سرویس موسیقی هنرآنلاین:  ارکستر ژاو روز 21 دی‌ماه آثار هوشنگ کامکار را با همخوانی صبا کامکار در تالار وحدت روی صحنه می‌برد.

سیاوش کامکار نماینده گروه ژاو درباره اجرای پیش رو به خبرنگار هنرآنلاین گفت: گروه ژاو در سال 90 تشکیل شد و در این مدت یک اجرای مستقل در تهران و یک اجرا در خارج از کشور داشته است، ضمن آنکه دو بار نیز در جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی نیز حضور داشت. یک آلبوم با نام "رو" و چند موزیک ویدئو از دیگر فعالیت‌های گروه ما محسوب می‌شود.

او ادامه داد: برای اولین بار تصمیم گرفتیم آثار یکی از آهنگسازان را اجرا کنیم و هوشنگ کامکار با حضور در تمرینات ما افتخار دادند تا آثارشان به اجرا درآید. در این کنسرت صبا کامکار به‌عنوان هم‌خوان حضور خواهد داشت. علاوه بر این ژاو بعد از اجرای روز 21 دی در چند فستیوال داخلی و خارجی با همین رپرتوار روی صحنه می‌رود.

کامکار در توضیح قطعاتی که قرار است در کنسرت اجرا شود، گفت: در بخش ابتدایی قطعاتی چون "در فراق" با آهنگسازی استاد حسن کامکار و شعر پیام بهتاش،"سرود زمین" با شعری از لنگستون هیوز و ترجمه‌ احمد شاملو، سماع ضربی‌ها بر اساس شعر فولکلور کردی و "آن نفسی که با خودی" با شعر مولانا از ساخته‌های استاد هوشنگ کامکار اجرا می‌شود. تمامی قطعات اجرایی بخش دوم از ساخته‌های هوشنگ کامکار است که شامل "گل باغ آشنایی" بر اساس شعری از م. آزاد، "مزگان سیه" از حافظ، "می‌تراود مهتاب" با شعری از نیما یوشیج و "حجاب چهره‌ی جان" از حافظ می‌شود.

از سوی دیگر، هوشنگ کامکار درباره این کنسرت گفت: اکثر قطعات اجرایی در این کنسرت به سبکِ نوعی از موسیقی ملی ایران تعلق دارد که در آن فقط از سازهای ایرانی با استفاده از تکنیک‌های رایج موسیقی کلاسیک غربی از جمله هارمونی مناسب ملودی‌ها، فنون کنترپوانتیک و پلی‌فونیک ساخته شده‌اند. این تکنیک‌ها به‌نحوی به کار رفته‌اند که در کل هویت ملی حفظ شوند. فرق نوع دوم موسیقی ملی ایران در این است که از سازهای موسیقی غربی و برخی سازهای ایرانی استفاده می‌شود.

این آهنگساز اضافه کرد: ویژگی دیگر قطعات، شیوه‌ خوانندگی خانم است که به‌صورت هم‌خوان و اکثراً کنترپوانتیک با استفاده از دو صدا با ملودی مجزا و مختلف است. اجرای قسمت‌های سازی این قطعات تا حدی مشکل و باتکنیک است که نوازندگانی که در نت‌خوانی تبحر دارند و دارای تکنیک قوی هستند از عهده‌ اجرایش برمی‌آیند. در کل این کنسرت از گروه ژاو با اجرای قطعات یک‌صدایی سنتی موسیقی ایران که در آن همه سازها یک ملودی را در فواصل مختلف می‌نوازند، فرق اساسی دارند. قسمت‌های ارکستری ارزش یکسانی با قسمت‌های آوازی دارند و با فکر و اندیشه موسیقایی ساخته شده‌اند و در واقع به چند آکورد ساده و یا تکرار جملات ساده‌‌ آوازی همانند موسیقی سنتی محدود نیستند، در نتیجه اعضای گروه و خواننده نقش یکسانی در اجرا دارند و همانند موسیقی سنتی تنها خواننده در آن مهم نیست.

سیاوش کامکار نوازنده سنتور و نماینده گروه، امین جهانگیری سنتور، نیریز کامکار تار و احسان امامی عود، امیر ناصر رنجبر خواننده و کمانچه، مرتضی مومنیان تنبک و سازهای کوبه‌ای، پارسا شرافتی کمانچه و سارا هاشم زاده دف، صبا کامکار همخوان اعضای گروه ژاو برای این کنسرت هستند.