سرویس موسیقی هنرآنلاین: کیخسرو پورناظری نوازنده تنبور و عضو اصلی گروه شمس که داوری بخش موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت آثار ارسالی، گفت: به نظر من اجراها بسیار خوب بودند. کسانی که قبلاً شرکت کرده بودند آثار قابل قبولی ارائه کردند و کسانی هم که برای اولین بار آمده بودند به نسبت خوب بودند.

او در خصوص اشتباهات هنرجویان گفت: در مورد اشتباهات باید بگویم که چون شرکت‌کنندگان ما غیرحرفه‌ای هستند، امکان دارد در هنگام نواختن دستشان روی نتی بلرزد که این از نظر ما اشتباه محسوب نمی‌شود، اما در کل همه شرکت‌کنندگان بسیار پخته نوازندگی می‌کنند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که گروه الف که جوان‌ترین نوازنده‌ها را شامل می‌شود، عملکرد بسیار خوبی داشتند و همین‌طور گروه ب نیز نوازندگان بسیار پرتوان و در حد حرفه‌ای داشتند.

این هنرمند پیشکسوت ضمن مثبت ارزیابی کردن تأثیرات جشنواره هم بیان کرد: به‌طور حتم تأثیرگذار بوده است. اتفاقاً با اساتید که صحبت می‌کردیم همه موافق این نظر بودند که اگر کسانی که ضعیف هستند در جشنواره حاضر شوند و کارهای دیگران را ببینند و بشنوند، با انرژی و انگیزه بالاتری نسبت به قبل تلاش می‌کنند و آثار بی‌نقص‌تری را می‌سازند و حتی در کسانی که نوازنده نیستند نیز با دیدن آثار ممکن است این علاقه در وجودشان شکل بگیرد و بدین ترتیب تأثیر جشنواره بسیار محسوس است. ما در جشنواره شاهد پدیده‌های بسیار بی‌نظیری بودیم. هنرمندان بسیار جوانی را دیدیم که بسیار زحمت کشیده بودند و می‌توانند امید و آینده هنر ایران باشند.

این هنرمند در رابطه با فعالیت‌های آتی و گزیده‌کاری‌اش گفت: ما پیش‌تر برنامه‌هایی در خارج از کشور داشتیم و در چند ماه آینده هم اجراهایی را در تهران خواهیم داشت. ما در شهریورماه به همراه گروه شمس در ترکیه کنسرتی را روی صحنه خواهیم برد. این کم‌کاری و گزیده‌کاری قدری به سن و سال من برمی‌گردد و بخشی هم به گرفتارهای فرزندانم که مجال همکاری و کار گروهی پیش نمی‌آید.

پورناظری درباره وضعیت موسیقی کرمانشاه این‌طور توضیح داد: به هر صورت موسیقی در حال پیشرفت است و به عکس گذشته که محدودیت‌های فروانی برای موسیقی وجود داشت و هنوز هم در جاهایی به چشم می‌خورد، مثل عدم شرکت بانوان در بخش آوازی. این کمبود همواره حس می‌شود و انشا الله این موانع نیز رفع شود، چرا که محدودیت‌های موسیقی بانوان نمی‌تواند به‌طور مستمر و پایدار ادامه پیدا کند.

او در پایان گفت: نوجوانان و جوانان خیلی خوب کار می‌کنند. من امیدوارم سال‌به‌سال رشد موسیقی در شهرهای مختلف ایران بیشتر باشد، گرچه جوانان گرایش‌هایی پیدا کرده‌اند که به سود موسیقی کشور نیست. این ضعف صداوسیما است که از موسیقی فاخر و معنوی حمایت نمی‌کند و بسیار آسان‌پسند و آسان‌گیر شده‌ و هر موسیقی بی‌محتوایی را به گوش جوانان می‌رساند.