سرویس موسیقی هنرآنلاین: آخرین اجرای تور جام جهانی فوتبال اعضای منتخب ارکسترهای سمفونیک و ملی در حالی دیشب در سالن دولتی صالح سایداشف در شهر کازان برگزار شد که همزمان، روسیه میزبان بازی‌ها با پیروزی بر مصر صعود خود را به مرحله بعدی مسابقات قطعی کرد.   

پیش از آغاز سومین اجرای کنسرت اعضای منتخب ارکستر سمفونیک و ملی در روسیه، علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی روی سن آمد و گفت: خیلی خوشحالم که مجموعه منتخب ارکسترها در سرزمین تاتارستان، سومین و آخرین اجرای خود را برگزار می‌کند. بدون تردید برگزاری این کنسرت می‌تواند سهم بسیار خوبی در پیشبرد تبادلات فرهنگی ایران و روسیه داشته باشد. شما شهروندان کازان در تیم فوتبال خود بازیکن ایرانی به نام سردار آزمون دارید که نماینده ما ایرانی‌ها در سرزمین شماست. او و سایر بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان چهارشنبه شب بازی سختی با اسپانیا دارند که امیدوارم این دیدار، روز خوبی را برای آن‌ها رقم بزند.

او ادامه داد: نشانه‌های آشکاری وجود دارد که روابط فرهنگی ایران و تاتارستان بسیار قدیمی است. لازم است این روابط دیرینه هر روز نو شود و چه بهتر که این نوگرایی با زبان موسیقی اتفاق بیفتد. امروز مجموعه منتخب ارکسترهای بنیاد رودکی به رهبری شهرداد روحانی و فریدون شهبازیان در شهر شما حضور پیدا کرده‌اند که به سهم خود هنر ایرانی را معرفی کنند.

صفی پور همچنین گفت: برنامه‌هایی که ما در روسیه هم‌زمان با ایام برگزاری جام جهانی فوتبال برگزار کردیم با همکاری کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو، سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه انجام شد. امیدوارم موسیقی ایرانی و هنرنمایی اعضای ارکسترها کام شما را شیرین کند.

bea53bba-17aa-4856-b545-c3e998943f24

بعد از پایان سخنرانی مدیرعامل بنیاد رودکی، معاون وزیر فرهنگ تاتارستان گفت: ما و ایران اشتراکات فرهنگی زیادی داریم. سفر ارکستر منتخب کشور ایران به روسیه یک اتفاق منحصربه‌فرد است که به دلیل همزمانی با جام جهانی فوتبال رنگ و بوی جالبی به خود گرفته است. من خودم فارغ‌التحصیل کنسرواتوار موسیقی کازان هستم، بنابراین می‌توانم بگویم ترکیب در نظر گرفته شده این کنسرت بسیار خوب است. امیدوارم آنچه در این صحنه توسط هنرمندان ایران اجرا می‌شود موجب گسترش تبادلات فرهنگی ایران و تاتارستان شود.

4d4fc3af-1ab8-425b-9b7f-e1db11218fbc

سپس اجرای ارکسترهای سمفونیک و ملی طبق روال دو اجرای قبلی آغاز شد. در این کنسرت نیز قطعاتی بی‌کلام و با کلام در حوزه موسیقی کلاسیک و چند قطعه ایرانی اجرا شد. سالار عقیلی نیز چند قطعه را برای حضار اجرا کرد و باز به خاطر استقبال مردم، قطعه "یازده ستاره" را که سرود رسمی تیم ملی است، دو بار خواند.

هواداران تیم ملی ایران بعد از اتمام برنامه با شعارهای فوتبالی از این اجرا استقبال کردند. بعد از اتمام کنسرت، بازار داغ سلفی‌ با عقیلی تا ساعاتی بعد ادامه پیدا کرد. با پایان این اجرا، پرونده تور جام جهانی 2018 اعضای منتخب ارکسترهای سمفونیک و ملی نیز به پایان رسید.