سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و در این روزها به موسیقی نواحی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی هر یک از سازها گوش می‌دهند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند.

در روزی که به ساز دف اختصاص داشت، مسعود حبیبی، سید عطا ا... سلامیه، فرزاد عندلیبی، عبدالرحمن غوثی به‌عنوان داوران این بخش حضور داشتند.

ایران معدن هنر و نابغه‌های موسیقی است

سید عطا الله سلامیه در ابتدا به کیفیت اجراها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سه سال است که در این جشنواره حضور دارم. متأسفانه در بخش بازبینی نبودم و انتظار بیشتری از آن داشتم. باید نقش شرکت‌کنندگان پررنگ‌تر می‌بود و با قدرت بیشتری روی صحنه می‌آمدند. متأسفانه امسال ضعیف‌تر بودند.

او ادامه داد: خواهش می‌کنم برای رقابت شرکت نکنند و برای رفاقت حضور پیدا کنند. هر شکست را مقدمه پیروزی بدانند. اگر مقامی نیز کسب نکردند، ناراحت نباشند و آن را تجربه‌ای برای سال‌های بعد بدانند.

سلامیه درباره نقش انجمن موسیقی در پیشرفت شرکت‌کنندگان توضیح داد: حوزه هنری و انجمن‌های موسیقی حمایت‌کننده هستند و این بسیار قابل تقدیر است. ایران معدن هنر و نابغه‌های موسیقی است که نیاز به حمایت دارند تا بتوانند در سطح جهانی حاضر شوند.

جشنواره برای تجلیل و قدردانی از هنر است

فرزاد عندلیبی هم در خصوص کیفیت اجراها گفت: شاهد رقابت خیلی خوبی بودیم. اجراها سطح خوبی داشتند. رده‌های سنی به‌طور مناسبی تفکیک شده بودند و بخش بازبینی به‌درستی عمل کرده بود.

او درباره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره برای تجلیل و قدردانی از هنر است. موسیقی بخشی از هنر است. ساز دف نیز در همین زمینه قرار می‌گیرد. هر سال این جشنواره ارتقا پیدا می‌کند. هیچ جشنواره‌ای بی‌اشکال نیست، امیدوار هستیم هر سال جشنواره گامی جلوتر از قبل باشد و شرکت‌کنندگان و متقاضیان آن هر بار افزایش پیدا کنند.

عندلیبی درباره نحوه تأثیرگذاری انجمن موسیقی توضیح داد: نقش بسیار مهم و مثبتی دارد. هر سال نیروهای جوان‌تر و پرانرژی‌تری حضور دارند. هر سال موفق‌تر از سال پیش حاضر شده است.

او در انتها پیشنهاد داد: خوب است بخشی تحت عنوان دونوازی به جشنواره اضافه شود و نوازندگان با یکدیگر سؤال و جواب کنند. در آن صورت سنجش بهتری نیز رخ خواهد داد.

ما همه تلاشمان را کردیم تا حق کسی ضایع نشود

عبدالرحمان غوثی در خصوص کیفیت اجراها گفت: بچه‌ها در سطح خوبی قرار داشتند و رقابت‌ها بسیار نزدیک بودند. در رده سنی ج این رقابت‌ها نزدیک‌تر هم می‌شد. ما همه تلاشمان را کردیم تا حق کسی ضایع نشود.

او درباره میزان تأثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: جشنواره بستر بسیار خوبی است. نوازندگان هر روز باید روزشماری کنند تا زمان برگزاری این جشنواره برسد. نوازندگان در طول سال به تمرین می‌پردازند تا برای این میدان آماده شوند. جشنواره هر سال نسبت به سال گذشته بهتر برگزار می‌شود. امیدوار هستیم این مسیر همچنان ادامه داشته باشد.

نوازندگان سطح متوسطی داشتند

مسعود حبیبی در خصوص اجراهای دف‌نوازی گفت: از آنجا که در سال‌های گذشته جشنواره حضور نداشته‌ام، نمی‌توانم به‌طور دقیق به مقایسه بپردازم. بر اساس نظر شخصی من نوازندگان در سطح متوسطی قرار داشتند، اما از جهت دانش تئوری بسیار ضعیف هستند. باید جوانان را از دیدگاه روان‌شناختی و جامعه‌شناسی دید تا متوجه شویم چرا ساز دف را که ساز زیبایی است، با لطافت نمی‌نوازند و وجه روحانی را لحاظ نمی‌کنند.

این داور در ادامه اشاره کرد: استادان باید در این زمینه تقویت شوند و در ورکشاپ‌هایی با این موضوع شرکت کنند. ساز دف از نظر آسیب‌های ستون فقرات، ساز مخربی است. باید به شکل کاملاً صحیح اجرا شود نباید آن را فورته نواخت.

وی در خصوص نقش جشنواره در پیشرفت نوازندگان توضیح داد: اگر به این نکات توجه شود و نقاط ضعف به نوازندگان گفته شود بسیار می‌تواند مؤثر باشد، اما چنانچه فقط تعدادی نوازنده بیایند و بی‌هیچ بهره‌ای بروند اتفاق خوبی نخواهد افتاد. باید مسائل کارشناسی شود و ورکشاپ‌هایی برای بهبود مسیر حرکت برگزار شود.

جشنواره ملی موسیقی جوان از 22 مرداد تا 17 شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار می‌شود.