سرویس موسیقی هنرآنلاین: اجرای جدید آلبوم "وداع" از ساخته‌های سید محمد میرزمانی با صدای حسام‌الدین سراج با همراهی ارکستر ملی ایران روز دوشنبه 14 آبان ماه در حالی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود که فریدون شهبازیان مدیر هنری آن و جواد یحیوی نیز به‌عنوان راوی در این برنامه حضور خواهند داشت.

آلبوم موسیقی "وداع" یکی از آثار موفقی است که در زمینه موسیقی عاشورایی تولید شده است. سید حسام‌الدین سراج در آلبوم موسیقی "وداع" با خواندن قطعه‌ای در وصف امام حسین (ع) و حضرت علی‌اکبر (ع) ارادت خود را به خاندان اهل‌بیت (ع) نشان داد.

آلبوم "وداع" شامل دو بخش است که هر دو بخش آن، از هشت قطعه موسیقی تشکیل شده است. شعرهای این آلبوم موسیقی عاشورایی را علیرضا قزوه، غلامرضا کافی، ابراهیم درویش و عمان سامانی سروده‌اند."غریب آشنا"، "آیینه عشق"، "گریه خون"، "غریبه"، "راز"، "یک دل و یک یار"، "سرخیل مستان"، "سر حق" و" شوخ شیرین" چند قطعه از آلبوم "وداع" را که در مدح کاروانیان کربلا تولید شده است را تشکیل می‌دهند. در این اثر ارزشمند موسیقایی همچنین قطعه‌ای در وصف امام حسین (ع) و حضرت علی‌اکبر (ع) تولید شده است.

"وداع" دهه هفتاد منتشر شده و 30 آبان سال 95 مجدداً بازنشر شد. همچنین سراج در سال 91 به‌صورت دو سال پیاپی، در کنسرتی عاشورایی، قطعه‌های آلبوم "وداع" را با ارکستری به رهبری سید محمد میرزمانی در برج میلاد تهران روی صحنه برده و این بار با همراهی ارکستر با یک گروه جدید این آلبوم را روز دوشنبه 14 آبان ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌روند.

b340e0b4-e8d6-4bbf-a07c-bc4747db65a5

تمرین ارکستر ملی ایران به رهبری نادر مرتضی‌پور و خوانندگی حسام‌الدین سراج دوشنبه هفتم آبان در تالار رودکی برگزار شد.

کار سختی پیش روی ارکستر و رهبر ارکستر قرار دارد

فریدون شهبازیان که در این اجرا به‌عنوان مدیر هنری حضور دارد، درباره اجرای پیش رو توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید این قطعات همگی چندی پیش به رهبری سید محمد میرزمانی در سالن همایش‌های برج میلاد اجرا شد، اما ما تصمیم گرفتیم با توجه به هم‌زمانی با ایام پایانی ماه صفر و همچنین در موازی با اجرای قبلی که با محمد اصفهانی به رهبری بنده صورت گرفت، این برنامه را این بار با شکل متفاوت روی صحنه ببریم.

او ادامه داد: در این اجرا تنظیمی متفاوت‌ با آنچه پیش‌تر  از آلبوم  شنیده‌اید شاهد خواهید بود. باید اضافه کنم که با توجه به‌دشواری کار و روزهای فشرده‌ای که برای تمرین در نظر گرفته‌ایم کار سختی پیش روی ارکستر و آقای مرتضی‌پور به‌عنوان رهبر ارکستر قرار دارد که امیدوارم در روزهای باقی‌مانده بتوانیم اجرای مناسب و باکیفیتی را به مخاطبان ارائه دهیم.

امیدوارم شاهد اجرای قابل قبولی باشیم

سید محمد میرزمانی که موسیقی این آلبوم را ساخته و پیش‌تر رهبری همین آلبوم را در برج میلاد بر عهده داشته گفت: این آلبوم سال‌ها پیش به همت حوزه هنری به‌صورت کاست و چندی بعد بازنشر آن به‌صورت سی دی منتشر شد و سال 91 هم با خوانندگی آقای سراج و روایت وحید جلیلوند در برج میلاد اجرا شد. این بار با ارکستر ملی همراه خواهیم شد.

