سرویس موسیقی هنرآنلاین: در فاصله کمتر از یک ماه به آغاز دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، اساتید و داوران این جشنواره روزهای شلوغ و سختی را به جهت داوری منصفانه آثار رسیده به جشنواره تجربه می‌کنند. منوچهر صهبایی رهبر ارکستر، موسیقی‌شناس و نوازنده ابوا و رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران این بار به‌عنوان داور بخش سازهای بادی در جشنواره موسیقی جوان حضور دارد.

صهبایی درباره کیفیت آثار ارسالی توضیح داد: تفاوت سطح بین شرکت‌کنندگان کاملاً مشهود است. ما شرکت‌کننده‌ای را از دورهای قبل داریم که هیچ پیشرفتی نکرده است و همین‌طور بلعکس. به نظرم به‌طور عمومی نمی‌توانیم در مورد همه شرکت‌کنندگان نظر یکسانی داشته باشیم.

صهبایی همچنین گفت: به نظر من بهتر است شرکت‌کنندگان، در مورد قطعات و رپرتواری که برای نواختن در نظر می‌گیرند دقت بیشتری به خرج بدهند و قطعاتی را انتخاب کنند که توانایی‌شان را به‌خوبی نشان بدهد. برای این کار لازم است قطعاتی که برای اجرا از طرف اساتید انتخاب می‌شود، ضمن تنوع در قطعات، این امکان را برای هنرآموزان فراهم کند که بتوانند از حداکثر توانشان برای بروز توانایی‌ها و استعدادشان بهره ببرند.

این هنرمند در خصوص تأثیرگذاری جشنواره جوان در پیشرفت جوانان به نکات مهمی اشاره کرد و گفت: قطعاً جشنواره جوان مفید خواهد بود. من فکر می‌کنم، تعداد بیشتری از جوانان ما باید در این جشنواره شرکت کنند، جوانان ما باید بدانند که شرکت در این جشنواره برای آنان یک امکان است، اگر فکر می‌کنند توانایی دارند باید از این فضا استفاده کنند.

او ادامه داد: روی صحبت من با جوانان مستعدی است که در این جشنواره حاضر نمی‌شوند. قرار نیست کسی چیزی را از دست بدهد و در نقطه مقابل اگر کار خوبی ارائه بدهد حتما تشویق خواهد شد. اگر هم جایزه‌ای دریافت نکند، همین حضور او در جشنواره، موفقیت خوبی محسوب می‌شود و جز برندگان خواهند بود. همین که جوانان انگیزه‌ پیدا کنند و چند ماه برای ارتقا توانمندی‌هایشان تلاش کنند و در تالار جشنواره در محضر اساتید و همین‌طور جمع حاضر در سالن بنوازند، موقعیت مناسبی برای نشان دادن توانمندی‌هایشان خواهد بود، اما متأسفانه خیلی از جوانان به‌سادگی از کنار فرصت‌های این‌چنینی عبور می‌کنند.

وی همچنین برنامه‌های آینده‌اش را این‌گونه شرح داد: از وقتی که تصمیم گرفتم بیشتر در ایران بمانم، اولویت من، اتفاق‌های هنری است که در کشور رخ می‌دهد و در لابه‌لای این‌ها هم هرچند وقت یک بار برای برگزاری کنسرت‌ها و شرکت در جشنواره‌های اروپایی به آنجا سفر می‌کنم. امسال هم سه هفته آخر مرداد و هفته اول شهریور برای شرکت در چند جشنواره عازم اروپا خواهم بود.