سرویس موسیقی هنرآنلاین: علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی یکشنبه شب بعد از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در مسکو در جمع خبرنگاران پاسخگوی سؤالات آن‌ها بود.

او درباره حضور ارکستر در قالب جام جهانی فوتبال ٢٠١٨  در روسیه گفت: انتخاب و تولید قطعات سرود رسمی تیم ملی و اجرای آن‌ها در حاشیه جام جهانی فوتبال، قطعاً پروژه سنگینی بود. من از دور شاهد زحمات همکارانم در بنیاد رودکی بودم که تا چه میزان در پی برگزاری درست این ماجرا بودند و تلاش‌های شبانه‌روزی داشتند. با پیگیری و اراده‌ای که در بین مدیران بنیاد رودکی بود، خوشبختانه این موضوع به مرحله عملیاتی شدن انجامید و به نتیجه رسید و همه شاهد بازتاب‌‌های خوب این اتفاق بودیم.

او ادامه داد: بزرگی کار بر همگان به‌وضوح مشخص بود. در مورد کلیت این آثار و این کنسرت‌ها هم نظرات بر اساس سلایق افراد متفاوت است ولی قطعاً از این تجربه می‌توان برای برنامه‌ای بعدی استفاده کرد تا برای ارکسترها برنامه‌های بزرگ‌تر و بهتر در نظر بگیریم.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره جشنواره فجر امسال گفت: یک انتظار و یک توقع عمومی در سطح جامعه موسیقی به وجود آمده است که چرا جشنواره موسیقی فجر پس از این همه دوره‌های متوالی هنوز یک آئین‌نامه مدون و درست ندارد. بر این مبنا قرار شد آئین‌نامه‌ای برای جشنواره موسیقی فجر نوشته شود و پیش‌نویس‌هایی نیز برای آن نگاشته شده بود. پس از اینکه من وارد دفتر موسیقی شدم، احساس کردم آئین‌نامه پیشنهادی آن چیزی نیست که بتواند پاسخگوی اهالی موسیقی و این صنف باشد. با چندین گروه کارشناسی جلسات مختلفی درباره تدوین این آئین‌نامه وقت و انرژی صرف شد و با اکیپ‌های متخصص در این حوزه سعی کردیم که شکل این آئین‌نامه به حرفه‌ای‌ترین متدهای استاندارد نزدیک‌تر شود.

ترابی اضافه کرد: نسخه نهایی برای ثبت به دفتر معاونت هنری و دفتر وزیر ارسال شد و نقطه نظرات این مجموعه‌ها نیز در آئین‌نامه اتخاذ شد. حتی در مقطعی نیز آن را روی سایت دفتر موسیقی منتشر کردیم تا افراد مختلف درباره آن اظهار نظر کنند و ایرادات کار کم و کمتر شود. همه این مراحل به اتمام رسیده است و من فکر می‌کنم که این آئین‌نامه هفته آینده منتشر خواهد شد و بر مبنای این آئین‌نامه، دبیر جشنواره امسال انتخاب خواهد شد. در بخش انتخاب دبیر جشنواره چند نفر از دبیران و کارشناسان دانشگاه‌های معتبر موسیقی و از اهالی موسیقی دعوت می‌شوند تا دور هم جمع شوند و طی جلساتی دو گزینه به معاونت هنری اعلام کنند. از بین این دو گزینه یک گزینه با انتخاب معاونت محترم هنری برای این سمت انتخاب خواهند شد. رویه انتخاب مدیر جشنواره امسال قطعا به شکل گذشته که معاونت هنری یا رئیس دفتر موسیقی، به صورت واحد دبیر جشنواره موسیقی فجر را انتخاب می‌کنند، نخواهد بود.

مدیرعامل سابق انجمن موسیقی همچنین به فوتبال اشاره کرد و گفت: دوران نوجوانی خیلی فوتبال بازی می‌کردم. همه آن‌هایی که من را از نزدیک می‌شناسند، می‌دانند که من از بچگی استقلالی بوده و هستم. البته سال‌های زیادی است که دیگر مطلقاً فوتبال نمی‌بینم و دو روز قبل که برای دیدن بازی با مراکش که به استادیوم رقتم، فضای غریبی برایم داشت چون قبلاً خیلی زیاد به استادیوم می‌رفتم و در سال‌های اخیر رویه‌ای متفاوت داشته‌ام و فقط اخبار فوتبال را دورادور پیگیر هستم. ولی در کل تیم ملی فوتبال آلمان را خیلی دوست دارم.

او درباره پیش‌بینی دو بازی دیگر ایران در جام جهانی روسیه هم بیان کرد: فقط در این حد می‌توانم بگویم که امیدوارم این خاطره خوب بازی با مراکش که همه مردم ایران را خوشحال کرد، خراب نشود و با یک نتیجه قابل قبول تیم ایران زمین مسابقه را ترک کند. روز قبل از بازی با مراکش من امیدوارم بودم که بازی مساوی شود و حتی تا دقیقه 89 هم به‌شدت آرزو می‌کردم این اتفاق بیفتد. ولی بعد از گل برتری ایران، فضا خیلی فرق کرد و خیلی این برد لذت‌بخش بود.