سرویس موسیقی هنرآنلاین: علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی درباره حرکت جدید دفتر موسیقی درباره کوتاه شدن پروسه دریافت مجوزها توضیح داد: این موضوع خیلی وقت است عملیاتی شده است، از همان روزی که اعلام کردیم شروع شد. وقتی حجم تقاضا خیلی بالا می‌رود سرعت پاسخگویی نسبت به قبل پایین می‌آید، هر چند خروجی آن خیلی بیشتر است. یعنی ما تعداد شعرهای بیشتری را بررسی می‌کنیم. من موافق این هستم که نگوییم سرعت پایین آمده است، بلکه بگوییم امکان ارائه اشعار خیلی بیشتری فراهم شده و محدودیتی که برای عده‌ای وجود داشته برداشته شده و باعث شده همه با هم کارهایشان بررسی شود. ما فشار خیلی بیشتری روی شورای شعر گذاشتیم و تعداد کارهایی که بررسی می‌شود خیلی بیشتر است.

او درباره لیستی مبنی بر عدم نیاز ستاره های موسیقی به مجوز گفت: من بارها درباره آن لیست در دوره‌های مختلف شنیدم، اما در عمل چیز خاصی به عنوان مستند به دست من نرسیده است. در عین حال ما خیلی فراتر از آن رفتیم، یعنی گفتیم کسانی که فقط دو بار در حوزه کلاسیک، سنتی و نواحی از دفتر موسیقی مجوز گرفته باشند، نیازی نیست کارشان به شورا برود. ما فقط در زمینه استعلام و شعر بررسی می‌کنیم.

ترابی همچنین گفت: وقتی آهنگساز و گروهی کارش دوبار در شورای موسیقی ما در حوزه کلاسیک، نواحی و سنتی بررسی شده باشد بار سوم به شورا نخواهد رفت. فقط اگر شعر داشته باشد، شعر آن بررسی می‌شود. درباره نوازنده‌ها نیز اگر ترکیب همان گروهی باشد که در دفتر موسیقی ثبت شده باشد دیگر کار نوازنده‌ها بررسی نمی‌شود، اما اگر ترکیب گروه تغییر پیدا کرده باشد قاعدتا گروه جدیدی محسوب می‌شود. پروسه صدور سه مرحله داشته است موسیقی، شعر و استعلام حراست؛ یک سوم این مسیر برداشته شده است به همین نسبت سرعت آن بیشتر می‌شود.

او درباره برنامه کلی دفتر موسیقی نیز گفت: دفتر موسیقی برایم بیگانه نبود و تجربه خودم را در آن داشتم. به نظرم باید در دفتر موسیقی به لحاظ مواجه‌ با هنرمندان و بر مبنای اعتماد هر چه بیشتر آن‌ها، تغییر اساسی ایجاد شود. باید بتوانیم اعتماد متقابل بین دفتر و هنرمندان بوجود بیاوریم که به تدریج بحث دفتر موسیقی بیشتر بر مبنای همدلی و حمایت بیشتر هنرمندان باشد تا اینکه هنرمندان احساس کنند دفتر موسیقی جایی است که مدام بر پروسه زیبایی‌شناسی کارشان دخالت می‌کند.

ترابی درباره هنرمندانی ممنوع‌الفعالیت گفت: تعداد زیادی از هنرمندان در دو، سه سال اخیر ممنوعیت‌شان در دفتر موسیقی برطرف شده و تعدادی هم هنوز نه. عمدتا هم کسانی هستند که در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور کارها زیادی را ارائه دادند. من در جلسه‌ای در این باره صحبت می‌کردم. خوشبختانه همراهی و کمک‌هایی هم از نهادهای خارج از وزارت ارشاد می‌گیریم که بتوانیم مشکلات را تا حدود زیادی رفع کنیم، اما این یک داستان ادامه دار است. تا زمانی که کسانی ترجیح بدهند در رسانه‌های خارج از کشور کار خود را ارائه دهند و از آن طریق به شهرت برسند، این مشکل به سرعت برطرف نخواهد شد. یعنی این چرخه می‌تواند ادامه پیدا کند. ما امیدواریم روشن‌تر شود و ابعاد کار از سلیقه مدیر و روابط خاص بیرون بیاید و با منطق و چارچوب مشخص‌تر با موضوع برخورد شود.

مدیرعامل سابق پیشین انجمن موسیقی درباره مجوز الیاس یالچینتاش خواننده استانبولی گفت: درخواستی که به دفتر موسیقی ارائه شد برای اجرا در تهران بود، برای کیش که با خود منطقه آزاد در ارتباط هستند و طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، همه نهادهای اجرایی به بالاترین مقام منطقه آزاد تفویض اختیار شدند. ما درباره تهران تقاضا داشتیم و مخالفت کردیم، درباره منطقه آزاد از ما استعلامی نشد.

او تاکید کرد: در زمان حاضر سیاست‌های فرهنگی ما با ترویج موسیقی پاپ ترک در کشور سازگاری ندارد و بازار فرهنگی ما به اندازه کافی از ثبات برخوردار نیست و تعادلی بین داد و ستد فرهنگی برقرار نیست. در صنعت توریسم و پوشاک وزنه طرف ترک خیلی سنگین‌تر است و به نظرم نمی‌توانیم این بازار را بدون فکر کردن به مقدماتی یکباره باز کنیم و اگر باز کردیم نمی‌توانیم محدود به یک گروه یا یک شرکت کنیم. در طول زمان بیشتر باید روی آن (باز شدن این فضا) فکر کرد.

ترابی درباره حضور خوانندگان آذربایجانی این‌طور توضیح داد: برد قضیه موثر است ممکن است مواردی را پیدا کنید که این اتفاق هم رخ داده است؛ اگر خواننده خاصی هست که می‌تواند خیلی بازار موسیقی ما را تحت‌الشعاع قرار بدهد و موجی را ایجاد کند باید تامل کرد. موسیقی پاپ  از شیلی هم بیاید اگر احساس کنیم به جریان تبدیل می‌شود و نمی‌شود پیش‌بینی کرد دامنه آن چقدر اقتصاد موسیقی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، درباره آن احتیاط می‌کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی در پایان درباره تردیدها درباره اصالت گروه جیپسی کینگ، گفت: دفتر موسیقی درباره قلابی بودن یا نبودن گروه هیچ ورودی ندارد. ما به اصالت جیپسی‌کینگز بودن مجوز ندادیم. نمونه موسیقی ارائه دادند و مجوز گرفتند. موسیقی آن‌ها بافتی از موسیقی فولکلور آن منطقه است. احساس می‌کنیم آن موسیقی چیزی نیست که جریان موسیقی ما را تحت‌الشعاع قرار بدهد. وقتی فضا چنین مستعد است و راه برای ورود این نوع موسیقی پاپ باز شود، موسیقی ما را کاملا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و جریان اقتصادی را برمی‌گرداند.