به گزارش هنرآنلاین، الکساندر ونوک نوازنده لهستانی حاضر در سومین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران که در اجرای خود قطعاتی از ساختههای نادر مشایخی را ناجرا کرد، در خصوص آشناییاش با آثار این آهنگساز ایرانی و انتخاب قطعهای از ساختههای او برای این اجرا به خبرنگار ستاد خبری سومین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران گفت: برایم بسیار جالب بود که قطعۀ آقای مشایخی صرفاً در حوزۀ صدا نوشته شده و هیچ افکت اضافهای در آن وجود ندارد. در واقع این ویژگی برایم تازگی و جذابیت زیادی داشت و نوع نوشتن این قطعه هم به من اجازه میداد تا تفسیر درستی از آن را بتوانم ارائه دهم. پارتیتوری که برای این قطعه نوشته شده کاملاً گرافیکی است یعنی هیچ نُتی در آن نوشته نشده و تنها با چیدمان چند تصویر و رنگ شکل گرفته که در اجرا شکل متفاوتی را ایجاد میکند.
او ادامه داد: اولین بار از طریق مشاورهای که با مارتینا کوسسکا و آیدین صمیمی مفخم داشتم به من پیشنهاد شد که میتوانم قطعهای از آقای مشایخی را در اجرایم داشته باشم و از این بابت خیلی خوشحال شدم چون آقای مشایخی در اروپا هنرمندی شناخته شده است.
این نوازنده لهستانی همچنین در خصوص اینکه به چه علت با وجود فرصت حضور در دیگر رویدادهای موسیقی جهان، تصمیم گرفته تا در سومین فستیوال موسیقی معاصر تهران حضور پیدا کند، اظهار کرد: از سال گذشته با فعالیت این فستیوال آشنا شده بودم و علت تمایلم به حضور در آن پتانسیلهای بالایی است که در آن میبینم. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا به جای حضور در رویدادهای همزمان در اروپا، در این فستیوال که به نظر من آیندۀ بسیار خوبی را در پیش دارد شرکت داشته باشم. فستیوال موسیقی معاصر تهران از این جهت که تلاش میکند خانواده موسیقی معاصر ایران و جهان را حول موضوع مورد علاقهشان جمع کند و هر بار این جمع را گسترش میدهد، برایم بسیار ارزشمند است و این مهمترین دلیل برای حضورم در آن است. جشنوارههای تثبیت شدۀ اروپایی اغلب انتظارات مشخصی از نوازندگان و آهنگسازان دارند، اما در این فستیوال همه کارها با صمیمیت بیشتری پیش میرود و به خصوص استقبال و ابراز احساسات تماشاگران امیدها و انگیزههای بیشتری به هنرمندان میدهد.
لازم به یادآوری است، سومین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران که از 30 فروردینماه آغاز شده، 7 اردیبهشتماه به کار خود پایان میدهد.