سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم سومین روز تدفین ناصر چشم‌آذر آهنگساز برجسته در حالی برگزار شد که این مراسم شاهد حضور جمع کثیری از هنرمندان بنام بود.

در ابتدای برنامه، حمید حامی خواننده پاپ گفت: زندگی چشم آذر به دو بخش متفاوت تقسیم شده بود قبل و بعد انقلاب. در بخش دوم زندگی سختی‌های زیادی را متحمل شد که اگر حضور همسرش نبود او به‌طور حتم از بین می‌رفت و ما نامی از او نمی‌شنیدیم. من و او رابطه پدر و پسری داشتیم ولی تنها دو کار با او در کارنامه کاری‌ام دار.

وی افزود: انسان‌ها سه دسته می‌شوند: آدم‌اند، شبیه فرشته و یا خود فرشته‌اند، ناصر هم فرشته واقعی بود که مانند او را در جای دیگر ندیده بودم. در تمام این 40 سال از او جز دوستی انسانیت چیز دیگری ندیدم. من در تمام مدت دوستی شاهد حمایت و عشق ورزیدنش به خانواده‌اش بودم و می‌دیدم که هیچ‌وقت دست از حمایت از اطرافیانش برنمی‌دارد.

او ادامه داد: ناصر چشم آذر زنده است تا وقتی‌که موسیقی در ایران زنده است.. من از کسانی که کنار این فرشته بودند شیرین و شاهد احمدلو و رسول ترابی سپاسگزارم که کمکش کردند که پس از فتح تمام قله‌های موسیقی در قبل از انقلاب قله‌های موسیقی پس از انقلاب را هم فتح کند.

حامی همچنین گفت: اگر حتی بخواهیم "باران عشق" را مدنظر نگیریم آثار عاشقانه زیادی وجود دارند که شما با آن خاطره داشتید و نمی‌دانید پشت این اثر چه کسانی دست داشتند، ناصر یکی از ارکان اصلی تمامی این آثار بوده است. من هم تا زمانی که زنده هستم از حمایت از خانواده او دست برنمی‌دارم.

کامبیز روشن‌روان آهنگساز  و رئیس کانون آهنگسازان خانه موسیقی سخنران بعدی بود. او گفت: امروز برای از دست دادن دردانه موسیقی دورهم جمع شده‌ایم، دوستی من و او 40 ساله است، به خاطر دارم از همان سال‌ها تا زمانی که زنده بود تلاشش این بود که مردم صدایش را بشنوند. بااین‌وجود 30 سال از کار کردن محروم بود.

تهمینه میلانی کارگردان بعد از صحبت‌های رئیس کانون آهنگسازان خانه موسیقی روی سن آمد و گفت: به خانواده ناصر چشم آذر تسلیت می‌گویم که اگر آن‌ها نبودند ناصر زودتر از این‌ها دق کرده و می‌مرد. به نظر من هنرمندان شباهت به دایناسورها دارند و مانند آن‌ها که نمی‌توانند خودشان را با هر شرایطی تطبیق بدهند درنتیجه از بین می‌روند.

وی افزود: من سی سال است که ترکیبی از پدیده جنون و نبوغ و شوریدگی را در ناصر چشم آذر می‌بینیم. از صمیم قلب آرزو می‌کنم ای‌کاش کمیته‌ای که انسان‌هایی شبیه ناصر چشم آذر را شناسایی می‌کرد و فارغ از اینکه متعلق به کدام حزب هستند و عقیده‌شان چیست به یاری‌شان می‌شتافت. فراموش نمی‌کنم ناصر چشم آذر هنگام ساخت موسیقی فیلم اولین اتودش، آخرین اتودش بود. او کافی بود یک‌بار فیلم را ببیند تا آن را درک کند و چیزی را که باید بسازد. امیدوارم به خودمان بیاییم و نگذاریم که هنرمندان ما که شبیه دایناسورند راستی بمیرند.

جشمید هاشم‌پور بازیگر صحبت‌های خود را بعد از سخنرانی کارگردان "ملی و راه‌های نرفته‌اش" این‌طور آغاز کرد: فیلم "تاراج" نخستین اثری بود که ناصر بعد از انقلاب ساخت موسیقی متن آن را بر عهده گرفت، صحبت و گفتنی‌های زیادی وجود دارد که من در این مجالس به علت کثرت هنرمندان پیشکسوت برایم دشوار است حرف بزنم و درواقع اهل گفتنش نیستم.

