سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و این روزها به موسیقی نواحی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی هر یک از سازها گوش می‌سپارند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند.

پنجشنبه در نهمین و آخرین روز بخش نواحی این دوره جشنواره ملی موسیقی جوان، شرکت‌کنندگان راه‌یافته به بخش نهایی موسیقی دوتار شمال خراسان مقابل داوران نواختند. سعید طهرانی‌زاده، بابک راحتی، علیرضا سلیمانی، روشن گل افروز داوران این روز جشنواره بودند.

سطح شرکت‌کنندگان بسیار به هم نزدیک بود

سعید طهرانی‌زاده در خصوص ارزیابی جشنواره جوان توضیح داد: من فکر می‌کنم با وجود چنین استعدادهایی می‌توانیم آینده روشنی را برای موسیقی شمال خراسان در دوتارنوازی مکتب قوچان و شیروان متصور باشیم، چرا که هنرمندان جوان ما با توجه به مکتب‌های اصیل نواختند. امیدوارم در سال‌های آینده این هنرمندان مجریان درجه یک موسیقی خراسان باشند.

او ادامه داد: ما در این چند سال همیشه شاهد پیشرفت هنرجویان بوده‌ایم. معتقدم جشنواره به‌درستی در راستای هدف‌گذاری‌های گام برداشته است. در این دوره سطح شرکت‌کنندگان بسیار به هم نزدیک بود و این موضوع نشان می‌دهد که جشنواره تأثیر خودش را گذاشته است.

وی تأکید کرد: به نظر من جشنواره جوان در موسیقی ما یک جشنواره مادر است و از دل شرکت‌کنندگان این جشنواره اساتید آینده موسیقی ایران بیرون خواهند آمد. به همین خاطر جشنواره تأثیر عمیقی روی حفظ موسیقی نواحی و سایر ژانرها دارد.

اجرا برای یک نوازنده مهم‌ترین مقوله است

بابک راحتی در خصوص نحوه برگزاری جشنواره جوان توضیح داد: کیفیت آثار بسیار قابل قبول بود و در گروه سنی الف و ب هنرمندان توانمند زیادی داشتیم.

او همچنین ادامه داد: در مورد برگزاری جشنواره نیز فکر می‌کنم تأثیر محسوس خود را به‌خوبی روی انگیزه هنرمندان جوان گذاشته است.

او در پایان گفت: اجرا برای یک نوازنده مهم‌ترین مقوله است، حالا هرچه بستر اجرا جدی‌تر باشد، نوازنده هم با انگیزه و تمرین بیشتری در آن حاضر خواهد شد. فکر می‌کنم جشنواره توانسته است این زمینه را برای هنرمندان جوان فراهم کند.

استادانه نواختند و خواندند

روشن گل‌افروز نیز گفت: شرکت‌کنندگان به لحاظ تکنیکی قوی بودند و استادانه نواختند و خواندند و کار بی‌عیبی را ارائه کردند.

او ادامه: برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی قطعاً به کشف استعدادهای موسیقیایی می‌انجامد. فکر می‌کنم اعضای انجمن موسیقی در این راه از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده‌اند که از این بابت جای تقدیر دارد.

شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشتند

علی‌رضا سلیمانی نیز در خصوص ارزیابی کمی و کیفی جشنواره جوان عنوان کرد: شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشتند و با توجه به مباحث فرهنگی، گویش و نوع سازها و... تفاوت‌هایی نیز وجود داشت.

او ادامه داد: انجمن موسیقی نیز در طول برگزاری جشنواره تلاش کرده این فضا را در اختیار جوانان هنرمند قرار دهد و این مایه خوشحالی است.

آئین اختتامیه بخش نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، جمعه دوم شهریورماه با معرفی برگزیدگان این بخش در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این مراسم نفرات برتر بخش نواحی این دوره جشنواره، در سه رده سنی الف (15 تا 18 سال: متولدین سال‌های 1379 تا 1382)، ب (19 تا 23 سال: متولدین سال‌های 1374 تا 1378) و ج (24 تا 29 سال: متولدین سال‌های 1368 تا 1373) معرفی خواهند شد.

بخش نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 22 مردادماه با حضور 288 نوازنده و خواننده در بخش‌های مختلف در فرهنگسرای نیاوران آغاز شد.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 22 مرداد تا 17 شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار می‌شود.