سرویس موسیقی هنرآنلاین: آیین رونمایی آلبوم "از دوار چرخ" چهارشنبه ٢٦ دی‌ماه با حضور شهرام ناظری خواننده، مجید درخشانی آهنگساز، بیژن کامکار نوازنده، محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی، شاهو عندلیبی نوازنده، آریاسب دادبه، تهمورس پورناظری، سهراب پورناظری و حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه قطعه‌ای تصىویری از آلبوم "از دوار چرخ" پخش شد و سپس تهمورس پورناظری مجری این برنامه ضمن خوش آمدگویی به حضار گفت: این صدایی که می‌شنوید از کودکی با من بوده و ادامه پیدا کرده است، خوشحالم که امروز شاهد انتشار این اثر هستم.

در برابر تخریب‌ها تمام قد ایستاده‌ایم

بعد از انتشار بخش دیگری از این کلیپ، بیژن کامکار به دعوت پورناظری برای سخنرانی روی سن حاضر شد و گفت: نزدیک به ٥٠ سال است که با این کیخسرو پورناظری دوست و همکاریم، او با پدر مرحوم من همکار بود و وقتی برای اولین بار دیدمش به من گفت نامم علی است که بخاطر ارادت مادرم به حضرت علی (ع) این نام را برایم گذاشته‌اند از طرفی دیگر به دلیل علاقه پدرم به شاهنامه نام شناسنامه‌ای من کیسخرو است!

او ادامه داد: خوشحالم که امروز شاهد انتشار این آلبوم هستم و آرزو دارم مانند قدیم همه دوستان دور هم جمع شویم، کیخسرو در موسیقی آثار ارزشمند زیادی دارد و من نیز افتخار داشتم خواننده یکی از این آثار باشم. اما متاسفانه به تازگی به دلیل مشکلات جسمی توان اجرا ندارم و می‌خواهم خودم را بازنشسته کنم.

کامکار اضافه کرد: متاسفانه امروز ١٥٠ کانال تلویزیونی سعی در تخریب موسیقی دارند اما با این وجود ما تمام قد ایستاده‌ایم و آنها موفق نشده‌اند، علاوه بر این آنقدر کار کرده‌ایم و اثر ضبط کرده‌ایم که هرگاه مخاطب بخواهد به اصالت‌ها برگردد، آثار بسیاری برای شنیدن وجود دارد.

او تاکید کرد: خیلی‌ها فکر می‌کنند من با موسیقی پاپ مخالفم اما اینطور نیست، من با موسیقی پاپ مخالف نیستم اما آن‌را رقیب خود می‌دانم.

تنبور ساز کردی نیست

محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی به عنوان دومین سخنران برنامه گفت: تنبور ساز کردی نیست و در سال‌های دور (پیش از قرن ١٧ هجری) کردها این ساز را برای خود انتخاب کردند که دلیل تاریخی آن هنوز مشخص نیست، در آن زمان این ساز را ساده می‌نواختند.

او ادامه داد: هیچ اهمیتی ندارد که اولین گروه را چه کسی تشکیل داد. گروه شمس را کیخسرو پورناطری حدود چهل سال پیش تشکیل داد که این هم چندان اهمیتی ندارد. اما آهنگسازی برای این گروه مهم است که با ذوق و باطن و معرفت درونی آهنگ‌هایی برای این گروه ساخته شد که جملگی کار کیخسرو پورناطری بود.

درویشی اضافه کرد: در شهر کرمانشاه موسیقی شهری را داریم که شامل تصانیف و ترانه‌هاست، در آثار پورناظری هم بخشی از این موسیقی شهری وجود دارد اما باز هم آن نبوده و چیز دیگری است که در حال سیال و گردش است.

