سرویس موسیقی هنرآنلاین: انتشار آلبوم در بازار امروز موسیقی در تمامی ژانرها ریسک بزرگی است، چرا که نبود قانون کپی رایت یا عدم استقبال مخاطب باعث شده اکثر هنرمندان این رشته هنری به انتشار تک‌آهنگ رو بیاورند و کمتر به فکر یک بسته کامل در قالب آلبوم باشند.

گزارشی که در ادامه می‌خوانید مروری بر آلبوم‌هایی است که به‌تازگی وارد بازار موسیقی شده‌اند. در این بین، اولین آلبوم روزبه بمانی و آلبوم جدید محسن چاوشی بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اولین آلبوم آقای ترانه‌سرا

پس از سال‌ها انتظار و پشت سر گذاشتن روزهای سخت ممنوع الفعالیت بودن، روزبه بمانی اولین آلبوم رسمی خود را با عنوان "کجا باید برم" به همت شرکت "صوت آوای هنر" به مدیریت محمد جلیل‌پور تهیه و از سوی شرکت پخش "هنر اول" به مدیریت مجید محسنی روانه بازار کند.

"کجا باید برم؟" شامل سیزده قطعه به نام‌های کجا باید برم، تمرین تنهایی، عاشقی، من حافظم، شلیک، به من نگو عاشق، خونه قدیمی، چالوس، جنون، سلام، نبض سی ساله، خودم خواستم و خسته شدم و.. است.

این اثر حاصل همکاری بمانی با سعید زمانی، معین راهبر، اشکان آبرون، مهرداد احمدزاده، هومن نامداری، شجاعت شفایی در بخش تنظیم و آهنگسازی علی رضا افکاری است و تمام ترانه‌ها از سروده‌های خود بمانی است.

آلبوم آیینی "رستاخیز سرخ" به آهنگسازی محسن جلیلی، مهدی آقایی

هرسال با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین شاهد انتشار آثار موسیقایی آیینی هستیم. امسال آلبوم "رستاخیز سرخ" توسط مرکز موسیقی حوزه هنری با محوریت قرار دادن وقایع عاشورا منتشر شد. این آلبوم به‌صورت بی‌کلام و در 11 قطعه شامل گفتگوی تنهایی، آخرین دیدار، لالایی، رؤیای آرامش، علمدار، وداع، خوان خورشید، داغ تازه، شب فراق و قافله تهیه شده است.

محسن جلیلی و مهدی آقایی به‌عنوان آهنگساز و سعید نبئی نوازنده (ترومپت)، مهدی آقایی نوازنده (پیانو و کیبورد)، علیرضا مصدقی نوازنده (عود) گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند این در حالی است که ضبط، میکس و مسترینگ اثر عاشورایی نیز در استودیو هلال انجام گرفته است.

در توضیح آلبوم "رستاخیز سرخ" آمده است: عاشورا حماسه‌ای شگرف و عشقی تمام‌نشدنی و واقعیتی است فرهنگساز. قرن‌هاست که از آن"رستاخیز سرخ" می‌گذرد اما تا هنوز یاد و داغ این حماسه‌ بزرگ و جان‌گداز در جهان و جهان آدمیان تازه است و به یاد آن جان‌های بیدار، حنجره‌ی سرخ عاشورا و عاشوراییان شده‌اند، تا ندای حق‌طلبی پیشوای بی‌بدیل آزادگان تاریخ امام حسین (ع) را فریادگر شوند ...

"والسی برای جانان" امیر عظیمی

آلبوم "والسی برای جانان" دومین آلبوم رسمی امیر عظیمی نوازنده و آهنگساز جوان کشورمان است. پیش از این آلبوم "در سوگ خاطرات از دست رفته" را با آهنگسازی و تنظیم عظیمی و دکلمه مهدی پاکدل، مهتاب نصیرپور و اشکان خطیبی شنیده بودیم.

مجموعه "والسی برای جانان" شامل 10 قطعه از جمله والسی برای جانان، آذر، آغوش طولانی، تهران زیبای من، برف دانه، باران بی‌پایان، ایرانه خانوم، جهان بعد از تو، ماه، ستاره‌های سوخته می‌باشد در این آلبوم نوازندگانی همچون امیر عظیمی (تک‌نواز ویولن، پیانو و ملودیکا)، داریوش بیژنی (کلارینت)، بردیا کیارس و پدرام فریوسفی (ویولن و ویولا)، رضا فدوی‌نیا (ویولن، سوت) حضور دارند و میکس مستر قطعات را آرش پاکزاد عهده‌دار بوده است.

"استاد فرار" امیر خاکی

در بین آلبوم‌های منتشرشده در چند ماه اخیر نام آلبوم بی‌کلام "استاد فرار" از امیر خاکی در سبک فیوژن نیز به چشم می‌آید. این آلبوم با آهنگسازی و نوازندگی خاکی و با همراهی گیتار الکتریک روایت می‌شود. در این مجموعه امیر کامران مجرد موزیسین ژانر پاپ و راک، تنظیم و نوازندگی (گیتار باس) را انجام داده است و علی نوریان نوازنده (درامز) این آلبوم یازده قطعه‌ای است.

