سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته جمعه 25 خردادماه در شهر سن ‌پترزبورگ در حالی روی صحنه رفت که این برنامه توسط دو رهبر هدایت شد.

این کنسرت در سالن فیلارمونیِ سن پترزبورگ که قدمت آن به بیش از 200 سال می‌رسد و در میان استقبال گرم تماشاگران روسی و ایرانی برگزار شد. تماشاگران از ساعتی قبل از آغاز کنسرت پشت در‌های سالن جمع شدند و به همین خاطر برنامه در همان زمانی که پیش‌تر اعلام شده بود، آغاز شد.

رپرتوار یا همان قطعاتی که قرار بود در برنامه نواخته شود در یک بروشور به شکل شکیل به زبان روسی ترجمه و برای علاقه‌مندان به قیمت 100 روبل (واحد پول روسیه) فروخته می‌شد. در کنار این بروشور بنیاد رودکی در یک حرکت جالب یک سی از سرودها، اطلاعات درباره ایران و تیم ملی نیز تعبیه کرده بوده که این یک مورد به‌صورت رایگان برای تماشاگران توزیع شده بود و آن‌ها با اشتیاق فراوان آن را پیش از اجرا مطالعه می‌کردند.

307ce8ae-c1bf-472d-86f7-0f35765d416a

سالن فیلارمونی در قلب شهر سن‌ پترزبورگ قرار دارد. درست در زمان اجرای برنامه، مراسم افتتاحیه جام جهانی 2018 و به دنبال آن بازی روسیه و عربستان در حالی برگزاری بود و مردم کشورهای دیگر نیز دور تا دور سالن ازدحام کرده و تیم کشور خود را تشویق می‌کردند، به طوری که کاملاً جو فوتبال و جام جهانی بر اجرا مستولی شده بود.

در ابتدای این اجرا که دو ساعت طول کشید، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه گفت: برای من افتخار بزرگی است که در اینجا و در سالن سن پترزبورگ در خدمت شما هستم. همچنین خوشحالم که هم‌وطنان عزیزم از سراسر جهان در این شهر هستند و برای دیدن این کنسرت به سالن آمده‌اند. به هنرمندان و نوازندگان ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران هم خیرمقدم می‌گویم.

سنایی ادامه داد: شهرداد روحانی رهبر ارکستر و یکی از موزیسین‌های بزرگ ایران هستند و سالار عقیلی هم از خوانندگان بنام ایران هستند. امروز همگی با هم از این موسیقی حمایت می‌کنیم و فردا هم دست در دست هم هوادار تیم ملی فوتبال ایران هستیم. من به‌عنوان سفیر ایران و هوادار فرهنگ و هنر از کنسرواتوار چایکوفسکی و سالن فیلارمونی سن پترزبورگ و بنیاد رودکی تشکر می‌کنم که زمینه اجرای این کنسرت را فراهم کردند.

ad61a654-84d7-4c5f-83f2-c4f8b0375581

سپس نوبت به علی‌اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی رسید، او در سخنانی گفت: از سرزمین شیرین‌زبانان به روسیه آمده‌ایم و به شما سلام می‌کنیم. در کشور ما شاعری به نام حافظ داریم که به حتم همه‌ شما او را می‌شناسید. امروز برای مردم سن پترزبورگ و تمام کسانی که در این شهر هستند قند پارسی آورده‌ایم.

او ادامه داد: منتخبی از ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی قرار است سه اجرا در سه شهر سن پترزبورگ، مسکو و کازان را رقم بزنند. این اتفاق بر اساس تفاهم‌نامه‌ای رخ می‌دهد که با کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو امضاء کردیم. از رئیس محترم کنسرواتوار چایکوفسکی و رئیس سالن فیلارمونی سن پترزبورگ تشکر می‌کنم که اجرای امشب با همراهی آن‌ها شکل می‌گیرد. امیدوارم اجرای امشب مورد توجه شما باشد و در عین حال تیم‌ ملّی فوتبال کشورمان هم فردا نمایش خوبی مقابل مراکش داشته باشد.

آخرین سخنران برنامه پیش از اجرای کنسرت، شهرداد روحانی بود که پیش از هر چیز، برد تیم ملی روسیه را به مردمان آن کشور تبریک گفت و به زبان طنز بیان کرد که امیدوار است بازی فینال میان تیم ایران و روسیه باشد.

3c667539-fa0f-491a-9a1e-b0c640a8bf67

یک مترجم همزمان سخنرانی‌ها رو برای حضار داخل سالن ترجمه می‌کرد و کار را برای آن‌ها سهل کرده بود

این برنامه که با نوازندگانی منتخب از دو ارکستر سمفونیک و ملی همراه بود طی دو پارت مجزا برگزار شد. در بخش اول شهرداد روحانی و بخش دوم توسط فریدون شهبازیان به خوانندگی سالار عقیلی همراه بود.

این مجموعه در کنسرت‌های خود ضمن اجرای چند قطعه موسیقی کلاسیک چند قطعه بی‌کلام و با کلام ایرانی از جمله سرود تیم ملی ایران در جام جهانی را به آهنگسازی بابک زرین و خوانندگی سالار عقیلی را نیز به مخاطبان ارائه دادند.

در پارت دوم سالار عقیلی در میان تشویق حضار روی سن آمده و دو قطعه‌ای که برای تیم ملی ساخته شده بود را اجرا کرد، قطعه بعدی "تبریز در مه" یا همان "وطنم" بود که توسط این خواننده خوانده شد.

ایرانی‌های حاضر در سالن بعد از اجرای قطعه "یازده ستاره" که سرود رسمی تیم ملی برای این جام جهانی است به وجد آمده و همگی هم‌صدا این قطعه را تا پایان با خواننده همراهی کردند.

در انتهای برنامه این سرود برای دومین بار اجرا شد و ایرانی‌های حاضر در سالن با لباس‌هایی متشکل از پرچم ایران، ایستاده تا پایان این کار را شنیدند و بعد از اتمام با تکان دادن پرچم کشورمان فریاد ایران را سر دادند.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالقاسم ایرجی رئیس هیئت مدیره بنیاد رودکی، غلامحسین زمان‌آبادی معاون فرهنگی فدراسیون فوتبال و... از جمله مهمانان ویژه این اجرا بودند.

مجموعه منتخب ارکسترها اجرای بعدی خود را ساعت ۱۹ روز یکشنبه ۲۷ خردادماه در سالن tchaikovsky mosscow state مسکو به روی صحنه خواهد برد.