سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که این روزها بخش موسیقی کلاسیک و دستگاهی خود را در تالار رودکی برگزار می‌کند، روز گذشته به سراغ ساز سه‌تار رفت.

شرکت‌کنندگان راه‌یافته به مرحله نهایی در سه رده سنی الف، ب و ج روی صحنه آمدند و با یکدیگر به رقابت پرداختند. هیئت داوران متشکل از مسعود شعاری، بهداد بابایی، حسین علیزاده و داریوش پیرنیاکان به تماشا و داوری این نوازندگان نشستند.

سه‌تارنوازان، بخش نخست خود را با گروه سنی الف آغاز کردند. گروه سنی الف که به دو بخش الف 1 و الف 2 تقسیم‌بندی شده بود، با 11 نوازنده صدای سه‌تار را در تالار رودکی طنین‌انداز کرد.

ایلیا بازیاری، علی چراغی، محمدحسین رجبی و محمدحسین سجادی در گروه سنی الف 1 و سید محمد حسان امامی، امید جوراب بافان، یونس ذوالفقاری، پرهام شیروانیون، محراب قلعه جوقی، ریحانه کدخدایی و حافظ کریمی در گروه سنی الف 2 شرکت کرده بودند.

داوران اجراهای این رده سنی را دیدند و از آن‌ها خواستند قسمت‌های مورد نظر را بنوازند.

پس از آن نوبت به گروه سنی ب رسید. سه‌تارنوازان این گروه سنی به ترتیب محمدجواد احمدزاده، عبدالله جهانسری، کیمیا ذاکریان، آلاء زارعی دهقی، محمدرضا علوی هریس، مهرداد گل محمدی و محمدامین مولایی بودند که با پاسخ دادن به سؤال‌های داوران، رپرتوار تعیین‌شده برای این رده سنی را به اجرا درآوردند.

بخش سوم این روز متعلق به پنج شرکت‌کننده در رده سنی ج بود. این گروه سنی باید به دستگاه راست پنجگاه، پیش‌درآمد راست پنجگاه، رنگ راست پنجگاه و چهارمضراب راست پنجگاه مسلط بودند، داوران نیز پیرامون همین رپرتوار از آنان خواستند تا بنوازند. رضا ابراهیمی کلاریجانی، رضا اسدی، پویا خسروی، کاوه صفاریان و حمیدرضا عبادی نوازندگان این گروه بودند.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان ویژه جشنواره ملی موسیقی جوان در روز گذشته بود.

او در حاشیه بازدید از جشنواره گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از ارزشمندترین رویدادهای هنری است و از این جهت مایه افتخار است که جوانان، موسیقی اصیل ایرانی، کلاسیک و همچنین موسیقی نواحی را دنبال می‌کنند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این موسیقی‌ها بخش اعظم شناسنامه شنیداری ما را تشکیل می‌دهد. من در جریان برگزاری جشنواره هرگاه به تماشای اجراها آمدم از این که فرزندان امروز ایران و هنرمندان فردا با این کیفیت به فراگیری رشته‌های هنری ایرانی مشغول هستند و به این موضوع اهتمام می‌ورزند، بسیار خوشحال شدم.

آیین اختتامیه جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش‌های موسیقی دستگاهی ایران و کلاسیک شامگاه یکشنبه 18 شهریورماه از ساعت 20 در تالار وحدت برگزار می‌شود.