سرویس موسیقی هنرآنلاین: شیوا احمدی‌سپهر، خواننده و نوازنده‌ شاخص عود، عضو گروه‌های "ماه‌بانو"، "ماه" و "خورشید"، برای نخستین بار، در موسیقیِ تلفیقی یک نمایش با نام "سیم و سرمه" تازه‌ترین اثر روزبه حسینی، حضور پیدا کرده است. به این مناسبت با او درباره‌ پیشینه، آموخته‌ها، فعالیت‌های موسیقی‌اش و چگونگی همکاری در این نمایش، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

از چه سالی فعالیت موسیقی را آغاز کردید، لطفا در مورد آموخته‌ها و تحصیلاتی که داشتید برای‌مان بگویید؟

من از پنج سالگی موسیقی را با اُرف شروع کردم و پس از آن به صورت خصوصی کلاس پیانو می‌رفتم. از یازده سالگی وارد هنرستان موسیقی شدم و ساز عود رابه عنوان ساز تخصصی انتخاب کردم که هم زمان با آموزش ساز عود کلاس آواز هم آغاز کردم، اما بیشترین تجربه اجرایی من در نوازندگی عود بوده که به واسطه آن با گروهای مختلفی کار کردم و اجراهای متعددی داخل ایران و خارج از ایران داشتم. ضبط موسیقی در کارهای مختلف، شرکت در جشنواره‌های متعدد که به دست آوردن چندین رتبه را به برایم به ارمغان داشته است. در حال حاضر مشغول تدریس ساز عود و پیانو هستم. من بیشتر به عنوان نوازنده کار کردم و در نمایش "سیم و سرمه" افتخار هم نوازندگی و هم آواز را دارم.

اساتید شما در موسیقی چه کسانی بودند؟

عود را در هنرستان و دانشگاه در محضر زنده‌یاد استاد منصور نریمان بودم که ایشان را به عنوان پدر عود ایران می‌شناسند. در مورد پیانو هم با اساتید مختلفی کار کردم از جمله آقای کاربخش‌زاده و خانم فرزند شاد و خیلی‌های دیگر چون ساز دوم اصولا یه استاد ثابت ندارد و مدام اساتیدم عوض می‌شدند. اما عود را فقط نزد استاد منصور نریمان آموزش دیدم. آواز هم نزد خانم زهره بیات فرا گرفتم و ایشان را استاد آواز خود می‌دانم.

در خصوص تجربه شخصی‌تان در موسیقی نمایش "سیم و سرمه " کمی توضیح دهید؛ این نخستین کار جدی شما در یک نمایش است؟

بعضی از قطعاتی که در این نمایش کار شده است که غزل-ترانه هستند، ملودی‌شان از قبل ساخته شده بود که البته با هم‌نظری با کارگردان تغییراتی برای اجرای قطعات با عود ایجاد شد. البته به این دلیل که من موسیقی سنتی کار می‌کنم، بعضی از قطعات که بیشتر حالت پاپ داشت نیز به سمتِ سنتی، تغییر شکل داد و بعضی از قسمت‌ها بخصوص بخش‌هایی از تحریرها با حسی که من از نمایش می‌گرفتم به صورت بداهه ایجاد شدند که خواست طراح و کارگردان نمایش همین بود. گروه موسیقی با نظارت و طراحی کارگردان براساس حس و حال درونی در راستای فضا و ریتم نمایش در طول تمرینات به یک تصمیم نهایی و گروهی می‌رسید.

چه اتفاقی افتاد که  شما به سمت موسیقی تئاتر روی آوردید؟

من با آقای روزبه حسینی از طریق خانم بیتا ملکوتی (شاعر، منتقد و رمان‌نویس) آشنا شدم، در واقع آقای حسینی یکی از کارهای آواز من را شنیده بودند و برای نمایش "سیم و سرمه" به نوازندگی و آواز یک خانم نیاز داشتند و سبب آشنایی با ایشان و همکاری با گروه تئاتر "و ناگهان" رقم خورد. قبل از این کار تجربه نوازندگی در یک نمایشنامه‌خوانی که باز هم توسط خانم بیتا ملکوتی معرفی شده بودم را دارم؛ اما در واقع "سیم و سرمه" اولین تجربه من در اجرای صحنه‌ای است. بیشتر فعالیت من در زمینه کنسرت، کار استودیویی و ضبط به همراه تدریس بوده است، اما بعد از همکاری در این نمایش احساس خیلی خوب و متفاوتی به موسیقی تئاتر پیدا کردم، تجربه‌ای متفاوت و جذاب برایم به همراه داشته است و دوست دارم که این راه را ادامه بدهم. از بچگی علاقه زیادی به تئاتر و بازیگری داشتم اما خوب به هر حال دنبال این کار نرفتم و مسیر زندگی‌‌ام به سمت موسیقی تغییر کرد. وقتی این کار به من پیشنهاد شد یک اتفاق جذاب و دوست داشتنی برایم رقم خورد و بسیار خوشحالم از بدست آوردن این تجربه و مشتاق هستم که در آینده هم بتوانم در تئاترهای مختلف این راه را ادامه بدهم، در حال حاضر هم از حضور در این نمایش و این تجربه بسیار خشنود هستم.

