سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری کنسرت "شبی با فخر موسیقی ایران" روز شنبه ششم مردادماه در سالن وی‌آی‌پی تالار وحدت برگزار شد. در این نشست فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر، مجتبی عسگری خواننده، وحید تاج خواننده، شهلا میلانی رهبر گروه کر و سوسن تقی‌پور رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 حضور داشتند.

در ابتدای این نشست خبری، فرهاد فخرالدینی درباره کنسرت "شبی با فخر موسیقی ایران" که ارکستر فرهنگ و هنر به رهبری او در روزهای یازدهم و دوازدهم مرداد در تالار وحدت به صحنه می‌برد، گفت: از زمانی که نوجوان بودم تا زمانی که در ارکستر رادیو ملی ایران بودم همیشه سعی کردم تجربیات و دانسته‌هایم را به دیگران منتقل کنم. علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی از شاگردان من هستند که امروز توانسته‌اند ارکستر خوب و موجهی را با نوازندگان توانا تشکیل بدهند. وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که تلاش‌هایم در این سال‌ها بی‌نتیجه نبوده است. می‌خواهم تجربه‌ها و دانسته‌هایم را در اختیار نوازندگان این ارکستر قرار دهم.

او ادامه داد: خوشحالم که اکنون در کنار بچه‌هایی فعالیت می‌کنم که شور و حالشان برای تمرین را به من نشان می‌دهد. زحماتم هدر نرفته است و آن‌ها راهی را که باید بروند، می‌روند. حمایت‌های خانم سوسن تقی‌پور سبب شد بار دیگر به یاد دوران گذشته اگر چیزی می‌دانند و اگر تجربه‌ای دارند در اختیار هنرجویان بگذارند. همچنین باید بگویم آینده درخشانی برای وحید تاج و مجتبی عسگری پیش‌بینی می‌کنم و امیدوارم روزبه‌روز بیش‌ازپیش بدرخشند.

فخرالدینی همچنین گفت: وقتی مشغول همکاری با ارکستر ملی بودم تلاش زیادی کردم تا بچه‌ها در ارکسترهای دیگر فعالیتی نداشته باشند، اما برخی از نوازندگان مهم این ارکسترها هم ترجیح دادند که خودشان را کنار بکشند و دیگر حاضر به همکاری با آن ارکسترها نبودند.

او تأکید کرد: نوازندگان بسیاری خوبی داریم که متأسفانه هم‌اکنون در ارکسترهای دولتی حضور ندارند که البته دلایل خاص خودشان را هم دارند. اجرای آثار نوستالژی در همه جای دنیا رسم است. کشورهای مهم دنیا به داشته‌هایشان افتخار می‌کنند و بارها و بارها آثار مهم آهنگسازان مهمشان را تکرار می‌کنند. ما هنوز شعر سعدی و شعر حافظ را می‌خوانیم. نباید در را بست و کارهای خوب همیشه باید اجرا شوند. این آثار برای جوانان تازگی دارند و برایشان بسیار جذاب است.

این آهنگساز همچنین گفت: به نظر من در کنار آثار قدیمی باید تولید آثار جدید برای اجرا نیز در دستور کار باشد، گرچه کار سختی به نظر می‌رسد چرا که طول می‌کشد که دستمزد نت‌نویسی، آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی پرداخت شود. کنسرت "شبی با فخر موسیقی ایران" شامل 12 پارت است که در دو بخش شش قسمتی برگزار خواهد شد.

این رهبر ارکستر اضافه کرد: از ابتدا مخالف با حضور در شوراهای موسیقی بودم، اما به خاطر دوستان و اصرارها این سمت را پذیرفتم. دوست داشتم نقدها و منتقدان با مسئولان نشستی شفاف و رودررو داشته باشند در نتیجه آن‌ها را در سالن شهناز خانه هنرمندان دو هم جمع کردیم و صحبت‌ها نیز مطرح شد، این حرکت همچنان ادامه دارد. پیرو نظرخواهی که از اهالی موسیقی شد، تمایل به تغییر در اساسنامه خانه موسیقی وجود داشت. مجمع عمومی در شهریور جلسه برگزار می‌کند و نسبت به تغییر و اصلاح اساسنامه خانه موسیقی قدم‌هایی را برمی‌دارد. در این زمینه پیشنهادهایی شده است که هیئت‌مدیره و مدیرعامل بیش از دو دوره متوالی اجازه کاندید شدن نداشته باشند.

سوسن تقی‌پور رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 دومین سخنران برنامه درباره کنسرت "شبی با فخر موسیقی ایران"، گفت: ارکستر فرهنگ و هنر حدود پنج سال است که فعالیت می‌کند و 90 درصد بچه‌های آن دانشجویان موسیقی واحد دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر هستند. شهرام توکلی و علی‌اکبر قربانی رهبران ثابت گروه‌اند که در این برنامه هم زحمات بسیاری کشیده‌اند.

او ادامه داد: این ارکستر برای اجرای پیش رو با 49 نوازنده روی صحنه خواهد رفت که از میان آن‌ها 35 نفرشان جزو شاگردان همین دانشگاه هستند. گروه کر تحت سرپرستی شهلا میلانی نیز 35 نفر است که از دانشجویان رشته آواز یا نوازندگی تشکیل شده است. ما پنج سال است که این ارکستر را با هزینه شخصی سرپا نگه داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

مجتبی عسگری خواننده در ادامه نشست، گفت: من سال‌های سال به‌عنوان یکی از دوستداران هنر موسیقی به کارهای فرهاد فخرالدینی گوش می‌دادم و با آن‌ها بزرگ شدم. بودن در کنار استاد بزرگی چون فخرالدینی برایم باعث افتخار است.

وحید تاج خواننده در ادامه نشست با اشاره به این که حضور در کنار استاد فخرالدینی برای هر کسی باعث افتخار است، گفت خوشحالم که شرایطی فراهم شده که بعد از سال‌ها دوری ایشان از صحنه، بار دیگر برای دو شب اجرای ایشان را شاهد خواهیم بود.

شهلا میلانی رهبر گروه کر به عنوان آخرین سخنران برنامه گفت: بزرگ‌ترین دستاورد هنری برای من در زندگی هنری‌ام این است که در کنار استادانی مانند فخرالدینی بوده‌ام. شرایط موسیقی برای بانوان دشوار است، اما با کوشش بزرگانی مانند فخرالدینی توانسته‌ایم بسیاری از این سختی‌ها را پشت سر بگذاریم.