به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، حسین بهروزی‌نیا، نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی درباره اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر امسال گفت: امسال در جشنواره در دو بخش اجرا خواهیم داشت. در بخش اول اجرایی با گروه بربطیان خواهیم داشت که چندی پیش هم در تالار وحدت آن را به اجرا گذاشتیم.

او هم چنین تاکید کرد بخش دوم اجرا‌، اجرایی بزرگ‌تر است که برای بار نخست شنیده می‌شود. بهروزی نیا درباره بخش دوم اجرا گفت: در این قسمت آثاری نواخته می‌شود که برای نخستین بار توسط یک گروه بزرگ عودنواز و سازهای کوبه‌ای تنظیم شده است. 8 نفر نوازنده عود و بربط و 4 نفر نوازنده پرکاشن چنین گروه بزرگی را تشکیل داده اند.» بهروزی‌نیا تاکید کرد این بخش با هدف احیای ساز بربط اجرا خواهد شد.

به گزارش  این هنرمند که درطی سال‌ها جهت آموزش و معرفی بربط به کشورهای مختلفی سفر کرده و با گروه‌ها و ارکسترهای برجسته ایرانی به اجرای موسیقی ایرانی پرداخته است؛ درباره تفاوت نوع موسیقی ایرانی با موسیقی‌ غربی گفت: موسیقی ایرانی با موسیقی غربی به دلیل تفاوت در نگاهشان با یکدیگر متفاوت هستند. آهنگسازهای غربی بیشتر نگاه‌شان هارمونیک است و نت‌ها را به صورت آکورد نگاه می‌کنند در نتیجه کمتر به ملودی می‌پردازند؛ اما آهنگساز ایرانی بیشتر به ملودی و زیبایی ملودی توجه دارد.

بهروزی‌نیا این ویژگی آهنگساز ایرانی را یک مزیت دانسته که در کنسرت‌های سنتی خودنمایی می‌کند. وی در این باره گفت: آهنگسازهایی هستند که خود قابلیت تنظیم آثارشان را دارند و در تنظیم قطعه و ملودی قوی‌ترند. اما برخی تنظیم‌کننده‌ها هستند که این کار را بهتر انجام می‌دهند. در ارتباط با کنسرت سنتی کمتر نیاز به تنظیم قطعات است و مهارت آهنگساز بیشتر خودش را نشان می ‌دهد. در نتیجه زیبایی و ذوق درونی هر موزیسین در این نوع موسیقی نمود پیدا می‌کند و ریتم‌هایی که کمتر به چشم می‌آید جلب توجه می کند..

سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ 24 تا 30 بهمن ماه سال جاری با دبیری دکتر شاهین فرهت در تهران برگزار می‌شود.