سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست سه جانبه سفیر ایران در مسکو و مدیران ارکسترهای سمفونیک تهران و ملی ایران با رئیس جمهوری تاتارستان عصر روز پنجشنبه 31 خردادماه در سالن کنفرانس شهر کازان برگزار شد.

در این نشست که با حضور رستم مینیخانوف رئیس جمهوری تاتارستان، مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو، علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی و شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران برگزار شد درباره جزئیات و هدف از برنامه در این کشور صحبت شد.

در ابتدای برنامه مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه گفت: با حضور ارکسترهای بنیاد رودکی در روسیه، اتفاق جالبی افتاد و آن اینکه ایران با این کار نه‌تنها ورزش خود، بلکه فرهنگ و هنرش را هم در رویداد جام جهانی به جهانیان عرضه کرد.

او ادامه داد: تیم ملی فوتبال کشورمان با پشتوانه‌ای فرهنگی و هنری به روسیه آمد. البته از کشوری با تمدنی کهن جز این هم انتظار نمی‌رود. در مسکو، سن پترزبورگ و در کازان هم تیم ملی فوتبال کشورمان حضور داشت و هم طرفدارانش و هم جمعیتی هنردوست و هم ارکستر سمفونیک که نمایندگان برجسته فرهنگ و هنر ایران بودند. عطر فرهنگ و هنر و مردم و ورزش در هم پیچیده بود.

سنایی همچنین گفت: جمهوری تاتارستان هم در حوزه‌های فرهنگی و هنری و دینی اشتراکات بسیاری با ایران دارد. برگزاری ملاقاتمان با رئیس جمهور تاتارستان می‌تواند باب همکاری‌های فرهنگی و هنری بسیاری را میان ایران و تاتارستان باز کند. اینجا در حوزه‌های فرهنگی و دانشگاهی زمینه‌های مساعدی دارد. هم‌اکنون چند صد دانشجوی ایرانی در کازان مشغول به تحصیل هستند. امیدواریم که دیدار با رئیس جمهور تاتارستان به تقویت مراودات حوزه موسیقی هم بیانجامد و تبادلات هنری و موسیقی هم افزایش پیدا کند. تاتارها علاقه‌مند به افزایش روابط با ایران هستند.

سپس علی‌اکبر صفی پور در ادامه صحبت‌های سفیر ایران گفت: همان‌قدر که ما تلاش می‌کنیم ایران و ایرانیان در روسیه معرفی شوند، به‌طور متقابل معرفی تاتارستان و ظرفیت‌هایش هم می‌تواند به تقویت تعاملات فرهنگی بیشتر با این منطقه منجر شود. در روزگاری که عرصه بین‌الملل، محلی برای اعمال فشارها شده است، باید از دیپلماسی عمومی بهره ببریم. سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه از گذشته توجه ویژه‌ای به دیپلماسی فرهنگی و هنری داشته است. ما همواره تلاش کرده‌ایم که دیپلماسی ما تنها به دیپلماسی سیاسی و اقتصادی محدود نشود.

او ادامه داد: امیدواریم با حضور سازمان‌هایی مانند بنیاد رودکی بتوانیم شاهد گسترش دیپلماسی فرهنگی میان ایران و تاتارستان باشیم.

رستم مینیخانوف رئیس جمهوری تاتارستان در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از حضور هیئت ایرانی در این نشست گفت: به دستور رئیس جمهور پوتین روابط بین دو کشور روسیه و ایران در حال توسعه است که فرهنگ نیز بخشی از آن است. ایران دارای تاریخ و فرهنگ غنی است که برای مردم ما بسیار جالب و جذاب است و ما خواهان این موضوع هستیم که شناخت بیشتر و بهتری نسبت به کشور ایران داشته باشیم.

وی افزود: من از ارکستر سمفونیک برای حضور در شهر کازان قدردانی می کنم و امیدوارم این تبادل فرهنگی در آینده‌ای نزدیک به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد. اینکه در ایام جام جهانی فوتبال روسیه، ورزش و هنر ایران همزمان با هم به مردم کازان معرفی شده، اتفاق خوبی است که باید آن را به فال نیک گرفته و در تقویت روابط دو منطقه کارهای مهمی را انجام داد.