به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امر هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آلکساندر سرگییویچ ساکالوف، رئیس کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو با سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کرد. 

حسینی در این دیدار گفت: امیدواریم با زبان بی زمان و بی زوال هنر بتوانیم گفت وگو و ارتباط بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه را در حوزه هنر تقویت کنیم. 

معاون امور هنری  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به شایستگی و مشخصه های هنر ایران گفت: هنر ایران چنانکه شایسته آن بوده، معرفی نشده است اما این امکان و فرصت را در خود دارد که مایه الهام هنرمندان قرار گیرد و منشأ آثاری شود که از گفت و گوی فرهنگ ها سخن می گویند. 

ایران از نظر تنوع فرهنگی از پهناورترین سرزمین هاست و موسیقی های نواحی ایران، از جهان ها و رؤیاهای متفاوت اما به هم پیوسته سخن می گویند. 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر تعامل فرهنگی ایران و روسیه گفت: برای تقویت روابط فرهنگی، ارتباط هنرمندان مقامی و محلی که هنر گذشته را بازآفرینی می کنند و بیانگر گفت و گوی هنری دیروز و امروز دو کشور است، می تواند مؤثر باشد. همچنین طرح آتلیه های مشترک هنرمندان دو کشور که در ارتباط با یکدیگر آثاری را به عنوان نماد وحدت ارائه می کنند، می تواند در تحقق و تقویت روابط مؤثر باشد. 

حسینی همچنین گفت: بنیاد رودکی جزو بزرگترین بنیادهای فرهنگی هنری ایران است و مجموعه های این بنیاد از مراکز و آثار مهم ملی و فرهنگی است. ارتباط با کنسرواتوار چایکوفسکی بیانگر اراده برای این همکاری است. 

الکساندر سرگییویچ ساکالوف، رئیس کنسرواتوار چایکوفسکی در این دیدار گفت: اساس و ریشه روابط دیپلماتیک، روابط فرهنگی است و روابط دیپلماتیک هر چه رشد کنند بدون پشتوانه فرهنگی سودمند نیستند.

 اینکه تفاهم نامه کنسرواتوار چایکوفسکی و بنیاد رودکی به سرعت عملی شده است، بیانگر عزم جدی است و وزارت فرهنگ روسیه این به کنسرواتوار مسئولیت را واگذار کرد تا کنسرت ارکستر ایران در سه شهر روسیه برگزار شود. 

ساکالوف همچنین درباره موسیقی نواحی ایران گفت: موسیقی مفامی و محلی که از ایران به روسیه می آید، با استقبال مخاطبان روس مواجه می شود. ما بر تعامل و روابط فرهنگ با ایران تأکید داریم و در این زمینه می توان بر جوانان تمرکز کرد.