سرویس موسیقی هنرآنلاین: فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران فهرست گروه‌های برگزیده از میان 108 گروه داوطلب را برای شرکت در سومین دوره این اتفاق هنری اعلام کرد.

این گروه‌ها به‌صورت غیررقابتی از ۱ تا ۷ اردیبهشت‌ماه امسال به اجرای برنامه خواهند پرداخت. در ادامه به جزییات گروه‌های شرکت‌کننده و سوابق فعالیت موسیقیایی‌شان می‌پردازیم.

در بخش اجرای های صحنه‌ای این جشنواره ارکستر معاصر پارس / علی رادمان (ایران)، ارکستر باربد/ محمد هادی مجیدی (ایران)، کر فلوت تهران و ماتیاس زیگلر/ فیروزه نوایی (ایران‌ـ‌سوئیس)، آنسامبل زروان/ نرگس فلاح‌پسند (ایران)، تریو زلمایا (آلمان)، دوئت کنترباس و کمانچه/ حسام عابدینی (ایران)، دوئت کنترباس و پرکاشن/ فرشید پاتی‌نیان و بهتاش ابوالقاسم (ایران)، رسیتال ویلن/ دیوید دانیل (جمهوری چک)، رستیال ویلن/ فرمهر بیگلو (ایران)، رستیال ویولا/ سهراب جلالی (ایران)، رسیتال پیانو/ امانوئلا پیه‌مونتی (ایتالیا)، رستیال پیانو/ سید مطهر حسینی (ایران)، رستیال پیانو/ مارتینا کوسسکا (ایران)، رسیتال ویلنسل/ منا ایقانی (ایران)، رستیال گیتار/ اشکان احمدی (ایران)، رسیتال فلوت ریکوردر/ سیلویا هینز (آلمان)، رستیال سازهای کوبه‌ای/ الکساندر ونوک (لهستان) شرکت می‌کنند.

ارکستر معاصر پارس / علی رادمان (ایران)

علی رادمان رهبری ارکستر را نزد Edo Miĉiĉ آموخته و از تجربیات منوچهر صهبایی و ایرج صهبایی نیز بهره برده است. وی ارکستر معاصر پارس را در سال 90 تأسیس کرد و با همین ارکستر چندین اجرا را با گرایش‌ها و سبک‌های مختلف موسیقى روی صحنه برد. همچنین دو اثر سمفونیک او با عناوین موومان سمفونیک بوطیقا و موومان سمفونیک شماره 1 توسط "ارکستر سمفونیک ستراد کیِف" ضبط‌شده است. این ارکستر که تاکنون اجراهای مختلفی در تهران و چند شهر دیگر را در کارنامه کاری خود دارد، در سومین جشنواره موسیقی معاصر تهران نیز به اجرا خواهد پرداخت.

ارکستر باربد/ محمدهادی مجیدی (ایران)

ارکستر مجلسی باربد در پاییز 96  با همکاری دانشجویان موسیقی دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی و حمایت آموزشگاه موسیقی باربد و باهدف فعالیت مستمر درزمینهٔ اجرای موسیقی فعالیت خود را در شهر کرج آغاز کرد و در اولین پروژه خود آثاری از آهنگسازان ایرانی را روی صحنه برد. این ارکستر به رهبری و سرپرستی محمدهادی مجیدی که خود مدرس کر است، در این جشنواره شرکت می‌کند.

کر فلوت تهران و ماتیاس زیگلر/ فیروزه نوایی (ایران‌ـ‌سوئیس)

کر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوایی و رهبری سعید تقدسی در سال 92 تشکیل شد. این گروه پا به فضای موسیقی کشور گذاشت و اصول استاندارد اجرایی و مدیریتی را رعایت کرد تا با استقبال نوازندگان فلوت کشور روبرو شود. اقبال این گروه ادامه یافت و با همکاری و حمایت از گروه امروز 53 نفر عضو دارد. از جمله اجراهای موفق کر فلوت تهران می‌توان به کنسرت‌های آن در تالار وحدت (سالن رودکی)، شرکت در فستیوال موسیقی فجر، فستیوال موسیقی معاصر و همچنین کنسرت‌های شهرستان آن اشاره کرد. کر فلوت تهران که در فروردین سال جاری اجرای اروپای خود را تجربه کرد با ماتیاس زیگلر در جشنواره معاصر تهران شرکت خواهد کرد. این هنرمند سوئیسی نوازنده فلوت، آهنگساز و هنرمند تجربی موسیقی الکتروآکوستیک است و از تکنیک‌های پیشرفته درزمینهٔ نواختن این ساز استفاده می‌نماید.

