سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیامک جهانگیری آهنگساز و نوازنده نی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره وضعیت آموزش ساز نی گفت: با توجه به کتاب‌هایی که در زمینه نوازندگی ساز نی منتشر شده است، چند سبک آموزشی در این زمینه داریم که این‌ها سبب شده است وضعیت آموزشی نسبت به گذشته خیلی بهتر شود.

جهانگیری افزود: نی یک متد واحد و مشخص دارد. در نتیجه وضعیت روزبه‌روز بهتر می‌شود و کلاس‌های نی از نظر آموزش مشکلی ندارد.

این نوازنده ادامه داد: به نظر من در تدریس فقط مشکلات جزئی وجود دارد که در تدریس سازهای دیگر هم این مشکلات موجود است. به دلیل این که الگوی آموزشی ما مربوط به 80 سال پیش است و باید اصلاح شود.

جهانگیری تأکید کرد: در کشورهای دیگر پله‌پله جلومی روند ولی در ایران این‌طور نیست و اصلاً نظمی وجود ندارد. ما باید چند سال روی هر ساز تمرکز و تحقیق کرده و در پایان, کتاب‌های آموزشی هر ساز را به‌روز کنیم.

او با اشاره به این که درس‌های آموزشی باید گام‌به‌گام باشد و این موضوع در موفقیت هنرجو بسیار تأثیر دارد، گفت: در کشورهای دیگر هنرجویان در زمان تحصیل نت را یاد می‌گیرند ولی در کشور ما نت و نواختن ساز هم‌زمان آموزش داده می‌شود.

این نوازنده افزود: موسیقی بازار به‌هم‌ریخته‌ای دارد و دارای نظم و انضباط نیست. البته آزادی‌هایی وجود دارد که در چند سال پیش این آزادی‌ها نبود، ولی آثار موسیقی رسالت ندارد و هرکسی کار خودش را انجام می‌دهد. اگر این روند ادامه یابد وضعیت موسیقی بدتر از این خواهد شد.

جهانگیری در پایان گفت: از چند اثری که منتشر می‌شود یکی خوب درمی‌آید. موسیقی خوب را باید به مردم معرفی کنیم و کاری کنیم تا سازهای ملی را بشناسند. به نظر من موسیقی در مجموع وضعیت مطلوبی ندارد و فقط از نظر کمیت خوب است اما از نظر کیفیت نامناسب است.