نادر مشایخی آهنگساز که حال مساعدی نداشت به‌سختی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از زمانی که برای اولین بار ناصر را دیدم در قلبم جا گرفت و همیشه یک انسان مهربان و دلسوز بود. خوب به یاد دارم چندی پیش با من تماس گرفت و گفت شاگرد می‌پذیری؟ از او پرسیدم چه کسی و او پاسخ داد خودم می‌خواهم موسیقی مدرن را یاد بگیرم. از شما می‌پرسم شما جای من بودید عاشق چنین کسی نمی‌شدید؟

در ادامه این مراسم یادبود جواد طوسی منتقد نیز گفت: چشم آذر هنرمند خودساخته‌ای بود و از 5 سالگی وارد دنیای موسیقی شده بود. او به همین شکل به فعالیتش ادامه داد تا در سن 21 سالگی همکاری با کسی را آغاز کرد که اگر نامش را بیاوریم مانند کفر ابلیس خواهد بود!

وی افزود: این هنرمند از همان زمان نشان داد که به دنبال ایجاد شور اجتماعی و انگیختن حرکت اجتماعی است، او این را خوب می‌دانست که باید در خاک خودش نفس بکشد اما فروتنی‌اش در خلوت‌های عاشقانه و بی‌توجهی ما او را به انزوا و افسردگی کشانید. او قدر خودش را ندانست و نیاز به مراقبت داشت.

سپس ستار اورکی آهنگساز برای ادای سخن به روی صحنه آمد.

او گفت: زمانی که از روی عمد به کسی بی‌اعتنایی می‌شود و یا عده‌ای دیگر به‌ناحق موردتوجه قرار می‌گیرند حاصلش پدید آمدن ناصر چشم آذر می‌شود. ناصر غم نان داشت و شاید با گفتنش باعث رنجیدگی خاطر خانواده‌اش شود اما برخی آن‌چنان سر سفره‌هایشان نان وجود دارد که تا ابد همراهشان است اما امثال ناصر برای به دست آوردن نان مجبور هستند هنر خود را ارزان بفروشند.

وی افزود: اگر در کشورمان قانون کپی رعایت می‌شد تنها آلبوم "باران عشق" کافی بود تا ناصر تا آخر عمر به ریالی احتیاج پیدا نکند. او بر سر پیکلاویه‌های پیانو جان سپرد! ای‌کاش من به‌جای او می‌مردم من و امثال نسل من که هیچ کاری برای موسیقی این مملکت نکرده‌ایم اما از کوچک تا بزرگ‌ترین آدم‌های این مملکت مدیون او هستند.

شاهد احمدلو کارگردان و بازیگر هم در سخنانی گفت: او سهمی از زندگی من بود، خوب به خاطر دارم در خانه‌اش مشغول ضبط موسیقی فیلم بودیم که صدای نوازنده دوره‌گرد را شنید و روی تراس رفت و از نوازنده پرسید چه آرزویی دارید او گفت از آسمان برایم پول ببارد! ناصر همان لحظه بسته‌ای تراول را از بالا برای او پرتاب کرد و گفت از خدا تشکر کن که برایت از آسمان پول باراند. قلب ناصر از دست ما گرفت. از همین‌جا قسم می‌خورم که برای احقاق حقش از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

آخرین سخنران برنامه شیرین احمدلو همسر این هنرمند بود که گفت: از همراهی همه شما یاران باران عشق تشکر می‌کنم و خوشحالم یادگاری ناصر را در کنارم دارم. به امید دیدن روزی هستم که شادی و آواز خواندن برایمان روا و مبارک باشد به‌ویژه برای زنان این سرزمین.

جشمید هاشم پور، تهمیه میلانی، شاهد احمدلو،حسین میرزمانی، رسول ترابی، اشوان، پوریا حیدری، نادر مشایخی، مجید انتظامی، کامبیز روشن روان، جواد طوسی، رضا تاجبخش، هومن حاجی عبدالهی، حمید حامی، محمد سریر، فریدون خشنود، عباس قادری،قاسم افشار، بابک صحرایی، سعید سهیلی و... از جمله حاضران در این مراسم بودند.