این آلبوم حاصل پژوهش‌های امیر خاکی در زمینه موسیقی آمریکای لاتین است و به گفته او این آلبوم اثری بی‌کلامِ انتقادی و ملودی محور در ژانر فیوژن با حال و هوای ریتم‌های لاتین، فانک و راک است.

"ایران من" همایون شجریان

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام در اواسط شهریورماه آلبوم "ایران من" به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

ایران من، آوازِ راه بی‌پایان، خوب شد، قلاب، مرگ اسفندیار، ابر بهار و اسفند، نوروزخوانی و نوروز از جمله قطعات آلبوم "ایران من" است. در تازه‌ترین اثر مشترک این زوج هنری از اشعارِ شاعرانی چون فردوسی، سعدی شیرازی، خواجه شمس‌الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است/

در این اثر دل‌نیا آرام به‌عنوان خواننده‌ سوپرانو حضور داشت.

تهمورس پورناظری نوازنده (تار)، آزاد میرزاپور (عود)، حسین رضایی نیا (دف)، مهیار طریحی (سنتور و بم سنتور)، آیین مشکاتیان (تمبک، کوزه، کاخن و ضرب زورخانه) آرشاک ساهاکیان (دودوک و کلارینت)، آتنا اشتیاقی (ویولن‌سل)، پیام جوانی (بم تار)، سهراب پورناظری (کمانچه، سه‌تار و دیوان) در این آلبوم نواختند.

همچنین استفانی بیبو، سارا چازین، تینگ نینگ هو نوازندگان (ویولن اول)، فیلیپ برزینا، کیتلین مک شری، کشی الیوت نوازندگان (ویولن دوم)، سمسون ون لون، جیمز جافه، گابریل بیستلین نوازندگان (ویولون سل)، رابرت مک کارتی نوازنده (کنترباس) و کاتلین اسمیت- فرانکلین نوازنده (فرنچ‌هورن) در بخش سازهای غربی نوازندگی کردند.

این در حالی است که همراه با انتشار این آلبوم تمبر یادبودی نیز برای مخاطبانی که از طریق شرکت پست نسبت به خرید این اثر اقدام کرده بودند هدیه شد.

"ابراهیم" محسن چاوشی

از آلبوم ابراهیم محسن چاووشی شاید بتوان به‌عنوان بحث‌برانگیزترین و پر حاشیه‌ترین آلبوم سال نام برد، آلبومی که درست چند روز مانده به انتشار حواشی زیادی را به وجود آورد. "ابراهیم" که پیش‌تر با اما و اگرهای بسیاری در زمینه دریافت مجوز مواجه شده بود سرانجام در 11 شهریورماه به تهیه‌کنندگی هادی حسینی منتشر شد.

ببر به نام خداوندت، در آستانه پیری، همراه خاک‌اره، لطفاً به بند اول سبابه‌ات بگو، ای ماه مهر و جهان فاسد مردم را، شش قطعه این آلبوم را تشکیل می‌دهند. ترانه‌های آلبوم "ابراهیم" از سروده‌های حسین صفا است و فرشاد حسامی، شهاب اکبری در کنار چاووشی تنظیم قطعات را عهده‌دار بوده‌اند. عادل روح‌نواز نوازنده (گیتار الکتریک)، توحید نوری (پیانو)، میثم مروستی (ویولن و سه‌تار) در این مجموعه حضور داشته‌اند.

"شال" کاوه آفاق

آلبوم "شال" با صدای کاه آفاق در داغ‌ترین فصل سال منتشر شد. "شال" دومین اثر این خواننده پاپ- راک پس از آلبوم پرطرفدار " با قرص‌ها می‌رقصد" است. این مجموعه به تهیه‌کنندگی محمدحسین توتونچیان و مدیریت اجرایی محسن هردان تهیه و تولید شده است و از سوی پخش هنر اول روانه بازار موسیقی کشور شده است.

جدیدترین اثر رسمی آفاق در 10 قطعه شامل شال، ملودی، باشگاه بازنده‌ها، امسال، تو، غم بی‌پایان، پرانتز، دل، منجی و مرز مرده منتشر شده است و آهنگسازی کلیه قطعات این آلبوم را خود آفاق بر عهده داشته است. علی توده فلاح ترانه‌سرایی است که ترانه یکی از قطعات این آلبوم را سروده و بقیه ترانه‌ها از سروده‌های خود آفاق است. تنظیم آلبوم"شال" آرمان مهربان، اشکان دباغ، آرین نائینی، شهاب آفاقی و پدرام آزاد انجام داده‌اند.

تک‌آهنگ‌ها

همچنین در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم قطعاتی همچون آرامش، مرا دیوانه کردی، حالی به حالی، نگار، اصلاً میشه، باتو، کلاغ به خونش میرسه و ... از خوانندگان نام‌آشنا در فضای مجازی شنیده شد.