به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، هوشنگ جاوید پژوهشگر، ایران را سرزمین خنیاگران دانست و در خصوص نوازندگان موسیقی خراسان گفت: لال بخشی نوازندگان متبحر این خطه هستند که آواز نمی‌خوانند و زبان گیر نوازندگانی هستند که از زبان دیگران بدون دخل و تصرف این نوع موسیقی را فراگرفتند و اجرا می‌کنند و دسته دیگر نوازندگان را که هم می‌نوازند هم شعرمی گویند و هم آهنگ ایجاد می‌کنند را حاصل خنیاگری صحیح بیان کرد. وی خنیاگری را در ایران فراگیر دانست و عاشیق‌های آذربایجان، بخشی‌های جنوب خراسان، رباب‌نوازهای عرب خوزستان را نام برد.

محسن سلیمانی موسیقی را یک سیستم الگووار برای اندیشه انسانی بیان کرد که بر سایر فعالیت‌های او تأثیر می‌گذارد. وی حضور و تجلیل عثمان محمدپرست را در برنامه "خنیاگران سرزمین مادری" و شناخت موسیقی شمال و شرق خراسان بزرگ مغتنم دانست.

سلیمانی تأکید کرد: هرگونه اجرای موسیقی الگویی از یک سیستم اجتماعی است که معانی آن به سهولت به‌طور منفرد از سایر امور قابل تجزیه‌وتحلیل نیست. مهم‌ترین نقشی که موسیقی‌شناسی قومی در گسترش دانش موسیقی دارد، نقش مفهوم آفرینی‌ها پیرامون ساختار و اجرای موسیقی است. این دستاورد به‌مراتب مهم‌تر از کشف ساختارهای جدید صوت است چرا که هم شنیدن موسیقی هم مراتب آشنایی آن ایجاد می‌شود و مبنای جامعه‌شناسی و تحلیل‌های موسیقی را که جنبه علمی دارند تا انسانی فراهم می‌آورد.

سلیمانی در ادامه نشست یادآور شد: سعی داریم در فصل‌ها و برنامه‌های دیگر به موسیقی مناطق و نواحی دیگر ایران نیز بپردازیم و فعالان موسیقی این نواحی در حوزه‌های مختلف را مورد توجه قرار دهیم و در بازشناسی آثار، تألیفات، رساله و پژوهش‌های انجام‌شده و شناسایی فعالان موسیقی که در این نواحی محجور ماندند تلاش کنیم.

ایوب سعیدی با اشاره به آموزش موسیقی گفت: گاهی امکان آموزش به‌طور رسمی فراهم نمی‌شود چرا که برگشت مالی ندارد و در نهایت از طریق فضای مجازی با مشکلات زیاد انجام می‌شود. وی به ارائه درست مقام‌ها پیشگیری از هرگونه دخل و تصرف نیز اشاره کرد. وی نواختن موسیقی و انتقال آموزه‌های موسیقی خود را به‌عنوان دغدغه‌هایش بیان کرد.

هوشنگ جاوید در ادامه نشست با اشاره به اهمیت تعهد به اصالت در نوازندگی و جدا دانستن حساب آن از نوآوری تأکید کرد: نباید بی‌هدف و بی‌دقت در موسیقی به نوآوری بپردازیم همان‌طور که گاهی شاهدیم موسیقی نواحی از فضای اصالت دور و با ارکسترال در ردیف موسیقی قرار می‌گیرد و تحریرهای اصلی آن نیز دچار آسیب و صدمه می‌شود.

جاوید تصریح کرد: هر نوع نوآوری و بداهه در موسیقی باید اصولی باشد چرا که صدمه به اصالت موسیقی نواحی از نظر جامعه پژوهشگران قابل جبران نیست.

جاوید ضمن تأکید به پیگیری تبلیغات در فضای مجازی اظهار داشت: هنرمندان باید با مسئولین موسیقی استان‌ها و مراکز ارشاد استان‌ها ارتباط صمیمی داشته باشند و برای هرگونه فعالیت و حرکتی با کارشناسان و مسئولین مرتبط مشاوره داشته باشند و راه قانونی و صحیح را برای رسیدن به هدف دنبال کنند. وی در پایان به توجه جامعه به سمت اصالت‌ها و نغمه‌های اصلی موسیقی نواحی در اجرای برنامه‌هایی چون "خنیاگران سرزمین مادری" تأکید کرد.

هوشنگ جاوید پژوهشگر فرهنگ مردم و موسیقی اقوام و نواحی ایران، استاد دانشگاه در رشته موسیقی و سینما عضو شورای عالی موسیقی استان‌های- سازمان صداوسیما، ایوب سعیدی نوازنده و مدرس دوتار شمال خراسان، نماینده انجمن صنفی هنرمندان موسیقی خراسان در قوچان و محسن سلیمانی دکترای هنر اسلامی، پژوهشگر، مدرس دانشگاه، مدیر فرهنگی هنری منطقه سه و رئیس فرهنگسرای ارسباران سخنرانان نشست بودند.

برنامه "خنیاگران سرزمین مادری" با حضور و تجلیل استاد عثمان محمدپرست پیشکسوت دوتار خراسان با هدف شناخت و بررسی موسیقی خراسان با حضور اساتید و هنرمندان موسیقی پنجشنبه 31 خرداد ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، استاد عزیز تنها، ایوب سعیدی و عبدالله امینی میهمان برنامه هستند و به اجرای موسیقی می‌پردازند. همچنین در این برنامه دکتر محمد حق‌گو درباره تأثیرات و ویژگی‌های موسیقایی خطه خراسان سخنرانی می‌کند.