای وحدت، رودکی، حوزه هنری، آوینی، فرهنگسرای نیاوران و ارسباران اجرا داشته است.

ارکستر زهی آرکو

ارکستر زهی آرکو به رهبری و مدیریت هنری ابراهیم لطفی روز 25 بهمن‌ماه  ساعت 18:30 برگزار می‌شود.

لطفی که از نگاه تعدادی هنرمندان به "خلوت‌گزیده" موسیقی کلاسیک کشورمان شهرت دارد سال ۱۳۴۵ در تهران زاده شد. پدرش از شاگردان ویولن ابوالحسن صبا بود. لطفی با تشویق خانواده در ۱۰ سالگی برای تحصیل در موسیقی و رشته نوازندگی ویولن وارد هنرستان عالی موسیقی شد و نزد ماریکو مانوکیان و ابوالقاسم طالب زاده نواختن ویولن را آموخت، سپس تا کارشناسی ارشد موسیقی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ادامه تحصیل داد. این هنرمند از ۱۶ سالگی برای نواختن ویولن وارد ارکستر سمفونیک تهران و صداوسیما شد و با ارکسترهای موسیقی گوناگونی همکاری و سپس به تدریس در هنرستان‌های موسیقی، دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دپارتمان موسیقی دانشگاه تهران پرداخت.

لطفی در سال 75 گروه کوارتت زهی تهران را بنیان نهاد که از گروه‌های موسیقی کلاسیک ایران است. لطفی همچنین رهبری ارکستر زهی فرهنگسرای نیاوران را در سال ۱۳۸۰ بر عهده داشت و آثاری از موسیقیدانان بزرگ جهان را اجرا کرد.

تک‌نوازی گیتار سیمون آیوازیان

تک‌نوازی گیتار با همراهی سیمون آیوازیان و بابک ولی پور برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر روز 25 بهمن‌ماه ساعت 21:30 اجرا خواهد شد. این دو هنرمند موسیقی کشورمان هم‌چنین در جشنواره نشست تخصصی "آنچه درباره گیتار کلاسیک می‌دانید" را برگزار می‌کنند.

سیمون آیوازیان نوازنده گیتار درباره این نشست‌ها گفت:  سخنرانی، حول محور تاریخچه این ساز قدیمی خواهد بود. بر اساس این صحبت‌ها نیز یکی از شاگردان قدیمی‌ام به نام بابک ولی‌پور اجراهایی از دوره‌های رنسانس، باروک و کلاسیک خواهد داشت. این در حالی است که پس از این اجرا برنامه‌هایی با تحلیل موسیقی به‌عنوان نمونه کار ارائه می‌شود.

این استاد دانشگاه در زمینه قابلیت نوازنده‌های ایرانی در حوزه گیتار کلاسیک افزود: شخصاً در زمینه گیتار کلاسیک با آهنگسازهای ایرانی در ارتباط نبوده‌ام. برای همین متأسفانه در بخش سخنرانی‌ام به نوازنده‌های قوی ایرانی در این زمینه نپرداخته‌ام. با این وجود نمی‌توان وجود چنین هنرمندانی را در عرصه موسیقی ایرانی دست‌کم گرفت و قدردان آن‌ها نبود. من بر این باورم در کنار آهنگسازهای ایرانی لازم است تا آهنگسازهای بزرگ اروپایی و آمریکایی نیز حضور داشته باشد تا در مقایسه با یکدیگر جذابیت جشنواره موسیقی افزایش پیدا کند. البته در حال حاضر نوازنده‌های اروپایی و آمریکایی زیادی هستند که می‌توانند در کنار نوازنده‌های ایرانی قرار گیرند و به جذابیت یک جشنواره بیفزایند. اما در این چند سال بیشتر به نوازنده‌های کشورهای همسایه توجه شده و همین باعث شده تا نوازنده‌های ایرانی و البته اروپایی به حاشیه رانده شوند.

تک‌نوازی پیانو فریماه قوام صدری

اولین اجرای تک‌نوازی پیانو فریماه قوام صدری روز جمعه 26 بهمن‌ماه  ساعت 18:30 برگزار خواهد شد. در این اجرا که محوریت آن با اجرای آثار کلاسیک خواهد بود، نوازنده شناخته‌شده آثاری از آهنگسازان کلاسیک بنام را اجرا خواهد کرد.

