سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری سرود تیم ملی ایران جام جهانی 2018 پیش از اعزام به روسیه، پنجشنبه 23 خردادماه با حضور شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان، سالار عقیلی، علی اکبر صفی‌پور و ارسلان کامکار در سالن کنفرانس سی آی پی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی درباره حضور ارکستر در روسیه این‌طور توضیح داد: این صد نفری که به روسیه اعزام می‌شوند با پشتوانه، برنامه ریزی و حمایتی صورت می‌گیرد که واقعاً اتفاق نادری است. خوشبختانه در این مدت که به ما انتقاداتی مطرح شده بود به اصل کاری که انجام شده، ایرادی گرفته نمی‌شد و دوستان بر این باور بوند که در شلوغی جام جهانی اتفاقات ارگسترها در روسیه دیده نمی‌شوند. در حالیکه من خلاف این نظر را دارم چون اجراهای ارکسترهای دولتی در روسیه قطعاً اتفافات خوبی را در روابط فرهنگی ایران و روسیه خواهد شد.

او تاکید کرد: به طور حتم تلاش می‌کنیم همراه با فرزندان برومند کشورمان در ورزش فوتبال، نام ایران را بلند آوازه کنیم و پرچم ایران در فضای مهم جام جهانی بیشتر و مهم‌تر دیده شود. به هر حال امروز که این سفر آغاز شده به مردم قول می‌دهیم برنامه خوبی داشته باشیم. شاید به خاطر مسائل و دیدگاه‌های مختلف حضور این چنین ارکسترها مقداری قابل نقد باشد که چرا در این فضای اقتصادی این تعداد نفر به روسیه سفر کند، در حالی که من باید بگویم این سفر در قالب سه تفاهم نامه با کنسرواتوار چایکوفسکی، یک موسسه تولیدی ایرانی و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته که می‌تواند در این رویداد جهانی کمک قابل توجهی به ما کند.

صفی پور به قرارداد با طرف روسی اشاره کرد و گفت: قرارداد با طرف روسی در سه حوزه هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی است که یکی از بندهای اصلی تفاهم نامه اشاعه موسیقی اصیل ایرانی است که این کنسرواتوار بتواند برنامه‌هایی را در این زمینه اجرا کند که اجرای برنامه در این کشور و برگزاری مستر کلاس‌های مختلف در این زمینه از جمله آنهاست.

سپس شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره حضور در روسیه گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته اعضای منتخب ارکسترهای دولتی سه کنسرت را در شهرهای بزرگ کشور روسیه برگزار می‌کند. البته وقتی قرار شد این کنسرت‌ها در این سه شهر برگزار شود، به نوعی برنامه ریزی کردم که حتماً قطعاتی از آهنگسازان ایرانی از جمله احمد پژمان، حشمت سنجری و حسین دهلوی در حوزه موسیقی سمفونیک جهانی اجرا شوند. در کنار این آثار قطعاتی از موسیقی‌دانان روسیه‌ای هم در این کنسرت‌ها اجرا می‌شوند که این به اعتقاد من نشان دهنده توانایی هنرمندان ایرانی در اجرای قطعات مختلف است.

او ادامه داد: همزمان با ایام جام جهانی قطعاتی متناسب با حضور تیم ملی کشورمان در روسیه تدارک شده که به خوانندگی سالار عقیلی اجرا می‌شود. ما از آقای فریدون شهبازیان دعوت کردیم تا در قطعات با کلام کنسرت رهبری ارکستر را به عهده داشته باشند. بقیه قطعات همان طور که به شما اطلاع دادم بنده رهبری می‌کنم. به هر حال این موقعیت پیش آمده برای ارکسترهای دولتی می‌تواند هم موسیقی سمفونی ایرانی و هم آثار آهنگسازان کشور روسیه برای مخاطبان به نمایش می‌گذاریم. من این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم زیرا برنامه‌هایی که می‌تواند موسیقی ما را به جوامع دیگر معرفی کند باید بیشتر و موثرتر از اینها باشد.

