سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آینه‌دار) ویژه موسیقی شمال ایران - دامنه شمالی البرز روز دوشنبه 28 آبان در محل دبیرخانه این جشنواره برگزار شد.

این برنامه با حضور علی مغازه‌ای دبیر هنری، احسان رسول اف رئیس فستیوال و امیر بهاری روابط عمومی برنامه برگزار شد.

در ابتدای نشست، علی مغازه‌ای دبیر هنری پنجمین فستیوال آینه‌دار گفت: هر سال ما تمام توجه خود را از استان‌ها به محدوده جغرافیایی معطوف می‌کنیم. امسال نیز بر اساس دامنه شمالی کشور فعالیت خود را از تالش آغاز و سپس به مازندران و بعد از آن هم از به گلستان و علی‌آباد کتول رسیده‌ایم. همچنین در حوزه شمال گلستان از بندر گز شروع کرده و بعد به آزادشهر رسیده‌ایم که این حوزه‌های دیگری را در برمی‌گیرد و ما آن بخش از شمال را به دوره بعدی اختصاص داده‌ایم.

او ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید موسیقی اقوام ایران دارای پیچیدگی و ریتم‌های فراوان است در نتیجه توصیه من این است که موسیقی ایران می‌تواند از این بخش الهام و ایده‌های فراوانی به دست بیاورد و همچنین حضور دانشجویان این رشته به پیشرفت آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

مغازه‌ای اضافه کرد: این فستیوال علاوه بر تک‌نوازی از بخش‌های گروه‌نوازی نیز بهره‌مند است. در بخش مرور چهار دوره گذشته چند گروه داریم که موسیقی شش محدوده جغرافیایی را برای مخاطبان اجرا می‌کنند. بخش مرور چهار دوره به‌قدری جالب است که می‌تواند هر تماشاگری را جذب خود کند. علاوه بر این چند گروه از شمال کشور داریم که بسیار قابل توجه هستند. مطمئناً تلاش‌های استاد صبا و دیگر هنرمندان در شناخت موسیقی مناطق شمالی را نمی‌توان نادیده گرفت.

او ادامه داد: شاید باور نکنید، اما من برای یافتن هنرمندان موسیقی میراثی شخصاً تاکنون ۱۴ هزار کیلومتر رانندگی کرده‌ام تا بتوانم به این میراث دست پیدا کنم، ما کهن‌ترین موسیقی اقوام و مهم‌ترین راویان آن‌ها را پیدا می‌کنیم تا ضبط صدایی و تصویری خوبی از آن‌ها داشته باشیم، چون بسیاری از این افراد در کهن‌سالی هستند، اما هیچ ضبط و ثبت صحیحی از اجرای پرتوان آن‌ها وجود ندارد. این‌ها آینه‌دار و ذخایر فرهنگ ما هستند، انعکاس‌دهنده تاریخ و فرهنگ قوم خود هستند.

او تأکید کرد: وظیفه ما پاسداشت از این فرهنگ غنی است که متأسفانه برخی فرهنگ‌های قزاقی یا گرجی در آن حل این روزها حل شده و اصل را از بین می‌برد. به‌عنوان مثال ما نقاره‌زنی را داریم که 94 سال سن دارد، اما هنوز هیچ‌گونه تصویری از او به بیرون درز پیدا نکرده است. از این موارد در موسیقی اقوام زیاد است.

مغازه‌ای در پایان متذکر شد: ما امسال کاری سمبلیک هم انجام خواهیم داد. از هنرمندانی که در قید حیات نیستند به شکل ویژه‌ای تقدیر خواهیم کرد. از جمله از هنرمندان ارزشمندی مانند فهیمه اکبر در استان گیلان که یکی از خوانندگان ایرانی است یا آقای احمد آشورپور که با رفتنشان بخشی از موسیقی ایران زیر خاک رفت.

احسان رسول‌اف رئیس فستیوال درباره جزئیات آن توضیح داد: در این دوره از نهم تا سیزدهم آذرماه حدود ۱۰۰ مهمان به‌صورت انفرادی یا گروهی در تالارهای رودکی و وحدت به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین از منظر اجرایی اجراهای متنوعی را از سه استان شمالی کشور خواهیم داشت و هر استان در ۲ سئانس و ۶ اجرا به اجرای برنامه می‌پردازد. در روز اول (جمعه ۹ آذر) و برای اولین بار موسیقی چهار دوره قبلی آینه‌دار را مرور خواهیم کرد. تالار رودکی میزبان این برنامه است. روز ۱۳ آذر نیز اختتامیه در تالار وحدت همراه با تقدیر از اساتید شاخص استان‌های شمال ایران برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: علت انتخاب دائمی تالار رودکی به‌عنوان محل برگزاری برنامه این است که این سالن تنها جایی است که صدای اجراهای آنسامبل به‌راحتی امکان‌پذیر است و برای آرشیو بهترین گزینه محسوب می‌شود. بلیت فروشی ما از سایت تیوال در تاریخ  سوم آذر آغاز و تمام درآمد آن تحت اجاره سالن به بنیاد رودکی پرداخت می‌شود. البته مدیران تالار تخفیف خوبی را برای این فستیوال در نظر گرفتند. قیمت بلیت‌ها ۵۰ هزار تومان است که دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی ۵۰ درصد تخفیف دریافت می‌کنند.