سرویس موسیقی هنرآنلاین: کمتر از یک ماه به برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان مانده است و داوران هر بخش مشغول بررسی آثار ارسالی هستند. مجید کیانی، مینا افتاده، ملیحه سعیدی و پریچهر خواجه داوران بخش ساز قانون در دوازدهمین جشنواره موسیقی ملی جوان هستند که پس از بررسی آثار از کم و کیف آن سخن گفته‌اند.

 

شرکت‌کنندگان بیشتر روی موسیقی دستگاهی و ردیف کار کنند

مجید کیانی موسیقی‌دان و نوازنده پیشکسوت سنتور در خصوص کیفیت آثار گفت: بچه‌ها از نظر من بسیار خوب هستند و به‌خوبی نیز تلاش کرده‌اند. این کار ما را مشکل می‌کند، چرا که انتخاب از میان آن‌ها سخت می‌شود. امیدوار هستیم قضاوتمان تا جایی که امکان دارد به‌درستی انجام شود. کسانی که شرکت می‌کنند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، باید بدانند انتخاب شدن دلیلی بر بهترین بودن آن‌ها نیست و همچنین کسانی که انتخاب نمی‌شوند نباید فکر کنند از دیگران ضعیف‌تر بوده‌اند.

او درباره علت آن چنین اظهار کرد: کسانی که انتخاب می‌شوند توانسته‌اند خودشان را بشناسند و ما توانسته‌ایم آنان را کشف کنیم. از طرف دیگر کسانی که انتخاب نمی‌شوند به‌خوبی نتوانسته‌اند توانایی‌هایشان را به ما نشان بدهند و ما نتوانسته‌ایم آن‌ها را کشف کنیم.

این داور در جهت بهبود کار به شرکت‌کنندگان پیشنهاد کرد: هر چه بیشتر روی موسیقی دستگاهی و ردیف کار کنند، پیشرفت بهتری خواهند کرد. در قسمت‌های ضربی نیز خودشان را آماده کنند تا امتیاز بیشتری کسب کنند.

وی در خصوص جشنواره ملی موسیقی جوان بیان کرد: برای حفظ موسیقی کشورمان چنین جشنواره‌هایی را بسیار مفید می‌دانم. شرکت‌کنندگان با حضور در جشنواره موسیقی اصیل خود را حمایت می‌کنند.

می‌توانیم از ایده‌های نو استفاده کنیم

مینا افتاده نوازنده سنتور  دیگر داور بخش ساز قانون در خصوص آثار مورد بررسی امسال در جشنواره بیان کرد: هر سال شاهد این هستیم که شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های گذشته بهتر می‌شوند. مانند هر سال گروه الف بیشتر از دو گروه ب و ج هستند. شرایط سنی گروه ب و ج به گونه‌ای است که انگیزه در آنان کم می‌شود. بیشتر شرکت‌کنندگان از شهرستان هستند و کمتر از پانزده سال دارند. به طور کلی سطح خوبی دارند و این امر انتخاب را خیلی سخت می‌کند.

این داور ادامه داد: فکر می‌کنم نسبت به سال گذشته گروه الف تعدادشان افزایش یافته است، اما شرکت‌کنندگان گروه سنی ب و ج هر سال کمتر می‌شوند. یکی از علت‌ها این است که وقتی سن کمتری دارند بیشتر از خانواده‌شان حرف‌شنوی دارند، اما بزرگ‌تر که می‌شوند این مسئله کمتر می‌شود و تصمیم‌گیری‌هایشان متفاوت می‌شود.

