سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری "نکوداشت یکصدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی تهران" صبح روز شنبه 22 دی‌ماه در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد.

محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی دبیر "نکوداشت یکصدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی تهران"، علی تقی‌پور مؤلف کتاب "صد سالگی هنرستان موسیقی" و... از جمله حاضران در این نشست بودند.

در ابتدای این برنامه، محمد اله‌یاری گفت: مجموعه ما در معاونت هنری همیشه وظیفه و رسالت آموزش هنر در بخش‌های مختلف را بر عهده داشته است. بسیار خوشحالم که این بار با هدف برگزاری جشن صد سالگی هنرستان موسیقی گرد هم خواهیم آمد.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رسالت اصلی این پروژه صرفاً برگزاری جشن نیست بلکه درصدد هستیم فعالیت‌های حوزه موسیقی را گسترش بدهیم و این برنامه مقدمه خوبی برای این امر خواهد بود. در این راه تدارک و هزینه زیادی نیز صرف نشده است. چرا که فارغ‌التحصیلان سال‌های پیش برای این اتفاق پیش‌قدم شده و تمامی زحمات را بر عهده گرفته‌اند.

احسان آقایی به عنوان دومین سخنران برنامه گفت: زمانی که هنرستان بودم هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم روزی بشود چنین جشنی را برگزار کنیم ولی با حضور آقای اله‌یاری در مجموعه این مهم را به انجام رساندیم.

دبیر "نکوداشت یکصدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی تهران" ادامه داد: برای این جشن تدارکات زیادی در نظر گرفتیم که از ابتدا بدین شرح خواهد بود، امروز شنبه ٢٢ دی ساعت ۲۰ دوئت فلوت و پیانو با هنرمندی فیروزه نوایی و لیلا رمضان آغازگر برنامه‌های ما خواهند بود. ما در روز ۲۴ دی‌ماه نیز شاهد اجرای ارکسترهای ایرانی هنرستان موسیقی دختران و هنرستان موسیقی هستیم. در روز ۲۷ دی‌ماه که شب اصلی جشن خواهد بود، ارکستر بادی تهران، گروه نریمان به سرپرستی علی پژوهشگر، دوئت سنتور و تمبک استادان سعید ثابت و محمد اسماعیلی و ارکستر مشترکی از هنرستان‌های دختران و در قالب یک ارکستر سمفونیک به اجرای برنامه می‌پردازند.

آقایی تأکید کرد: رونمایی از تمبر هنرستان موسیقی به‌علاوه یادمانی از حسین دهلوی و غریب گرکانی از دیگر بخش‌های این مراسم خواهد بود. همچنین قدردانی از هنرجویان قدیمی این هنرستان داود جعفری امید، امیر اشرف آریانپور و رحمت افشار هم جزو برنامه‌های اصلی ما است. غلامحسین فخیمی‌کیا، پروین‌دخت اشتهاردی و ملیحه سعیدی هم به‌عنوان مدیران هنرستان تجلیل خواهند شد. محمد اسماعیلی نوازنده تمبک، استاد رحمت افشار نوازنده ساز کلارینت و استاد مینا افتاده جزو اساتید قدیمی هستند که برای آن‌ها مراسم تقدیر برگزار می‌شود.

دبیر "نکوداشت یکصدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی تهران" به فیلم مستند اشاره کرد و گفت: این فیلم در مرحله تدوین است و مراحل پایانی را سپری می‌کند. در این مستند با ٤٣ هنرجو بخش‌های مختلف مصاحبه شده که این عدد به ١٠٠ خواهد رسید. به اعتقاد من این فیلم مستند دربرگیرنده گفت‌وگوهای جذابی است که به‌نوعی می‌تواند بیانگر تاریخ موسیقی کشورمان باشد.

علی تقی‌پور مؤلف کتابی که برای این جشن در حال تألیف است توضیح داد: روند آموزشی این هنرستان از ابتدای تأسیس تاکنون مورد بررسی قرار گرفته و مصاحبه‌های زیادی نیز انجام گرفته است. ما در این اثر نه‌تنها تمامی مدیران هنرستان را با توضیحات کامل معرفی کرده‌ایم بلکه به نقش و تأثیرگذاری آن‌ها دو دوره مدیریتشان پرداخته‌ایم.

او ادامه داد: البته به دلیل گستردگی فعالیت‌ها و کمبود زمان، صرفاً تا سال ٥٩ را پوشش داده‌ایم. مابقی در یک جلد مجزا در سال‌های آتی جداگانه منتشر خواهد شد.