به گزارش هنرآنلاین به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت، جشن‌های بزرگ بهار مهربانی با اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه متنوع فرهنگی و هنری در تهران در حال برگزاری است. این برنامه‌ها از سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه آغاز شده و تا یکشنبه ۴ آذر ماه ادامه دارد. 

 

جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی

اگر به موسیقی علاقه دارید و اجراهای هنرمندان درباره پیامبر رحمت از نقاط مختلف ایران و جهان حالتان را خوب می‌کند، برنامه‌های جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی در مراکز فرهنگی و تفریحی تهران که بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود، راست کارتان است. جمعه دوم آذر ماه گروه‌های موسیقی عراق، آذربایجان، ترکیه، گرجستان و افغانستان به ترتیب در فرهنگ‌سرای ملل، باغ‌موزه قصر، فرهنگ‌سرای ولا، میدان آزادی و دریاچه شهدای خلیج فارس به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین هنرمندان اهل سنت از استان‌های گوناگون در جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی حضور دارند و در همین روز گروه‌های موسیقی خراسان، کردستان، بلوچستان و بوشهر به ترتیب در فرهنگ‌سرای ملل، باغ‌موزه قصر، فرهنگ‌سرای ولا و میدان آزادی اجرای موسیقی خواهند داشت. شنبه سوم آذر ماه نیز گروه‌های موسیقی افغانستان، عراق، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به ترتیب در فرهنگ‌سرای ملل، باغ‌موزه قصر، میدان آزادی، دریاچه شهدای خلیج فارس و فرهنگ‌سرای بهمن و گروه‌های موسیقی خراسان، کردستان، کرمانشاه، بوشهر و بلوچستان به ترتیب در باغ‌موزه قصر، فرهنگ‌سرای ولا، میدان آزادی، دریاچه شهدای خلیج فارس و فرهنگ‌سرای بهمن میزبان دوستداران هنر موسیقی هستند. در روز یکشنبه و در مراسم اختتامیه، منتخبی از این گروه‌ها در سالن اجلاس سران به اجرای برنامه می‌پردازند. 

 

کارگاه‌های و نمایشگاه‌های هنری در ۱۰ ایستگاه مهربانی

برای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی نمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی در رشته‌های خوشنویسی، تصویرسازی، نقاشی، کاریکاتور، عروسک‌سازی، منبت و معرق، سفال و سرامیک، گلیم‌بافی، حکاکی و هنر شیشه و در حوزه نمایش اجرای نمایش با عروسک‌های غول‌پیکر، نمایش‌های سنتی، نقالی، خیمه‌شب‌بازی و تئاتر میدانی در نظر گرفته شده است که می‌توانید تا یکشنبه ۴ آذر ماه هر شب بعد از نماز مغرب و عشا به ایستگاه‌های مهربانی تهران مراجعه کنید. این ۱۰ ایستگاه شامل میدان آیینی امام حسین (ع)، فرهنگ‌سرای ولا، دریاچه شهدای خلیج فارس، منطقه گردشگری و فرهنگی عباس‌آباد، ایوان انتظار، فرهنگ‌سرای ملل، باغ‌موزه قصر، میدان آزادی، فرهنگ‌سرای قرآن و فرهنگ‌سرای شفق است.

 

وقتی برای مهربانی

در این ایام مبارک و در راستای پیروی از سیره پیامبر رحمت (ص)، بسیاری از شهروندان به دنبال انجام فعالیت‌های خیریه و یاری رساندن به همنوعان خود هستند. برنامه گذر مهربانی برای فراهم کردن بستر ارائه این خدمات طراحی شده و با استفاده از ظرفیت کانونی مناطق سازمان فرهنگی هنری، نیکوکارانی که تمایل به همکاری دارند و اصنافی مانند عینک‌سازی، هنرمندان تجسمی، پزشکان و... می‌توانند به ارائه خدمات و آموزش صلواتی بپردازند. میدان آزادی، ایوان انتظار، دریاچه شهدای خلیج فارس، میدان آیینی امام حسین (ع) و فرهنگ‌سراهای ملل، شفق، ولا، قرآن، خاوران، اشراق، رسانه، عطار، اخلاق و رازی نقاطی هستند که تا یکشنبه ۴ آذر ماه هر شب بعد از نماز مغرب و عشا میزبان داوطلبان برنامه «گذر مهربانی» خواهند بود.

