به گزارش هنرآنلاین، مراسم نکوداشت زادروز هنرمندان پیشکسوت موسیقی متولد بهار، روز گذشته (31 خردادماه) با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولان فرهنگی و اعضای شورای شهر تهران با همکاری خانه موسیقی ایران در خانه موزه"دکتر معین و استاد امیرجاهد" برگزار شد.

در این برنامه جمعی از مسئولان فرهنگی و شورای شهرتهران از جمله مهندس محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمد جوادحق شناس عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی، الهام فخاری عضو شورای شهر و رئیس شورای عالی استان تهران، سید محمود میرلوحی، محمد علیخانی، ناهید خداکرمی از اعضای شورای شهر اسلامی تهران، ابوالفضل رفیعی مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، فرهود حمیدی شهردار منطقه ۱۴، یاسر هاشمی رفسنجانی، مهدخت معین فرزند معین و نوه امیرجاهد، پریچهر معین و مهدی سبحانی مدیر موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد حضور داشند.

در ابتدای این مراسم دکتر فرهود حمیدی شهردار منطقه 14 تهران ضمن خیرمقدم به ریاست و جمعی از اعضای شورای شهر تهران و هنرمندان پیشکسوت حاضر در مراسم گفت: منطقه 14 شهر تهران یکی از پر جمعیت‌ترین مناطق شهر است و مهد شخصیت‌های ملی، مذهبی و هنری است. در این منطقه اماکن مهمی از جمله ورزشگاه جهان پهلوان تختی، گورستان تاریخی ارامنه از دوران زندیه، گورستان زرتشتیان و کوشک وثوق الدوله نیز در این منطقه قرار دارد.

حمیدی در پایان سخنانش گفت: منطقه 14 تهران دارای خصوصیاتی است که آن را از دیگر مناطق متمایز می‌کند. لازم می دانم از حضور استادان محترم موسیقی و بویژه مدیرعامل خانه موسیقی که تلاشهای فراوانی داشته‌اند و اعضای شورای شهر تهران تشکر کنم.

در ادامه برنامه امین الله رشیدی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی پشت تریبون قرار گرفت و بعد از بیان خاطراتی به اجرای یک قطعه زنده موسیقی پرداخت.

سپس حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران ضمن خوشامد گویی به ریاست و اعضای شورای شهر تهران گفت: به همت این مسئولان شورای شهر است که چنین محل‌هایی در شهر تهران پا برجاست و محل انس و الفت اهالی موسیقی است و امیدوارم این کمک‌ها بسیار بیشتر شود چون انتظار مردم و اهالی فرهنگ و هنر از مجموعه شورای شهر و شهرداری فراتر از گذشته است.

نوربخش گفت: اهالی فرهنگ و هنر در انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری مشارکت و انتظاراتی داشته‌اند که این انتظارات باید در همین دوره برآورده بشود. نهاد خانه موسیقی که نوزده ساله شده است، متجاوز از 15 هزار عضو از سراسر کشور دارد و همه اهالی موسیقی این خانه را خانه خود می‌دانند. ما انتظار داریم به همت مهندس هاشمی و دکتر حق شناس و همه اعضای شورای شهر، خانه موسیقی بیش از پیش پا بگیرد.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه افزود: خانه موسیقی تنگناهایی را که در این دوسه سال تجربه کرده در تمام عمر خودش ندیده بود. شایسته نیست نهادی اینچنینی که این همه تاثیرگذاری در ساحت فرهنگ و هنر کشور دارد دچار اینگونه تنگناها باشد. بودجه‌ای امروز که خانه موسیقی و دیگر نهادهای صنفی دارند شایسته آنها نیست. اگر بخواهیم نگاه خدمات شهری هم داشته باشیم تاثیری که هنرمندان ما دارند، کاری که در این شهر برای شهروندان انجام می‌دهند و با توجه به فعالیت‌هایی که این نهادها دارند، فکر می‌کنم بیشتر از اینها باید به آنها کمک شود.