قوام صدری از کودکی فراگیری ساز پیانو را نزد افلیا کمباجیان آغاز کرد. او تحصیلات دانشگاهی خود را با ورود به دانشگاه تهران آغاز کرد و از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. او برای ادامه تحصیلات عالی موسیقی، در سال 52 با دریافت بورسیه تحصیلی راهی فرانسه شد و از مدرسه موسیقی اکول نرمال پاریس، در رشته پیانو و موسیقی مجلسی فارغ‌التحصیل شد. او همچنین تحصیلات عالی موسیقی را با گذراندن دوره‌های تخصصی مختلف نظیر: دوره ویژه موسیقی مجلسی در "آکادمی موسیقی کینجا" در سیه‌نا (ایتالیا)، موسیقی مجلسی در دانشگاه تمپل فیلادلفیا (آمریکا) و تک‌نوازی پیانو در دانشگاه مک گیل (کانادا) پی گرفت.

قوام صدری پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۵۶ در مدرسه عالی موسیقی تهران (کنسروتوار تهران) تدریس پیانو را آغاز کرد و به‌عنوان عضو هیئت‌داوران کنسرواتوار تهران انتخاب شد. وی هم‌زمان به‌عنوان تک‌نواز و هم‌نواز در رادیوتلویزیون ملی ایران، دانشگاه تهران، انجمن فیلارمونیک تهران و کنسرواتوار تهران فعالیت‌های هنری خود را ادامه داد.

همچنین در اختتامیه بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر از فریماه قوام صدری با لوح تقدیر و تندیس جشنواره، تجلیل به عمل آمد.

تک‌نوازی سنتور مجید کیانی

مجید کیانی نوازنده پیشکسوت سنتور روز جمعه 26 بهمن‌ماه ساعت 21:30 روی صحنه می‌رود. کیانی در این رسیتال با تک‌نوازی سنتور در چهار بخش در دستگاه ردیف آوازی شور، ابوعطا، دشتی و بیات زند، قطعاتی را برای مخاطبان اجرا می‌کند.

کیانی ردیف سنتور صبا، قطعات علینقی وزیری و روح‌الله خالقی را به مدت چهار سال در هنرستان موسیقی فرا گرفت و در سال 45 وارد دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد. وی موسیقی را نزد استادان بنامی از جمله مرحوم استاد داریوش صفوت و مرحوم استاد نورعلی خان برومند آموخت. او به مدت دو سال ردیف آوازی را نزد استاد عبدالله خان دوامی فراگرفت و به مدت سه سال نیز در دانشگاه سوربن پاریس نزد پروفسور تروانکه وادیت وادار به تحصیل پرداخت.

تک‌نوازی پیانو رافائل میناسکانیان

کنسرت رافائل میناسکانیان نوازنده پیانو شنبه 27 بهمن‌ماه ساعت 18:30 برگزار می‌شود. میناسکانیان در این اجرا قطعاتی از بتهوون، شوبرت و شوپن را برای مخاطبانش خواهد نواخت. همچنین قرار است سونات آپاسیوناتا اثر بتهوون در این کنسرت اجرا شود. این هنرمند چندی پیش هم اجرایی را در یادبود استاد فقیدش، پروفسور امانوئل ملیک‌ اصلانیان برگزار کرده بود.

میناسکانیان اولین هنرمندی است که رسیتال پیانو کلاسیکش از تلویزیون ایران پخش شده است. وی هم اکنون علاوه بر اجرای کنسرت، به تدریس پیانو در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشغول است.

خنیاگران مهر

گروه موسیقی خنیاگران مهر به آهنگسازی بهزاد عبدی و سرپرستی نیوشا بریمانی روز شنبه 27 بهمن‌ماه ساعت 21:30 در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی صحنه می‌رود.

خنیاگران مهر در تازه‌ترین کنسرت خود قطعات خوشه‌چین، بشنو از نی، در محاصره، از یاد رفته، حیرانی، طرحی نو، سخن عشق و رسوای دل در مایه‌های نوا، دشتی، اصفهان، شوشتری، ماهور را روی صحنه می‌برد.

نگین زاده وکیلی قیچک باس، شیدا قاضی نی، صدا سدیفی قانون، رخساره رستمی عود، هیلا فیض پور تار، بهاره حیدری بم تار، ترگل خلیقی تار و رباب، عسل ملک‌زاده دف و دایره، مهرناز دبیری زاده تنبک و سازهای کوبه‌ای، شیما شاه‌محمدی و نازنین روستا قیچک آلتو، بانوان نوازنده گروه خنیاگران مهر هستند که قرار است به سرپرستی نیوشا بریمانی نوازنده کمانچه به هنرنمایی بپردازند.

