سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست تشریح برنامه‌های گروه موسیقی سماع با حضور محمدجواد ضرابیان آهنگساز و سرپرست گروه، شهرام میرجلالی موسیقیدان، بهروز الوندی‌پور موسیقیدان، سینا جهان‌آبادی موسیقیدان و اشکان کمانگری خواننده برگزار شد.

در ابتدا شهرام میرجلالی درباره این پروژه گفت: ما بدون چشمداشت در این گروه همکاری خود را آغاز کردیم و عشق ما هنر بوده و هست. گروه سماع از سال 66 نخستین تمریناتش را انجام داد و کامبیز گنجه‌ای یکی دیگر از اعضای گروه سماع است که متاسفانه به دلیل عمل جراحی نتوانست در این نشست باشد. ما در حال آماده‌سازی یک آلبوم جدید هستیم که در این آلبوم شما تنها موسیقی نواحی نمی‌شنوید اما این گونه موسیقی بخشی از آلبوم است.

او ادامه داد: این آلبوم برای همه ما درخور توجه بوده و برای آن زمان زیادی صرف کرده‌ایم، ما در این اثر از موسیقی نواحی نیز استفاده کردیم که توانسته در هم‌جواری با موسیقی ردیف دستگاهی ایران شرایط جالبی را برای شنونده موسیقی ایرانی فراهم کند. این آلبوم در حوزه شعر نیز دارای تنوعات فراوانی است که خواننده باید تلاش زیادی در جهت خوانش آن انجام دهد. ما تلاش کردیم در این آلبوم شرایط به گونه‌ای طراحی شود که به موسیقی این مملکت خدشه‌ای وارد نکند.

محمدجواد ضرابیان گفت: این گروه آنسامبل سازهای ایرانی است. ما یک تیم هستیم و کسی بر دیگری ارجح نیست زیرا همه ما مثل هم هستیم. درست است که همایون شجریان با اثر ساخته من یعنی "نسیم وصل" معرفی شد اما توانایی خود همایون هم بالاست و بسیار هم خوب می‌خواند. درباره همکاری با آقای کمانگری هم باید بگویم که او هم خواننده‌ای تواناست. باید دید که آیا این اثر هم در دل مردم می‌نشیند یا خیر. من هم آدمی هستم که کارهایم را دلی می‌سازم و امیدوارم که بر دل مردم بنشیند.

او ادامه داد: صدای اشکان کمانگری را خیلی دوست داشتم و بسیار پسندیدم، وقتی تصمیم به همکاری گرفتم با خود این خواننده قرارداد بستم و درباره همکاری با حوزه هنری و جزئیات آن اطلاع چندانی ندارم.

سینا جهان‌آبادی هم در این نشست گفت: من از سال 74 وارد این گروه شدم و خیلی خوشحالم که با این گروه همکاری دارم. مانند دیگران از این همکاری مجدد خیلی خوشحال هستم، این آلبوم 8 قطعه دارد و در مرحله تولید قرار دارد که به امید خدا تا پیش از سال جدید منتشر خواهد شد. 

او ادامه داد:  احساس خوبی دارم بعد از 23 سال فعالیت و حضورم در این گروه می‌گذرد و این بار قرار است به این شکل با این گروه همکاری داشته باشم. از طرفی دیگر خوشحالم که مجموعه جدیدمان را می‌توانیم با صدای اشکان کمانگری ضبط کنیم و مخاطبان نیز می‌توانند دوباره با آثار پرطرفدار استاد ضرابیان آشنا شوند.

اشکان کمانگری آخرین سخنران این نشست درباره این آلبوم توضیح داد: خیلی خوشحال هستم که در این کار به عنوان خواننده حضور دارم،  در این پروژه خواستم آثارم شبیه به هم نباشند و خودم را در آثارم تکرار نکنم. سال‌هاست که گروه سماع اثری در قالب آلبوم روانه بازار موسیقی نکرده است. برای ارائه اثری که بتواند ارائه دهنده موسیقی اصیل ایرانی باشد، بهترین گزینه گروه سماع است. شاید این اثر بتواند آرامشی دوباره برای مخاطبان موسیقی ایران باشد.

او ادامه داد: با عنایت به اینکه سال‌ها این گروه کاری را در بازار منتشر نکرده، ما فکر می‌کنیم که موسیقی و اهالی موسیقی ایرانی باید امانت‌داری را به جا آورده و موسیقی درست را به مخاطب ارائه دهد؛ بنابراین بهترین پیشنهاد می‌تواند تولید یک آلبوم موسیقی باشد که در حوزه موسیقی دستگاهی ایران مورد توجه قرار گیرد. به هر صورت خیلی خوشحالیم که این انگیزه با استقبال استاد ضرابیان هم مواجه شد و ما می‌توانیم اثری را در این حوزه با همراهی گروه سماع تولید کنیم.