سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و در این روزها به موسیقی کلاسیک و دستگاهی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی گوش می‌دهند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند. جمعه 9 شهریورماه این جشنواره میزبان بخش آواز بود.

شرکت‌کنندگان صداهای فوق‌العاده‌ای دارند

هنگامه اخوان در خصوص کیفیت اجراها چنین گفت: آواز بسیار سخت است و هر کسی نمی‌تواند در آن موفق شود. متأسفانه در شهرستان‌ها استادان خوب کم پیدا می‌شود. شرکت‌کنندگان صداهای فوق‌العاده‌ای دارند، اما بلد نیستند به‌خوبی از آن استفاده کنند. در مجموع از نظر من همگی عالی بودند، اما باید از آن‌ها حمایت شود و این حمایت باید هم مالی و هم آموزشی باشد.

وی درباره جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: جشنواره بسیار خوب است و اگر از برگزیدگان حمایت شود و آن‌ها پس از جشنواره رها نشوند بهتر هم می‌شود. ما باید از نظر آموزشی حمایتشان کنیم و دولت نیز از نظر مالی حمایتشان کند تا در مسیر پیشرفت باقی بمانند. جشنواره اگر چند بار در سال برگزار شود می‌تواند تأثیراتی بیشتر از این داشته باشد. باید در نظر داشته باشیم که امکاناتی که در تهران هست، در شهرستان‌ها نیست.

نقش جشنواره بسیار عالی و قابل احترام است

اصغر شاه‌زیدی درباره اجراهای این روز گفت: می‌توان گفت به‌طور نسبی اجراهای خوبی را شاهد بودیم. برخی استعداد داشتند و در آینده می‌توان به آن‌ها امیدوار بود. فکر می‌کنم امسال مقداری از سال گذشته بهتر بود. هر چه از جشنواره می‌گذرد، شرکت‌کنندگان تجربه بیشتری کسب می‌کنند و زحمات جشنواره به بار می‌نشیند. برگزیدگان نباید پس از جشنواره رها شوند. باید حمایت شوند و بتوانند در عرصه حضور پیدا کنند. هیچ رشته موسیقی سخت‌تر از آواز نیست، چرا که پارامترهای مختلفی باید در آن رعایت شود.

وی نقش دبیرخانه را در این جشنواره چنین دانست: نقش جشنواره بسیار عالی و قابل احترام است. به‌طور کلی همه چیز خوب بود. تیم جشنواره همگی کوشا هستند و می‌خواهند اتفاق خوبی رقم بخورد.

با دیدن اجراها غافلگیر شدم

مظفر شفیعی در خصوص کیفیت اجراها گفت: گروه سنی الف و ج در سطح خوبی قرار داشتند. در مجموع از حد انتظارمان بالاتر بودند. در قسمت مقدماتی ناامید بودم، اما با دیدن اجراها غافلگیر شدم. نمی‌دانم چرا گروه سنی ب آن‌طور که باید نبودند. اجراهای امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود. برنده‌ها تأثیر خوبی برای شرکت کردن در این جشنواره هستند.

وی در خصوص دبیر جشنواره اشاره کرد: نقش دبیرخانه و دبیر جشنواره عالی است. یکی از حسن‌های جشنواره موسیقی جوان حضور دکتر اسعدی است. در مجموع تمام اعضای برگزاری جشنواره عالی هستند و در حال حاضر این جشنواره یکی از بهترین جشنواره‌ها است. امیدواریم همین‌طور دلگرم به فعالیتش ادامه دهد.

امسال اجراهای خوبی داشتیم

حمیدرضا نوربخش درباره کیفیت اجراها چنین گفت: امسال اجراهای خوبی داشتیم. گروه الف و ج سطح خوبی داشتند، اما گروه سنی ب متوسط بود. در مجموع می‌توان گفت امیدوارکننده بود. جشنواره هر سال روند بهتری را طی می‌کند و انگیزه بیشتری به شرکت‌کنندگان می‌دهد. برای برگزیدگان سال‌های قبل اتفاق‌های خوبی افتاد و همین هم برای دیگران تشویق‌کننده بود. صداهای خوبی داشتند و ردیف‌ها را آموخته بودند. به‌طور عمده بیشتر از توانایی و صدا، دانش ردیف مطرح بود و همین باعث شد کسانی که تسلط نداشتند امتیاز کسب نکنند. بیشتر شرکت‌کنندگان از شهرستان بودند و داشتن این حد دانش موسیقیایی باعث خرسندی است.

وی به نقش دبیرخانه چنین اشاره کرد: نقش دبیرخانه خیلی خوب بود. ارتباطی که در مدت زمان طولانی به‌طور مستمر با بچه‌ها وجود دارد و پیگیری که انجام می‌شود، نشان از نقش مؤثر و فعال دبیرخانه دارد. این به یک مقطع محدود نمی‌شود و هر سال بهتر می‌شود.

آیین اختتامیه جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش‌های موسیقی دستگاهی ایران و کلاسیک شامگاه یکشنبه 18 شهریورماه از ساعت 20 در تالار وحدت برگزار می‌شود.