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر رایج بودن دو رهبر در یک اجرا هم توضیح داد: مرسوم نیست که دو رهبر ارکستر در اجراهای زنده ارکسترها حضور داشته باشند اما با توجه به اینکه چهار قطعه با کلام ایرانی در این کنسرت‌های ویژه برگزار می‌شود و از نظر ما برنامه‌های خاصی است من از آقای شهبازیان دعوت کردم تا این بار به عنوان رهبر ارکستر این بخش‌ها حضور داشته باشند.

بعد از پایان سخنرانی رهبر ارکستر سمفونیک، سالار عقیلی، گفت: من هم بسیار خوشحالم که همراه با تیم ملی فوتبال کشورمان در آنجا حضور داریم و آثاری را اجرا می‌کنیم که متناسب با جام جهانی است. هر چند سال یک بار که چنین اتفاقی می افتد قطعاً تبدیل به خاطره‌ای ماندگار می‌شوند. ما چند سال پیش هم به رهبری نادر مشایخی به آلمان رفتیم که الان خاطراتش در ذهن ما باقی ماند. امیدواریم ما هم بتوانیم برای افتخار آفرینی فوتبالیست‌های کشورمان کمکی کنیم تا آنها در این رویداد موفق باشند.

او ضمن تأسف از عدم شادی میان مردم هم گفت: خیلی وقت است که شادی و خنده از لبان مردم ایران رفته است. امیدوارم با عملکرد فوتبالیست‌های کشورمان دوباره شاهد شادی و خنده مردم ایران باشیم. بر این باورم فوتبال به گونه‌ای است که پیدا شدن یک موقعیت فضا را طوری هدایت می‌کند که واقعاً نمی‌توان درباره نتایج آن پیش بینی کرد. فقط می‌توانم بگویم حضور ایران در جهام جهانی یک افتخار است و امیدوارم با دعای خیر مردم و تمهیدات آقای کی‌روش برای تیم ملی فوتبال بتوانیم افتخاراتی برای ایران کسب کنیم.

ارسلان کامکار دیگر سخنران این نشست و در ادامه صبحت‌های عقیلی گفت: امیدوارم این اتفاقات بیشتر از این‌ها جدی گرفته شود و ما بتوانیم برنامه‌های بیشتری را در کشورهای دیگر داشته باشیم. در حاشیه جام جهانی فوتبال که همه چیز تحت تأثیر فوتبال قرار دارد، امیدوارم چنین حرکت‌هایی بتواند ارزش‌های فرهنگی کشورمان را به دنیا نمایش دهد.

آخرین سخنران برنامه، فریدون شهبازیان درباره اجرای خود بیان کرد: ارکستری که زیر نظر من کار می‌کند با ارکستر آقای شهرداد روحانی ادغام شده که به نظر من اتفاق بسیار خوبی است. در کنار اجراهایی که برای این کنسرت‌ها در نظر داریم چند قطعه آماده شده که قرار است این آثار را با نام "پیروزی خورشید"، "یازده ستاره" به آهنگسازی بابک زرین و دو آهنگ از شهرداد روحانی، به اضافه چند کار دیگر اجرا کنیم.

ارکستر ملی و سمفونیک تهران امروز ساعت 20 در سالن فیلارمونیا شهر سن پترزبورگ در حالی روی صحنه خواهند رفت که تیم ایران و مراکش روز بعد به مصاف یکدیگر در قالب جام جهانی 2018 خواهند رفت.

این مجموعه در این کنسرت‌ها ضمن اجرای چند قطعه موسیقی کلاسیک چند قطعه بی کلام و با کلام ایرانی از جمله سرود تیم ملی ایران در جام جهانی را به آهنگسازی بابک زرین و خوانندگی سالار عقیلی را نیز به مخاطبان ارائه می‌دهد.