سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح روز گذشته سه‌شنبه 23 مردادماه با اجرای موسیقی اقوام خراسانی آغاز به کار کرد. در این بخش محمد فاروق درپور، عزیز تنها، عبدالله امینی، حسین رحمت‌اللهی، اسفندیار تخمکار به‌عنوان داوران این ژانر حضور داشتند.

جوانان ما سال‌به‌سال بیشتر به سمت موسیقی نواحی روی بیاورند

محمد فاروق درپور در ارزیابی آثار جشنواره دوازدهم عنوان کرد: اجراها بسیار رضایت‌بخش بود. البته از شرکت‌کنندگان رده سنی ج توقع‌ها بیش از این است، به این خاطر که موسیقی در منطقه خراسان و تربت جام بیشتر به‌صورت آوازی است. پیشنهاد می‌کنم رده سنی ج به یادگیری آثار آوازی بزرگان این خطه بپردازند و لحن و آوای این بزرگان را با تمرین بیاموزند. در همین راستا یک خواننده هم در بخش داوران اضافه کردیم.

او ادامه داد: ما بخش‌های بسیار زیادی در آواز خطه خراسان و تربت جام از جمله منقبت خوانی، دوبیتی، چهار بیتی و... داریم. توصیه می‌کنم جوانان ما توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند. اگر خواننده‌ای قطعاتی را نشنیده باشد جای ضعف است. وظیفه ما است که جوانان را به شنیدن این آثار تشویق کنیم، چون اگر ما به فکر نباشیم قطعاً در سال‌های آتی از موسیقی خراسان، منظومات و مقام‌ها و... اثری باقی نخواهد ماند.

این هنرمند موسیقی خراسانی نقش جشنواره جوان را بسیار مثبت دانست و افزود: امیدوارم جوانان ما سال‌به‌سال بیشتر به سمت موسیقی نواحی روی بیاورند و آگاهی و توانشان را بالا ببرند و برای حفظ موسیقی نواحی تلاش کنند.

چنین رویدادهای هنری در موسیقی کشور بسیار تأثیرگذار است

عزیز تنها در خصوص ارزیابی کمی و کیفی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: آثار به لحاظ کیفی خوب بود. شرکت‌کنندگان در هر دوره پیشرفت می‌کنند به‌طوری که امسال قضاوت میان آثار مشکل بود. اجراهای هر سه گروه راضی‌کننده بود.

او ادامه: من فکر برگزاری چنین رویدادهای هنری در موسیقی کشور بسیار تأثیرگذار است و در منطقه ما هم باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق در میان جوانان شده است.

در حد بضاعت تلاششان را انجام داده بودند

عبدالله امینی در ارزیابی آثار جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراها خوب بود و هنرمندان در حد بضاعت تلاششان را انجام داده بودند. به طبع شرکت‌کنندگان، به دلیل سن کم و نداشتن تجربه کافی استرس داشتند، با این حال خوب بودند و چیزی کم نداشتند.

این هنرمند در خصوص نقش جشنواره در پیشرفت موزیسین‌های جوان توضیح داد: من امیدوارم این نسل در آینده بتوانند بزرگان موسیقی کشور را شکل دهند.

وی افزود: انجمن موسیقی کارش را به نحو احسن انجام داد. خدا را شکر جوانان امروز به یادگیری آواز و ساز دوتار روی آورده‌اند و در سطح عالی می‌نوازند.

شرکت‌کنندگان بسیار خوب بودند

حسین رحمت‌اللهی در رابطه با ارزیابی آثار توضیح داد: شرکت‌کنندگان بسیار خوب بودند و تفاوت آشکاری با هم نداشتند، خصوصاً شرکت‌کنندگان خانم در رده سنی الف بسیار قوی ظاهر شدند و این موضوع برای من بسیار جالب بود.

این هنرمند در خصوص نقاط ضعف گروه‌های اجراکننده گفت: صرف نظر از مسئله استرس، نقطه ضعف مهم و تأثیرگذاری در گروه‌ها نبود. به نظرم مسئولان باید به هنرمندان و نوازندگان شهرستانی توجه ویژه‌ داشته باشند و حداقل‌هایی برای نفرات برتر و سایر هنرمندان شهرستانی فراهم کنند که دلسرد نشوند.

او افزود: برگزاری جشنواره باعث شده است نوازندگان به جنب‌وجوش بیایند و بیشتر تلاش کنند.

ما کار صحنه‌ای را قضاوت می‌کنیم

اسفندیار تخمکار در ارزیابی جشنواره دوازدهم گفت: اجرا نسبت به دوره گذشته پیشرفت خوبی دارد، به طوری که در بسیاری از مواقع رقابت‌ها بسیار به هم نزدیک بود. البته برای نتیجه‌گیری نهایی کمی زود است و باید بخش آوازی هم کارش را به پایان برساند.

تخمکار ادامه داد: در رده سنی گروه ج نقطه ضعف‌هایی بود و تقریباً همه یکسان بودند، چون بخش عمده موسیقی ایرانی را آواز تشکیل می‌دهد و به همین دلیل شرکت‌کننده‌ها در این بخش کم کار کرده بودند. به هر حال میراثی است که در طی نسل‌ها سینه‌به‌سینه منتقل شده است و جوانان ما باید آن را حفظ کنند.

او در خصوص تأثیر جشنواره در شنیده شدن موسیقی نواحی گفت: ما کار صحنه‌ای را قضاوت می‌کنیم. بعضاً ممکن است حس و حال نوازندگان در لحظه اجرا با موسیقی اجرایی همراه نباشد، چرا که موسیقی برحسب زمان، مکان و جمع نواخته شود.

این هنرمند افزود: یکی از ویژگی‌های جشنواره این است که هنرمندان جوان با تکیه بر قطعات اصیل به اجرا می‌پردازند و از این نظر جای خوشحالی دارد.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 22 مرداد تا 17 شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار می‌شود.