او درباره ماهیت جشنواره موسیقی جوان گفت: بسیار بستری خوبی است. برای بچه‌ها انگیزه‌ای شده است و آن‌ها مورد تشویق قرار می‌گیرند. امری است که باید ادامه‌دار باشد و هر سال بهتر شود. به طور قطع نکات زیادی وجود دارد که بخواهیم به آن‌ها اشاره کنیم که جشنواره به آن‌ها نیز بپردازد. به‌عنوان مثال به بخش آوازی پرداخته شود با وجود این تأسف که نمی‌توانیم از صدای بانوان بهره ببریم. مانند بخش آهنگسازی که امسال افزوده شده است، می‌توانیم از ایده‌های نو استفاده کنیم.

نوازندگان خوبی در شهرستان‌ها داریم

ملیحه سعیدی مدرس و نوازنده ساز قانون سومین داور ساز قانون اجرای شرکت‌کنندگان را چنین ارزیابی کرد: تعدادی کمی شرکت کرده بودند. سال‌های گذشته تعداد شرکت‌کننده بیشتری برای ساز قانون داشتیم. می‌توان گفت اجراها به طور کلی متوسط بودند.

او در خصوص علت این موضوع توضیح داد: هر سال تعداد شرکت‌کنندگان برای ساز قانون کمتر از دیگر سازهاست. یکی از علت‌ها را می‌توان سختی رفت‌وآمد دانست. نوازندگان خوبی در شهرستان‌ها داریم، اما به خاطر دوری راه شرکت نمی‌کنند.

این داور در خصوص جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: رویداد بسیار خوبی است. برای آینده شرکت‌کنندگان بسیار مؤثر است، همچنین در آینده موسیقی کشورمان تأثیرگذار خواهد بود. این جشنواره انگیزه‌ای است برای کسانی که موسیقی را دنبال می‌کنند.

این روزها ساز قانون بیشتر معرفی می‌شود

پریچهر خواجه نوازنده قانون چهارمین و آخرین داور این بخش در خصوص رشد کیفی شرکت‌کنندگان گفت: به نظر من همه چیز خیلی خوب بود. اما متأسفانه در گروه سنی ج شرکت‌کننده نداشتیم. گروه سنی الف تعداد شرکت‌کنندگان بیشتری نسبت به گروه سنی ب داشت.

او در توضیح علت این که تعداد شرکت‌کنندگان گروه سنی ج هر ساله کاهش پیدا می‌کند بیان کرد: به نظر من ما نیاز داریم که بازنگری در رپرتوار اجرایی صورت بگیرد. رپرتوار به نحوی انتخاب شده است که اجرای صحنه‌ای را برای شرکت‌کنندگان سخت می‌کند. از آن جایی که اجرای صحنه‌ای این آثار مشکل است تعدادی از علاقه‌مندان از شرکت کردن منصرف می‌شوند. بچه‌ها پرانرژی‌ترین رده سنی هستند، انسان هر چه بزرگ‌تر می‌شود دغدغه‌هایش نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع نیز می‌تواند یکی از علل کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در رده سنی ج باشد.

این داور در خصوص وضعیت ساز قانون ادامه داد: امروزه شاهد این هستیم که ساز قانون بیشتر معرفی می‌شود. همه پرتلاش در نقاط مختلف برای این ساز زحمت می‌کشند. هر چقدر مسیر آن به سمت موسیقی ایرانی بیاید و قدم‌هایی در جهت شناساندن قانون ایرانی داشته باشیم بیشتر مثمر ثمر خواهد بود.

وی درباره جشنواره موسیقی جوان ابراز کرد: وجود رقابت سالم و سازنده همیشه می‌تواند باعث آبادانی و پیشرفت شود. جشنواره جوان نیز یک جشنواره جدی است و اتفاق بسیار خوبی است. همه از شهرهای مختلف تلاش می‌کنند در آن شرکت کنند، با وجود این که ما شاهد عدم امکانات در شهرستان‌های دورافتاده هستیم. داوطلبان سعی می‌کنند خودشان را در طول یک سال آماده کنند و در سال‌های متمادی کسی که مسیر درست را پیدا نکرده، به دنبال راه صحیح خواهد رفت و با تلاش به نتیجه خواهد رسید.