شما در این کار آواز سنتی می‌خوانید آیا این انتخاب شخصی و تنها امکان ارائه آوازتان بود یا به خواست کارگردان انجام شد؟

تخصص من چه در آواز و چه در ساز، موسیقی سنتی است، قطعه‌ای هم که آقای حسینی از من شنیده بودند هم در همین سبک بود، پس می‌توان گفت که هم انتخاب ایشان تلفیقی تازه با فضای سنتی بود و هم توانایی من، درواقع تخصص من در این سبک هست و ترجیح می‌دهم به کارهایی که در آن ماهر نیستم یا علاقه شخصی من نیست و تخصص عالی در آن حیطه ندارم، وارد نشوم. تنها سازی که من را به موسیقی غربی وصل می‌کند پیانو است که ساز دوم من محسوب می‌شود. اما ساز تخصصی من عود، یک ساز ایرانی است.

IMG_20181003_140953_772

شما با چه گروه‌هایی و آهنگ‌سازان صاحب‌نامی‌ کار کردید؟

من از سال دوم دبیرستان وارد گروه‌ها و ارکسترها شدم و در کنسرت‌های متعددی شرکت داشتم که اگر بخواهم از بهترین‌ها نام ببرم، کنسرت مضرابی ایران به رهبری استاد دهلوی همکاری با استاد مجید درخشانی از گروه "خورشید"، گروه "ماه" و گروه "ماه بانو" که افتخار همکاری با همه این گروه‌ها را به عنوان نوازنده عود داشته‌ام، تجربه همکاری با آقای بهرام ساعد، گروه آبیدر که اجراهای متعدد در تالار وحدت داشته‌ایم و با گروه "شنو" که اجراهای داخل و خارج از ایران را تجربه کردم. گروه "دب دبه" به سرپرستی آقای رضا فرهمند و ارکستر ملی مهر به رهبری ناصر ایزدی و در پایان گروه قمر به سرپرستی آقای نوید دهقان و خوانندگی سالار عقیلی.

درباره عضویت در گروه "ماه بانو" و همکاری استاد درخشانی توضیح دهید؟

از سال‌های دور آرزوی همکاری با استاد درخشانی را داشتم و روزی که از گروه "خورشید" با من تماس گرفتند، بسیار خوشحال شدم و موقع تشکیل شدن گروه "ماه بانو" چون از سال‌های قبل تجربه همکاری با گروه‌های دیگر ایشان را داشتم، دوباره دعوت به همکاری شدم. گروه"ماه بانو" هم مانند سایر کارهای استاد درخشانی، آهنگ‌سازی و تنظیم بسیار عالی دارد و همیشه مورد استقبال مخاطبش قرار می‌گیرد، به عنوان نوازنده عود افتخار همکاری با گروه را به عهده داشتم که متاسفانه مشکلاتی سر راه گروه قرار گرفت که ادامه کار دشوار شد، اما همان تجربه و زمان کوتاه حضور در گروه، شیرین و دلچسب بود و آثار خوبی به جا ماند.

شما چقدر با فضای نمایش و درام "سیم و سرمه" ارتباط برقرار کردید و حاصل کار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همونطور که گفتم من علاقه زیادی به نمایش و تئاتر دارم و با "سیم و سرمه" کار آقای حسینی هم خیلی ارتباط گرفتم با بازی‌ها، با متن و فضایی که ایجاد می‌کند، ترانه و ملودی‌های موسیقی که طبیعتا تاثیر عمیقی هم بر مخاطب و هم خود من دارد. در نهایت خیلی لذت می‌برم که با این گروه و با این تیم همکاری می‌کنم و در کنار این دوستان هستم و امیدوارم که نتیجه کار هم خوب باشد که به باور من همین گونه هم خواهد بود.

در پایان گفتنی‌ست نمایش "سیم و سرمه" کاری از گروه فیلم و تئاتر "وَ ناگهان" است که روزبه حسینی، نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه، لباس و نور نمایش را خود برعهده دارد. بازیگران نمایش "سیم و سرمه" سیما شُکری و میثم غنی‌زاده و آرش فصیح مدیرتولید، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز نمایش هستند. اجرای زنده‌ موسیقیِ خاص این نمایش را که غزل، ترانه‌ها و ملودیِ قطعات آن نوشته‌ خود نویسنده‌ نمایش است، توسط آروین سیدان (گیتار و هارمونیکا) و آریا قاسمی‌ (خواننده) از گروه تهران الف، کیمیا صرافی نوازنده‌ کاخن و هم‌خوان، و شیوا احمدی‌سپهر، خواننده‌ همراه و نوازنده‌ عود (از گروه خورشید و ماه‌ِ استاد درخشانی) به‌صورت زنده اجرا می‌شوند."سیم و سُرمه" فقط تا 20 مهرماه، هر روز در دو نوبت در ساعت‌های 18 و 20 به مدت پنجاه دقیقه در سالن سایه‌ تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.