سرویس موسیقی هنرآنلاین: مرکز موسیقی حوزه هنری که به‌تازگی آلبوم "هنوز آواز" اثری از علی‌اصغر شاه‌زیدی را منتشر کرده است، روز چهارشنبه از این اثر با حضور عوامل آلبوم و جمعی از هنرمندان رونمایی کرد.

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری و بعد از آن عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی هرکدام در سخنانی کوتاه به حضار خوش‌آمد گفته و انتشار آلبوم را تبریک گفتند.

هنوز هستند کسانی که می‌توانند آواز را باابهت و باصلابت بخوانند

به دعوت مجری برنامه محمدجواد کسایی نوازنده نی و فرزند ارشاد حسن کسائی برای ایراد سخنرانی به روی سن رفت. او در سخنانی گفت: مکاتب هنری ایران ابتدا در هرات شکل می‌گیرند و سپس به تبریز می‌روند، بعد به قزوین و سپس در اصفهان شکل می‌گیرند. دربار شاه‌عباس به هنرهای مختلف و از جمله موسیقی توجه داشت و هنرمندان بسیاری از سراسر کشور به اصفهان آمدند. از زمان قاجار از میرزا حسن خاکی بزرگ نامی مانده است. خصلت‌های هنری و انسانی این بزرگ‌مرد به‌صورت سینه‌به‌سینه منتقل شده است.

او ادامه داد: امشب برای انتشار آلبومی گرد آمده‌ایم که نامش "هنوز آواز" است. یعنی هستند کسانی که هنوز می‌توانند آواز را باابهت و باصلابت بخوانند. صدای شاه زیدی مثل کاشی‌کاری‌های اصفهان چیزی اضافه دارد که خیلی از خوانندگان ندارند و آن هم لعابی است که باعث انسجام کاشی‌ها می‌شود. کاشی‌های مسجد اصفهان هنوز هم پس از گذشت قرن‌ها نریخته و استوار است. این لعاب‌ها در آواز شاه زیدی همان احساس و عشقی است که در صدای اوست.

فریدون شهبازیان چهارمین سخنران برنامه بعد از تبریک از انتشار این اثر گفت: خواننده‌های مثل اصغر شاه‌زیدی و شهرام میرجلالی به زیبایی هرچه‌تمام‌تر توانسته‌اند سازوآواز را با خلاقیت فراوان ارائه کنند.

او ادامه داد: شاه زیدی تا امروز شاگردان فراوانی در حوزه موسیقی پرورانده و تحویل جامعه داده است که جای تقدیر دارد. این آلبوم از بُعد بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی بی‌نظیر است. علاوه بر این انتشار چنین آثاری در حوزه موسیقی امری مثبت تلقی شده و می‌تواند در راه اعتلای آواز ایرانی بر مبنای ردیف بسیار راهگشا باشد.

بعد از اتمام صحبت‌های این رهبر ارکستر، مستندی از صحبت‌های حمیدرضا نوربخش و چند تن دیگر درباره شخصیت و آثار شاه زیدی در نمایشگرها به نمایش درآمد و در نهایت یکی از قطعات قدیمی این خواننده به‌صورت تصویری نیز پخش شد.

امیدوارم بتوانم آب رفته را به جوی برگردانم

علی‌اصغر شاه زیدی به‌عنوان آخرین سخنران برنامه، ضمن تشکر از تمامی حضار گفت: تمامی آوازهای این آلبوم را به‌صورت بداهه خوانده شده است. این که برخی از اساتید به آن ایراد می‌گیرند دلیلش این است که به‌صورت بداهه اجرا شده و برنامه‌ریزی قبلی وجود نداشته است.

او ادامه داد: خوشحالم که انتشار چنین آلبومی با حمایت حوزه هنری صورت گرفت چرا که معتقدم نگاهشان به این کار تجاری نبوده و این باعث خوشحالی است. من هم امیدوارم لایق این کار بوده و بتوانم آب رفته را به جوی برگردانم.

بعد از اتمام صحبت‌های این خواننده، با حضور مهمانان ویژه روی صحنه از این آلبوم رونمایی صورت گرفت.

فریدون شهبازیان، سید عباس سجادی، حمیدرضا نوربخش، هومان اسعدی، شهرام میرجلالی، حسین علیشاپور و فاضل نظری از جمله مهمانان ویژه این برنامه بودند

در این آلبوم جدید که در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی سنتی به‌ویژه مکتب اصفهان قرار گرفته است، حاصل 50 سال تجربه و همکاری با هنرمندان بزرگ آواز مشهود است. در انتشار این آلبوم سه ساز عود، تار و تنبک با آواز شاه‌زیدی همراه شده‌اند و همراهی عود با آواز، از نوآوری‌های به کار رفته در این آلبوم است. در تهیه آلبوم "هنوز آواز"، شهرام میرجلالی نوازندگی تار و محمود رفیعیان نوازندگی تنبک را بر عهده داشته‌اند. همچنین پنج قطعه آوازی در دستگاه‌های چهارگاه، افشاری، دشتی، بیات اصفهان و شور دشتی خوانده شده‌اند.

علی‌اصغر شاه‌زیدی، خواننده آواز ایرانی و از بازماندگان مکتب آوازی اصفهان است. از معروف‌ترین آثار او تصنیف "جام مدهوشی" از آلبوم "چرخ گردون" با آهنگ علی تجویدی، تار جلیل شهناز، تنظیم فریدون شهبازیان و شعر بیژن ترقی است. او هم‌چنین آوازهای بسیاری را به‌صورت فی‌البداهه در برنامه‌ تماشاگه راز و رادیو اصفهان اجرا کرده است.