خنیاگران مهر خردادماه سال 95 به آهنگسازی بهزاد عبدی و متشکل از بانوان نوازنده‌ سازهای ایرانی به سرپرستی نیوشا بریمانی تشکیل و ثبت شد. اولین کنسرت این گروه در مردادماه همان سال به خوانندگی محمد معتمدی روی صحنه رفت که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. این گروه در فستیوال امهایاستان در ارمنستان حضوری موفق داشت که مدال فستیوال را از وزیر فرهنگ آن کشور دریافت کرد.

ارکستر دانشگاه هنر

کنسرت گروه موسیقی کلاسیک و سنتی فرناد "متشکل از دانشجویان ممتاز دانشگاه هنر" به سرپرستی علی باستانی نژاد روز یکشنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 18:30 برگزار خواهد شد.

در این کنسرت آثار آهنگسازان شاخص تاریخ موسیقی شامل باخ، هایدن، موتسارت، شوپن، پیاتزولا و شونفیلد خواهد بود که به شکل تریو و‌ کوارتت با ترکیب سازهای بادی، زهی و پیانو نواخته می‌شود.

اولین قطعه کنکور دانشکده موسیقی با عنوان سونات برای فلوت و‌پیانو اثر دکتر سعید شریفیان توسط دکتر علی باستانی نژاد، عضو‌ هیا ت علمی دانشگاه هنر، و‌کرامت منصوری اجرا می‌شود. این کنسرت با حمایت مالی آموزشگاه موسیقی فرناد میسر گردیده است.

کر اردیبهشت

حمید عسکری کُر اردیبهشت را روز یکشنبه 28 بهمن‌ماه ساعت 21:30 به روی صحنه می‌برد.

رپرتوار این گروه که در سال 1388 تأسیس شده مجموعه‌ای از قطعات نوین آکاپلا به زبان فارسی (هم قطعات نیایشی و هم تنظیم آوازهای محلی) و آثار کرال آهنگسازان کلاسیک جهان است. در اولین کنسرت رسمی کُر اردیبهشت، دوازده قطعه جدید کُرال ایرانی از آثار خودم، پیام میرجعفری و شهریار اصلانی، برای نخستین بار اجرا می‌شود، علاوه بر این آثاری از آهنگسازان بزرگ ارمنی، "کومیتاس" و "مارتون ایسرایلیان" در این اجرا گنجانده شده است.

عسکری پیش از این رهبری کَر ارکستر سمفونیک تهران را در اجرای سمفونی نهم بتهوون در آیین بازگشایی ارکستر سمفونیک تهران به عهده داشت.

کر شهر تهران

گروه کر شهر تهران به رهبری مهدی قاسمی با اجرای قطعات موسیقی ایرانی و کلاسیک دوشنبه 29 بهمن‌ماه ساعت 18:30  به صحنه می‌رود.

این گروه شامل 45 نفر است که ارکستر سازهای زهی نیز آن‌ها را همراهی می‌کند. در بخش نخست قطعاتی از آهنگسازان معاصر ایرانی از محمدرضا تفضلی و قطعه دیر مغان از امیر اسلامی با اشعاری از شاعران ایرانی چون نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری اجرا می‌شود که بخشی از آن با پیانونوازی نیلوفر بدری کوهی و بهرنگ شگرف به‌عنوان سولیست همراه خواهد بود. "نیایش کوتاه" از خواجه عبدالله انصاری از ساخته‌های قاسمی در بخش اول اجرا می‌شود.

در بخش دوم قطعات کلاسیکی از آهنگسازان غربی چون باخ، همدل و ویوالدی اجرا خواهد شد. ضمن اینکه قطعه‌ای از یک آهنگساز معاصر کانادایی نیز در این بخش خواهد بود. بیشتر قطعات این کنسرت برای نخستین باراست که اجرا می‌شود و گروه برای اجرای برخی از این قطعات بیش از یک سال تمرین کرده است.

گروه کر شهر تهران از سال 78 تأسیس شد و از سال 81 با این عنوان فعالیت می‌کنند.

گروه بربطیان

حسین بهروزی‌نیا نوازنده و آهنگساز موسیقی کنسرت خود را با گروه بربطیان روز دوشنبه 29 بهمن‌ماه  ساعت 21:30 برگزار می‌کند.

در این کنسرت که شامل هفت نوازنده عود و بربت و چهار نوازنده سازهای کوبه‌ای است بهناز بهنام‌نیا، مریم خدابخش، امین حیدری، حمید خوانساری، امین یساولی، حمید حاصلی به‌عنوان نوازندگان بربت و نگار اعزازی، فرهاد صفری، بهنام معصومی، پژمان نقش‌بندی به‌عنوان نوازندگان سازهای کوبه‌ای گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.