سرویس موسیقی هنرآنلاین: مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه روز گذشته پس از اتمام نشست سه‌جانبه با رئیس جمهوری تاتارستان در جمع خبرنگاران گفت: اتفاق جالبی که طی زمان حضور ارکسترها در روسیه افتاد این بود که کشور ایران نه‌تنها ورزش خود را، بلکه فرهنگ و هنر خود را به مخاطبان معرفی کرد. به همین منظور می‌توان گفت کشور جمهوری اسلامی ایران در ایام برگزاری جام جهانی فوتبال روسیه با یک پشتوانه فرهنگی ورزشی در این مسابقات مهم حضور پیدا کرد که در نوع خود می‌تواند جالب توجه باشد. ما در این سه اجرای مجموعه منتخب ارکسترها شاهد این بودیم که مخاطبان در سن پترزبورگ، مسکو و کازان استقبال بسیار خوبی از برنامه به عمل آوردند که به‌نوعی می‌توان گفت این ورزش و هنر بود که در ایام مهم جام جهانی دست در دست هم ایران عزیز را به مردم دنیا معرفی کرد.

او ادامه داد: دیدار گروه ایرانی با آقای مینیخانوف رئیس جمهور تاتارستان قطعاً می‌تواند منجر به تقویت روابط ایران و تاتارستان شود و من مطمئنم تاتارها نیز علاقه‌مندند که این پیوند فرهنگی هر چه زودتر اتفاق بیفتد. به اعتقاد من حضور آقایان شهرداد روحانی و صفی پور در نشئت با رئیس جمهور منطقه تاتارستان روسیه بسیار حائز اهمیت بود و می‌تواند مقدمه خوبی برای گسترش روابط باشد. به هر حال شما خبرنگاران هم که در این جلسه بودید نگذارید که آقای صفی پور بعد از بازگشت به تهران تاتارستان را فراموش کند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه در زمان مدت حضور گروه ایرانی در این کشور نهایت تلاش خود را انجام داد تا فرهنگ و هنر ایرانی توسط هنرمندان عزیز کشورمان به مردم دنیا در روسیه معرفی شود چرا که معتقد است این‌گونه اقدامات ظرفیت‌های فرهنگی است که باید به بهترین شکل ممکن در معرفی آن‌ها تلاش کرد.

سنایی همچنین گفت: در دورانی که عرصه بین‌المللی عرصه چالش‌هاست پس باید از دیپلماسی عمومی به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شد و این موضوع برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. قطعاً در کنار اقدامات حوزه دیپلماسی سیاسی توجه به حوزه فرهنگ و هنر نیز جزو مهم‌ترین برنامه‌های ما در سفارت جمهوری اسلامی ایران است. ما در همین راستا بنا داریم هفته فرهنگی ایران و روسیه را شهریورماه امسال در کشور روسیه برگزار کنیم که طی هفته‌های گذشته مشغول برنامه‌ریزی آن هستیم و بسیار هم امیدواریم که محدود به چند برنامه مختصر نشود. ما بنا داریم فضایی را ایجاد کنیم که فرهنگ و هنر ایرانی بیشتر از قبل به دنیا معرفی شود.