آنسامبل زروان / نرگس فلاح‌پسند (ایران)

این گروه فعالیت خود را با ترکیب تریوی پیانو در سال 90 آغاز کرد. از آهنگسازانی نظیر بتهوون، راخمانینف، شوبرت، شومان، دورژاک، برامس، روسل، شستاکویچ و هوشیار خیام، ایمان وزیری، حمید مرادیان، آیدین صمیمی مفخم، کارن سلاجقه در طی اجراهای خود بهره برده است. در این گروه کارن سلاجقه ساز پیانو، بابک کوهستانی ساز ویلن و نرگس فلاح پسند ویلن سل می‌نوازد. آنسامبل زروان در نیز در این جشنواره حضور دارد.

تریو زلمایا (آلمان)، دوئت کنترباس و کمانچه

سیلویا هینز، الکسا رنگر، ایزابل کلمت، جان اشترایدر اعضای تریو زلمایا هستند که در سال 2008 تأسیس شده است، آن‌ها به ترتیب فلوت ریکوردر، ویلن، ویلنسل، الکترونیک می‌نوازند. این گروه در مدت‌زمان فعالیتش قطعات مختلفی را به اجرا درآورده درحالی‌که برخی از آن‌ها برای نخستین بار نواخته می‌شدند. آن‌ها که به داشتن رپرتوآر های متنوع معروف هستند در سومین جشنواره موسیقی معاصر تهران شرکت می‌کنند.

فرشید پاتی‌نیان و بهتاش ابوالقاسم (ایران)

فرشید پاتی نیان، نوازنده کنترباس و بداهه‌نواز است. او نزد استادانی چون نادر مرتضی پور و زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر نوازندگی کنترباس را آموخته است. او تاکنون با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر صداوسیما، ارکستر نیلپر و ... همکاری داشته است. بهتاش ابوالقاسم نوازنده پیانو و ابوا است که آموختن آن‌ها را همراه با ردیف موسیقی ایرانی و ساز تنبک ادامه داده است. او به‌عنوان پرکاشنیست با کیوان ساکت، علیرضا قربانی، فردین خلعتبری، بهنام ابوالقاسم، مهیار علیزاده، پویا باباعلی، سهیل مخبری و گروه کلون همکاری داشته است. نام این دو هنرمند در لیست برگزیدگان برای شرکت در این جشنواره دیده می‌شود.

رسیتال ویلن/ دیوید دانیل (جمهوری چک)

او برنده جوایز معتبری همچون مسابقه بین‌المللی نوازندگی "بتهوون" و "یانا چک" است و در رشته نوازندگی ویلن و در کنسرواتوار موسیقی یاناچک اوستراوا و دانشگاه موسیقی اوستراوا تحصیلات موسیقیایی‌اش را تکمیل کرده است. دیوید دانل با ارکسترهای معتبری همچون ارکستر فیلارمونیک یاناچک، ارکستر مجلسی اسلواکی و … به عنوان سولیست همکاری داشته است. او که علاقه‌مند به نوآوری درزمینهٔ ویلن‌نوازی و واردکردن هنرهای بصری است، تجربه دستیاری رهبر ارکستر فیلارمونیک پراگ را نیز در کارنامه خود دارد. این هنرمند نماینده‌ای از جمهوری چک در این جشنواره خواهد بود.

رسیتال ویلن/ فرمهر بیگلو (ایران)

فرمهر بیگلو نوازندگی ویلن را از 9 سالگی آغاز کرده و نزد استادانی مانند طاها عابدیان، کریستین شولتز، عادل پورصمدی، پندار پارسی، ایمان فخر و گئورگ هامان دانش‌آموخته است. سمفونیک تهران، ملی ایران، فیلارمونیک تهران، انجمن فرهنگی ایران اتریش (آیسو)، نیلپر، کامه راتا، آنسامبل قنبری مهر و سایر ارکسترها و آنسامبل ها در زمینه موسیقی کلاسیک، ملی و معاصر ارکسترهایی هستند که او با آن‌ها همکاری کرده است. او در سومین جشنواره موسیقی معاصر تهران قطعات آکوستیک و الکتروآکوستیکی از آثار آهنگسازان ایرانی می‌نوازد.

رسیتال پیانو/ امانوئلا پیه‌مونتی (ایتالیا)

امانوئلا پیه‌مونتی فارغ‌التحصیل نوازندگی پیانو با بالاترین درجه از کنسرواتوار موسیقی میلان است. وی در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش جوایز بین‌المللی از مسابقات معتبری همچون Vittorio Gui در شهر فلوران، City Turin Prize در شهر تورین و مسابقات بین‌المللی نوازندگی پیانو Atkinsons Prize کسب کرده است. پیه مونتی تاکنون رسیتال‌های متعددی را در شهرها و رویدادهای مختلف هنری ازجمله بینال ونیز، آکادمی فیلارمونیک رم، تئاتر سن کارلو شهر ناپل و.. برگزار کرده است و حالا برای شرکت در جشنواره موسیقی معاصر تهران، به ایران می‌آید.

