سرویس موسیقی هنرآنلاین: کندریک لامار پیشتاز نامزدهای شصت و یکمین دوره جوایز سالانه گرمی است که اسامی نامزدهای آن جمعه غروب به وقت ایران اعلام شد.

رپر و ترانه‌سرای 31 ساله کالیفرنیایی برای ساندترک فیلم "بلک پنتر" (Black Panther) در هفت بخش از جمله بهترین آلبوم سال بخت دریافت جایزه گرمی را دارد. همچنین آهنگ "همه آن ستاره‌ها" (All the Stars) از این آلبوم که تولید لامار و اس‌زد‌ای است، در بخش‌های رکورد سال، آهنگ سال، اجرای رپ / سانگ و بهترین موسیقی متن رسانه تصویری نامزد شده است.

لامار در عین حال برای " King's Dead" همراه جی راک، فیوچر و جیمز بلیک در دو بخش بهترین آهنگ رپ و بهترین اجرای رپ شانس دریافت جایزه را دارد.

لامار سال گذشته نیز در جوایز گرمی با آلبوم "لعنت" (DAMN) هفت نامزدی به دست آورده بود و برنده پنج جایزه از جمله بهترین آلبوم رپ، آهنگ رپ ("Humble")، اجرای رپ و بهترین موزیک ویدیو شد.

از سوی دیگر، هرچند ساندترک فیلم "ستاره‌ای متولد می‌شود" (A Star Is Born) به کارگردانی بردلی کوپر به طور کلی برای هیچ نامزدی واجد شرایط نبود، اما ترانه "سطحی" (Shallow) از لیدی گاگا و کوپر در مجموع چهار نامزدی شامل رکورد سال، آهنگ سال، بهترین اجرای دونفره / گروهی پاپ و بهترین موسیقی متن رسانه تصویری به دست آورده است. هر دو ترانه "همه آن ستاره‌ها" و "سطحی" نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب هم هستند.

گاگا برای ترانه "جُوان" (Joanne) در بخش بهترین اجرای تک‌نفره پاپ یک نامزدی دیگر کسب کرده است.

A Star Is Born

بردلی کوپر و لیدی گاگا در فیلم "ستاره‌ای متولد می‌شود"

بعد از لامار، دریک با هفت نامزدی صدرنشین است. بوی-وان‌دا تهیه‌کننده و براندی کارلایل خواننده هر یک شش نامزدی دارند و کاردی بی، چایلدیش گامبینو، مارن موریس، اچ.ای.آر و سان‌ویو هر کدام مانند گاگا پنج نامزدی کسب کرده‌اند.

امسال برای اولین بار تعداد نامزدهای جوایز گرمی در بخش‌های اصلی از پنج به هشت اضافه شد.

برندگان شصت و یکمین دوره جوایز سالانه گرمی 10 فوریه 2019 در مراسمی در استیپلز سنتر در لس آنجلس معرفی می‌شوند. نامزدها از بین بیش از 21 هزار درخواست رقابت در 84 بخش جوایز گرمی انتخاب شدند. آثاری واجد شرایط بودند که بین اول اکتبر 2017 تا 30 سپتامبر 2018 پخش شدند.

سال گذشته، برونو مارس خواننده و ترانه‌سرای متولد هاوایی با دریافت شش جایزه گرمی پیروز بزرگ این رقابت بود.