 

اجرای گروه‌های سرود دانش‌آموزی و برنامه‌های متنوع فرهنگی در ایوان انتظار

اگر این روزها برای رفت و آمد در شهر، گذرتان به مترو بیفتد، می‌توانید از اجراهای گروه‌های سرود دانش‌آموزی در برخی از ایستگاه‌ها بهره‌مند شوید. این سرودها که با موضوع هفته وحدت و پیامبر مهربانی اجرا می‌شود، تا یکشنبه ۴ آذر ماه هر روز از ساعت ۱۳ تا ۱۸در ایستگاه‌های دروازه دولت، امام خمینی (ره)، ترمینال جنوب، جوانمرد قصاب، صادقیه، شادمان، بهارستان، تئاتر شهر، ایوان انتظار، شهید بهشتی (ره)، قیطریه، ارم سبز، کلاهدوز، شهدا، انقلاب، آزادی، حقانی، جهاد، منیریه، راه آهن و... پذیرای مسافران مترو است. 

 

اختتامیه جشن‌های بزرگ بهار مهربانی در فرهنگ‌سرای بهمن

در نهایت اگر نتوانستید از برنامه‌های بهار مهربانی در نقاط مختلف تهران بهره‌مند شوید، خودتان را به آیین اختتامیه این جشن‌ها در فرهنگ‌سرای بهمن در جنوب تهران برسانید. در این برنامه که شنبه سوم آذر ماه بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود، می‌توانید خلاصه‌ای از برنامه‌های متنوع این چند روز را یک جا ببینید. در این اختتامیه مردمی علاوه بر دو اجرای موسیقی توسط گروه‌هایی از کشور ترکیه و استان سیستان و بلوچستان در قالب جشنواره پیامبر مهربانی، ۱۴۴۰ فانوس به همراه دلنوشته های مردم به آسمان پرتاب می‌شود.

 

نمایش فیلم محمد رسول‌الله(ص) در ۸ سینمای سیار

بوستان هرندی، فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه و خانه فرهنگ امامزاده یحیی در منطقه ۱۲، مجتمع شهیدان جعفری نژاد، خانه فرهنگ شهید ملکان و مسجد محله مشیریه در منطقه ۱۵، دبیرستان دخترانه سمیه، دبیرستان پسرانه چمران، دبیرستان پسرانه ۱۵ خرداد و مسجدالرضا(ع) در منطقه ۱۶، هیئت محبان فاطمه(س)، دارالقرآن امام حسن مجتبی(ع) و دبستان دکتر قریب در منطقه ۱۸، حسینیه شهید گلریز، حسینیه شهرک احمدیه، مدارس شریعت محله و ولی‌عصر(عج) در روستای قلعه‌نو حاج موسی و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در روستای مرتضی کرد در منطقه ۱۹ و بوستان مهران، مسجد امام حسن(ع)، مسجد اباذر، مسجد جامع منصوری، مسجد امام رضا(ع)، بوستان ایثار، مسجد امیرالمؤمنین(ع) و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در منطقه ۲۰، نقاط مشخص‌شده برای استقرار سینماهای سیار هستند. 

 

نمایش رایگان فیلم محمد رسول‌الله(ص) در پردیس تئاتر تهران

فیلم محمد رسول‌الله(ص) ساخته مجید مجیدی دوم تا چهارم آذرماه، ساعت ١٦ در پردیس تئاتر تهران صلواتی اکران می‌شود.

پردیس تئاتر تهران در اتوبان امام علی(ع) جنوب، خروجی شهید محلاتی شرق، خیابان شاه آبادی جنوبی، پایین تر از میدان مالک اشتر واقع شده است.