وی افزود: وظیفه مجموعه شهرداری است که به اینگونه مسائل توجه بیشتری داشته باشد، وقتی عزیزان می‌خواهند با نگاه فرهنگی شهر را اداره کنند شایسته است که به این مسائل بیشتر توجه کنند. عددی که امروز در بودجه شورای شهر برای اختصاص به این نهادها هست اصلاً قابل گفتن نیست. این اتنظار هست که با عزم جدی دوستان شاهد گشایش خوبی باشیم.

نوربخش در پایان سخنانش ضمن قدر دانی از تلاش‌های مهدی سبحانی (مدیر موزه) و مهدی مساح بیدگلی (مدیر آموزش موزه) با اشاره به بنای "خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد" گفت: این بنا از نگاه ما موسیقی دانها بسیار منحصر بفرد است زیرا زنده یاد استاد امیرجاهد جایگاه ممتازی در موسیقی دارند و دکتر معین هم جایگاه بالایی در فرهنگ ایران دارند. این انتظار وجود دارد که دوستان بتوانند فعالیت‌هایشان را در این محل بیشتر کنند. این تولدها بهانه‌ای است برای گردهمایی هنرمندان است و این محافل انس اگر هر روز هم باشد باز هم جا دارد زیرا امروز بیش از هر زمانی به همدلی نیاز داریم و همه برای سرفرازی کشورمان تلاش کنیم.

در ادامه برنامه مهندس محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مفتخر هستم امروز در این برنامه زادروز هنرمندان موسیقی را گرامی می‌داریم و در حضور استادان برجسته موسیقی ایران هستم. استاد محمدعلی امیرجاهد که این خانه موزه در منزل ایشان تأسیس و به محل گردهمایی اهالی موسیقی تبدیل شده، یکی از مفاخر فرهنگ ایران است که حدود یک قرن پیش در سال 1299، و در سن 24 سالگی به عنوان دبیر انجمن اشاعه و اعتلای موسیقی کشور شد و تا پایان عمر خود در سن 81 سالگی خدمات شایان توجهی برای موسیقی ایران به یادگار گذاشت.

وی افزود: شاید بتوان تصنیف‌های ایشان را که با ساز و صدای اساتید برجسته موسیقی ایران ماندگار شده است، از شاهکارهای موسیقی سنتی و بومی حتی در سطح بین المللی به شمار آورد.

مهندس هاشمی گفت: پیوند استاد محمد معین که از چهره‌های ماندگار ادبیات فارسی است با خانواده استاد امیرجاهد، تداعی گر وحدت عرفانی شعر و ملودی در موسیقی عرفانی ایرانی است که جا دارد از حضور دختر استاد معین که نوه استاد امیرجاهد نیز می‌باشند در این مراسم تقدیر کنیم.

وی افزود: از حدود 50 سال پیش که مارشال مک لوهان، ایده دهکده جهانی و فرهنگ فراملی را مطرح کرد، این نگرانی برای صاحبان خرده فرهنگها و فرهنگهای ملی و بومی ایجاد شد که با گسترش ارتباطات، خرده فرهنگها تحت الشعاع فرهنگ غالب جهانی آمریکا قرار بگیرد و با خطر تضعیف و انقراض مواجه شود که عملاً همین اتفاق نیز تا حدودی افتاد و امروز صنعت سینما و موسیقی در ابعاد جهانی و بین المللی عمدتاً تحت نفوذ و کنترل شرکتها و برندهای بین المللی است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این موضوع در حوزه موسیقی ایرانی نیز اتفاق افتاد و موسیقی سنتی و اصیل ایرانی، امروزه فراگیری و مخاطب گسترده خود در جامعه ایران را از دست داده و بخش قابل توجهی از نسل جوان به موسیقی‌های غربی، زیرزمینی و فاقد ارزش هنری روی آورده‌اند.