کیسخرو پورناظری درونمایه های قدیمی را فعال کرده است

آریاسپ دادبه سومین سخنران این برنامه هم در سخنانی گفت: ذهنیتی که اهالی فرهنگ و هنر ایران نسبت به فرهنگشان دارند ناشی از عدم تاسیس دانش‌های جدید در ایران است. به دلایلی این دانش‌های جدید در ایران تاسیس نشده است. یکی از این علوم جدید دانش شرق شناسی است. ما به دستاورد تاریخ هنر و فرهنگ‌مان در ذیل علم شرق‌شناسی نگاه می‌کنیم که این یک بیماری است. اگر‌ بخواهیم با چنین دیدی به تاریخ و فرهنگ ایران‌ نگاه کنیم آگاهی به آن نداریم. شرق شناسی دانشی است که غرب برای دستاوردهای خودش به کار می‌برد.

او ادامه داد: کسی که بتواند موتیف‌های گذشته را دوباره فعال کند می‌تواند صاحب شیوه باشد. یعنی درونمایه‌های قدیمی که خاموش مانده را دوباره زنده کرده و در آنها مفاهیم جدید گنجانده است. قضاوتم درباره آثار استاد پورناظری این است که درونمایه‌های قدیمی را فعال کرده است.

متاسفانه امروز در موسیقی فضای خوبی حکمفرما نیست

در ادامه این نشست از شهرام ناظری برای ایراد سخنرانی دعوت شد، او که انتظار دعوت برای صحبت را نداشت ضمن اشاره به آماده نبودن خود گفت: کیخسرو و من رو یکدیگر تاثیر فراوانی گذشته‌ایم و همین باعث پیشرفت در کارمان تا به امروز شده است.

او ادامه داد: من فقط خواننده نبودم و از کودکی با ادبیات و موسیقی و سپس آواز آشنایی پیدا کردم و همیشه هم در کار آهنگسازان نظر می‌دادم، من و کیخسرو بخاطر آشنایی با ادبیات نگاه‌مان فراتر از تکنیک‌های مرسوم بوده است.

ناظری اضافه کرد: این را هم باید بگویم که همیشه در آهنگ‌های کیخسرو من نظر می‌دادم و در آواز خواندن من هم ایشان نظر می‌داد و این نظرات را به کار می‌گرفتیم. ما شانس این را داشتیم‌ که هم با گنجینه موسیقی ردیفی و هم گنجینه موسیقی نواحی آشنا شویم. همدلی‌های من و کیخسرو حاصلش آثاری مانند مطرب مهتاب رو و صدای سخن عشق شد.

او تاکید کرد: هرکدام در این مدت فعالیت‌های زیادی داشتیم اما هیچ کدام به خوبی سابق نبوده و نیست، این روزها متاسفانه همه تنها هستند و به دنبال اینکه بار خود را ببند اما قبلا عاشق بودیم.

این خواننده همچنین گفت: متاسفانه امروز در موسیقی فضای خوبی حکمفرما نیست و انگار سم پاشیده شده است، آرزو می‌کنیم زودتر این فضا به مانند گذشته شده و ما را دور هم جمع کند.

کیخسرو پورناظری به عنوان آخرین سخنران ضمن تشکر از مهمانان و حضار گفت: خوشحالم که بعد از مدت‌ها شهرام ناظری استاد بزرگ آواز را دیدم. او لطف کرد و با وجود کسالتش به مجلس ما آمد. در خانواده‌ای که من رشد کردم شعر، موسیقی، معنا و صفا بود و راستی اندیشی و درستی را به من یاد دادند. پدرم دوستانی داشت که هنوز هم تاثیر آنها در کارهایم هست. خواهر بزرگتری دارم که شعر و موسیقی را بسیار می‌شناخت. در سیزده سالگی شعر، شد زعمت خانه سودا دلم را از زبان خواهرم شنیدم و شعر را حفظ کردم. حاصل آن حفظ کردن اثری شد که با صدای شهرام ناظری منتشر شد و هنوز هم شنیدنش زیباست.

این مراسم با رونمایی از آلبوم "از دوار  چرخ" که به تهیه‌کنندگی شرکت "ایرانگام"منتشر و پخش شده به پایان رسید.