سرویس موسیقی هنرآنلاین: روز نخست بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک میزبان تار نوازان شد و هیات داورانی متشکل از حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و بهروز همتی به قضاوت اجراها نشستند.

تار نوازان که در سه گروه سنی الف، ب و ج تقسیم‌بندی شده بودند، به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعه خود را نواختند.

گروه سنی الف که به دو قسمت الف ۱ و الف ۲ تقسیم شده بود، در ابتدا روی صحنه آمدند. گروه سنی الف دربرگیرنده ۱۶ شرکت‌کننده بود که هشت نفر از آن‌ها به گروه سنی الف ۱ و هشت نفر دیگر به گروه سنی الف ۲ تعلق داشتند.

سورنا اخباری، بارمان رسولی‌نژاد، مهدی سعیدی، هیراد فخری داریان، میرارشیا مسلمی عقیلی، امیرحسین مهرائی، نیایش ناظری‌پور و اشکان نائبی از گروه سنی الف ۱ و سامان آقایانی، امیرمحمد ریحانی، فرداد سعیدی، سینا سلطان‌پور هریس، آرشام عباس‌پور مکوند، پویا عباسی، محراب قلعه‌جوقی و علی قنبری ایلخچی از گروه سنی الف ۲ هنر خودشان را ارائه کردند.

داوران در میانه اجرای شرکت‌کنندگان از آن‌ها می‌خواستند تا از دستگاه‌های شور، پیش درآمد شور، رنگ شور و یا چهار مضراب شور که جزئی از رپرتوآر اعلام شده بود، نیز بنوازند.

در قسمت بعدی برنامه نوبت به راه‌یافتگان به مرحله نهایی از گروه سنی ب رسید. علی آزادی به عنوان اولین شرکت‌کننده این گروه سازش را بدست گرفت، بعد از او به ترتیب پارسا جعفری، آرین طوفانی، امیرنوید کریمیان، محمد ممیوند، طاها هیجانی‌زادگان و مازیار یکتایار مقابل داوران حاضر شدند.

این شرکت‌کنندگان که باید به طور کامل به آواز ابوعطا مسلط می‌بودند، به سوالات داوران پاسخ دادند و در برخی ردیف‌هایی که از آن‌ها خواسته می‌شد، می‌نواختند.

در بخش انتهایی گروه سنی ج تارنوازی کرد. در این رده سنی هشت شرکت‌کننده وارد مرحله نهایی شده بودند که اسامی آن‌ها رضا اسدی، پدرام دانشفر، محمدرضا عزیزی، مسعود غلامی تازه آباد، امیرعلی لطفی فروشانی و رضا میرزا رزاز بود.

تلار رودکی در این روز از موسیقی دستگاهی از تار نوازان نقاط مختلف کشورمان میزبانی کرد تا برگزیدگان بخش نهایی را در روز اختتامیه خود که هجدهم شهریور ماه برگزار می‌شود، معرفی کند.