وی افزود: اگر ما نگران فرهنگ ایرانی – اسلامی و میراث گرانبهای هنری و ملی خود هستیم در برابر موج انبوه فعالیتهایی که غرب در راستای اشاعه فرهنگ خود انجام داده است چه کرده‌ایم؟

هاشمی افزود: انجمن اشاعه و اعتلای موسیقی ایرانی که استاد امیرجاهد صد سال قبل دبیر آن بود کجاست؟ چه حمایت جدی از موسیقی ایرانی که از ارزشمندترین انواع موسیقی سنتی در جهان است و می‌تواند مخاطب بین المللی را به سوی خود جذب کند انجام شده است؟

محسن هاشمی رفسنجانی در سخنانش گفت: اساتید بنام موسیقی ایران، که تعدادی از آنها در این جلسه حضور دارند چه میزان از سوی دیپلماسی عمومی ما که هنر یکی از موثرترین ابزارهای آن است حمایت شده‌اند؟ ما سرمایه گرانقدری در موسیقی داریم که تنها بخش کوچکی از آن را در عرصه‌های بین المللی ارائه شده است و چهره‌هایی نظیر استاد شجریان، استاد ناظری و استاد علیزاده در عرصه بین المللی مطرح شده‌اند اما برای هنرمندان شاخص بسیاری هنوز نتوانسته‌ایم فضای مناسبی در حوزه بین المللی فراهم کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در برابر تهاجم فرهنگی، فرهنگ سنتی و ملی ایران را حفظ کنیم نیازمند برنامه‌ای جامع و حمایت جدی از هنرمندان و آثار هنری داخلی هستیم. البته حفظشان و کرامت اساتید هنر، مهم‌ترین اولویت است و اگر دستگاههای مسئول تنها زمینه را برای فعالیت و ارائه آثار هنری تسهیل کنند، میزان علاقه شهروندان ایرانی به هنر فاخر به اندازه‌ای است که هاشمی در پایان سخنانش گفت: اقتصاد هنر را تأمین کند، زیرساخت‌های مناسب شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند در این موضوع مورد استفاده صحیح قرار گیرد. امیدوارم روزی برسد که شعارهایی نظیر "هنر نزد ایرانیان است و بس" از حیطه شعار به اشباع ظرفیت داخلی و حضور جدی در صحنه‌های بین المللی تبدیل گردد.

در این برنامه همچنین مهدی سبحانی مدیر خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد در جایگاه قرار گرفت و ضمن خوش‌اند گویی به حضار گفت: فکر برگزاری این محافل را از خانم مهدخت معین فرزند دکتر معین و نوه استاد امیرجاهد الهام گرفتیم که می‌گفتند خانه پدربزرگ من محفل استادان موسیقی بود. جا دارد من در اینجا از اعضای محترم شورای شهر، شهردار منطقه و همه کسانی که مارا در این برنامه یاری کردند تشکر کنم. این مجموعه‌ای که امروز می‌بینید و به جرات می‌توانم بگویم یکی از مراکز تخصصی شهر تهران شده است با حمایت‌های اعضای شورای شهر، شهردار منطقه، آقای نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و آقای عاطفی مدیر اجرایی خانه موسیقی صورت گرفته است که باید از این عزیران قدردانی کنیم.

در این مراسم دو برنامه موسیقی نیز اجرا شد. در ابتدا هادی منتظری (کمانچه) و جمشید عزیزخانی (آواز) به اجرای یک موسیقی کردی پرداختند. همچنین در بخش دیگر موسیقی حسن همایونفال (خواننده) به همراه جمشید آقایی (سنتور) و حمیدرضا همایونفال (تمبک) به اجرذای قطعه‌ای خاطره انگیز پرداختند.

در این برنامه در سه بخش از هنرمندان متولد بهار توسط مسئولان شورای شهر تهران، مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر خانه موزه امیرجاهد تقدیر شد. هنرمندانی که در این برنامه از آنان تقدیر شد عبارت بودند از شاهین فرهت، هنگامه اخوان، قاسم رفعتی، سید محمد میرزمانی، هادی منتظری، علی اکبر شکارچی، جاوید مجلسی، بهناز ذاکری، حسن همایونفال، بهرام گودرزی، زیدالله طلوعی، عباس تهرانی تاش، امین الله رشیدی، محمدرضا دارابی، بهرام ساعد، علی رستمیان، سیمین غانم، رضا ژاله، فرمان مرادی، داود فیاضی، خسرو بهرامی، سیامک بنایی، محمدجلیل عندلیبی، سیما مافیها، رضارضایی پایور، احمدعلی راغب و رضا خدامی.