او ادامه داد: این برنامه قرار بود سال گذشته در ایام عاشورا روی صحنه برود، اما بنا به دلایلی تاریخ آن به امسال و رهبری نادر مرتضی‌پور موکول شد. امیدوارم تا به امروز که برنامه‌های تمرین خوب پیش رفته ما شاهد اجرای قابل قبولی باشیم که اطمینان دارم چنین خواهد بود.

عمده سرمایه‌گذاری‌ها به سمت موسیقی پاپ است

حسام‌الدین سراج خواننده آلبوم "وداع" که در اجرای پیش رو نیز به‌عنوان خواننده ارکستر را همراهی خواهد کرد، درباره حضور خود در این پروژه توضیح داد: چندی پیش از بنیاد رودکی برای حضور در این پروژه تماس گرفته و دعوت صورت گرفت. من نیز با توجه به علاقه خود به این آلبوم و در نظر گرفتن این که ارکستر ملی دارای جوانان بااستعداد و تواناست با کمال میل پذیرفتم.

او ادامه داد: برای این برنامه آهنگساز، بازنویسی مجددی انجام داده است که با همراهی و صدای فراتر از انتظاری که از نوازندگان ارکستر ملی شنیدم به این نتیجه رسیدم که مخاطبان شاهد کنسرت خوبی خواهند بود.

سراج در پاسخ به این سؤال که چرا دیگر آلبومی در سطح "وداع" کمتر تولید می‌شود پاسخ داد: این مسئله دو بخش دارد که بخش اول آن به ذوق و نوآوری هنرمندان بازمی‌گردد که در این مورد هنرمندان شایسته موسیقی کشورمان همگی دارای این ذوق و نوآوری هستند. اما بخش دوم به سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی مربوط می‌شود که نهادهای مختلف دولتی و خصوصی باید در این زمینه پیش‌قدم باشند. تولید چنین کارهایی به‌طور حتم نیازمند بودجه است که باید از طریق نهادهای دولتی تأمین شود، اما متأسفانه ما در شرایطی هستیم که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها به سمت موسیقی پاپ - که البته من اصلاً با آن مخالفتی ندارم - گرایش پیدا کرده است و باید راه‌حلی برای آن پیدا کرد.

 قطعاً تجربه جذابی است

سید جواد یحیوی بازیگر و مجری که به‌عنوان روایت کننده در این اجرا حضور دارد بیان کرد: من با دعوت آقای سراج به این پروژه ملحق شدم و با توجه به اینکه دو سال گذشته اجرای قبلی پروژه وداع را با رهبری سید محمد میرزمانی و روایت وحید جلیلوند دیده بودم، بسیار خوشحال شدم که می‌توانم در این کنسرت همراه هنرمندان ارکستر ملی ایران به رهبری جناب مرتضی‌پور و مدیریت هنری استاد فریدون شهبازیان باشم. این حضور برای من قطعاً تجربه جذابی است و به دلیل زبان شعر و فضای محتوایی کار برایم تجربه بسیار ارزشمندی است. امیدوارم بتوانم به‌گونه‌ای باشم که مخاطبان از ما راضی باشند.

او ادامه داد: من تا به امروز و این لحظه به‌هیچ‌وجه تجربه کار با یک ارکستر نداشتم، اما حضورم در ارکستر ملی و همکاری با و آشنایی با اساتید این رشته باعث شد به این فکر کنم که دانش و آگاهی‌ام را نسبت به مقوله موسیقی افزایش بدهم. در این برنامه تمام تمرکز رهبر و تلاشش برای این بوده که میزان‌ها درست اجرا شوند و تا به این لحظه هم سعی خود را کرده‌ام تا به فضای موردنظر نزدیک‌تر شوم.

با قلبم به این پروژه پیوستم

نادر مرتضی‌پور درباره حضورش در این اجرا گفت: من به دعوت بنیاد رودکی و لطفی که دوستان نسبت به من داشتند باکمال میل و با قلبم به این پروژه پیوستم و همکاری خوبی را تا به این لحظه شاهد هستیم. همه‌چیز از کوک تا آنسامبل و حتی نوازندگان نیز به بهترین شکل بوده و همکاری خوبی میان ما صورت گرفت.