سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر ملی ایران با حضور اسماعیل واثقی رهبر میهمان و خوانندگی امیرمحمد تفتی 29 مردادماه ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

در این اجرا قطعات اورتور جهان‌پهلوان، چهارمضراب برای دو سنتور و ارکستر و فانتزی برای تار و ارکستر با آهنگسازی و تنظیم واثقی، قرار و اختیار دل و ماتم سرو به آهنگسازی عارف قزوینی و تنظیم واثقی و کیه کیه در میزنه، شیوه نوشین لبان، زلف شکن شکن، شب مهتاب، تمنای دل، بت چین به آهنگسازی شیدا و تنظیم واثقی، توسط نوازندگان ارکستر نواخته می‌شود.

اسماعیل واثقی در خصوص رپرتوار کنسرت پیش رو توضیح داد: هشت قطعه آوازی از آثار عارف قزوینی و شیدا را برای اجرا انتخاب کرده‌ام که برای اجرای ارکستر بزرگ مجدداً تنظیم شده‌اند. همچنین دو قطعه بی‌کلام، یک قطعه فانتزی برای تار ارکستر و دیگری چهارمضراب برای دو سنتور ارکستر در نظر گرفته‌ام. در مورد کارهای آوازی باید بگویم که این‌ها آثاری است که 40 سال پیش برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنظیم کردم. در آن زمان خانم سیمین معافی‌ها این قطعات را خواندند. چون سال‌هاست که خانم‌ها اجازه آواز خواندن ندارند و مخاطبان همیشه دوست داشتند آن‌ها را بشنوند، من تصمیم گرفتم تغییراتی در آن‌ها به وجود بیاورم و در نهایت قرار است این آثار با صدای آقای امیر تفتی اجرا شوند.

رهبر مهمان ارکستر ملی ایران با اشاره به جوان بودن نوازندگان ارکستر ملی اذعان داشت: اکثر نوازنده‌های ما بسیار جوان هستند و تجربه زیادی در اجرا ندارند و طبیعتاً کار من کمی سخت می‌شود. به همین علت زمان تمرین‌ها را باید بیشتر کنیم تا نوازنده‌ها به تبحر کافی در اجرای آثار دست پیدا کنند. به هر حال ما در کنار نوازندگان جوان، نوازندگان باتجربه‌تری را هم داریم که یکدست شدن این عزیزان با هم قدری احتیاج به زمان دارد.

او در خصوص نحوه شکل‌گیری همکاری‌اش با ارکستر ملی ادامه داد: قرار بود سه سال پیش در ارکستری که جناب فخرالدینی رهبر آن بودند به‌عنوان رهبر مهمان حضور داشته باشم که به دلایل گوناگون اجرا به تعویق افتاد و پس از مدتی هم آن ارکستر منحل شد. بعد هم که ارکستر تشکیل شد مایل بودم کار ناتمام آن دوره را به انجام برسانم. چند نفر از دوستان از جمله آقای تفتی با بنیاد رودکی صحبت کردند. در نهایت بنیاد از من دعوت به عمل آورد تا این کنسرت را به صحنه ببریم. امیدوارم که همه چیز خوب از آب دربیاید.

واثقی که در طول سال‌های فعالیت خود در خارج از کشور اجراهای بسیار زیادی را رهبری کرده است در مورد عشق و علاقه‌اش نسبت به موسیقی ایرانی، گفت: پیش از انقلاب برای تحصیل به اتریش سفر کردم و در حال حاضر همان جا هم زندگی می‌کنم. البته بعد از اتمام تحصیلاتم به کشور برگشتم و در حدود یک سال در دانشگاه تهران تدریس کردم. در آن زمان که در اتریش بودم با گروه‌های مختلف به‌عنوان نوازنده کار می‌کردم. گروهی در آن زمان بود که روی موسیقی قرون وسطایی کار می‌کرد و به همین دلیل شهرت جهانی داشت. من سازهای سنتور و تنبک را به‌صورت تلفیقی وارد آثار آن گروه کردم. بعد از انقلاب فعالیت‌های موسیقایی با دشواری‌های فراوانی همراه شد و در سال 1980 به درخواست همان گروه مجدداً به اتریش سفر کردم و همانجا ساکن شدم. البته در این مدت بارها به ایران آمدم و بسیار علاقه‌مند هستم در فعالیت‌های اینچنینی حضور داشته باشم و کارهای ارکسترال را در موسیقی ایرانی انجام بدهم، هرچند متأسفانه تا امروز موقعیت انجام چنین کارهایی برای من فراهم نشده بود. من در وین کارهای بسیار موفقی را انجام داده‌ام و در طی این سال‌ها حدود 2800 اجرای رسمی را در فستیوال‌های مختلف در سرتاسر دنیا به روی صحنه برده‌ام و در سالن‌های بزرگ و معتبر دنیا از سازهای ایرانی استفاده کردم. من همواره تلاش کرده‌ام فرهنگ و موسیقی ایرانی را به مردم جهان معرفی کنم.

این رهبر ارکستر در پایان گفت: از آنجایی که در خارج از کشور آدم شناخته‌شده‌تری هستم در آخرین کارم در سال 2015 به سفارش کنسرت هاوس وین داستان "ویس و رامین" را به صورت موزیکال به زبان آلمانی و با همراهی سازهای ایرانی اجرا کردم که کنسرت بسیار موفقی بود، به‌طوری که دو ماه پیش از اجرای برنامه تمام بلیت‌ها به فروش رسید. از آن سال به بعد هر سال به من سفارش کار جدید می‌دهند، اما در دو سال گذشته به دلیل کسالتی که داشتم امکان تولید اثر جدید و همکاری فراهم نشد.