سید مطهر حسینی (ایران)، رسیتال پیانو

او اکنون در مدرسه هنر و ادبیات صداوسیما مشغول به تدریس است و از سال ۸۹ در دوره کاردانی دانشگاه علمی کاربردی نوازندگی را با استاد طاهری شروع کرده و پس از آن دوره کارشناسی را در دانشگاه هنر تهران زیر نظر ایشان به اتمام رسانده است. حسینی چهار دوره در جشنواره کلاسیک تا معاصر، در هشتمین جشنواره موسیقی جوان، در هفته موسیقی معاصر تهران شرکت داشته است و با آنسامبل قنبری مهر نیز همکاری کرده است. وی در سال جاری به اجرا در این جشنواره می‌پردازد.

مارتینا کوسسکا (ایران)، رسیتال ویلن‌سل

نام مارتینا کوسسکا از لهستان نیز در لیست برگزیدگان برای اجرا در جشنواره موسیقی معاصر تهران بود. او نوازنده پیانو، آهنگساز و رهبر ارکستر است. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته آهنگسازی از آکادمی موسیقی کراکوف لهستان به استادی پروفسور کژیژتوف مه-یر دریافت کرد و هم‌زمان در مقطع کارشناسی زیر نظر پروفسور رافائل یاتسک دلکتا رهبری ارکستر را آموخت و در آخر در آکادمی ملی کاتوویتسه لهستان در رشته رهبری ارکستر زیر نظر پروفسور شیمون بِوالِتس، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیلات خود را به اتمام رسانید. او در آهنگسازی اپرای 5 دقیقه‌ای در 28 امین دوره دوسالانه زاگرب در کرواسی، مسابقه آهنگسازی برای آنسامبل "اکلِکتو" در کشور سوئیس و ... توانسته موفقیت کسب نماید. گرایش به هارمونی‌های نو و ترکیب‌های کیفی تازه در آثارش نمایان است.

منا ایقانی (ایران)، رسیتال  گیتار

این هنرمند جوان گرگانی، از ده‌سالگی نوازندگی را آغاز کرده است و نزد استادانی چون بصیر خاموشی، آیدین پهلوانی نژاد، ژابیز زربخش تعلیم دیده است. ایقانی در سال 90 مقام نخست نوازندگی ویولن‌سل را در مسابقه آنلاین "کرشندو" کسب کرد و در سال 93 توانست به همراه گروه کُر "آوای ماهان" به رتبه اول بخش رقابتی گروه‌های کُر جشنواره‌ی موسیقی فجر دست پیدا کند. او در جشنواره موسیقی جوان نیز شرکت کرده و در آنجا مقام دوم به وی اختصاص‌یافته است.

سهراب جلالی (ایران)، رسیتال پیانو

سهراب جلالی تحصیلات خود را درزمینهٔ نوازندگی ویلن نزد پدرش شروع کرد و بعد عازم هنرستان عالی موسیقی شد. او پیانو را به‌عنوان ساز دوم خود انتخاب کرد. او از محضر استادانی چون دکتر ستاره بهشتی درزمینهٔ ساز زهی واستاد گوران و استاد تفضلی در زمینه هارمونی، فرم و آنالیز و کنترپوان نیز بهره برده است. شرکت در مسترکلاس های آهنگسازی و رهبری ارکستر با استادان اتریشی مانند کریستیان شولتس از دیگر فعالیت‌های این شرکت کننده است.

رستیال گیتار/ اشکان احمدی (ایران)

اشکان احمدی ساز تخصصی خود را گیتار انتخاب کرد و از 16 سالگی نواختن آن را آغاز کرد. بهرام جوادی زاده و گلفام خیام از استادان او در این زمینه بوده‌اند. احمدی تجربه اجراهای مختلف گروهی و انفرادی را دارد و به قطعات معاصر می‌پردازد.

رسیتال فلوت ریکوردر/ سیلویا هینز (آلمان)

سیلویا هینز از آلمان می‌آید تا در جشنواره موسیقی معاصر تهران شرکت کند. اساتیدی چون Gerd Luenenbuerger (نوازندگی فلوت ریکوردر)، Dieter Schnebel (موسیقی تجربی)، Nigel North (موسیقی مجلسی) و René Schuh (موسیقی مجلسی و رهبری آنسامبل) در دانشگاه هنر برلین از استادان او بودند. او را می‌توان یکی از نوازندگان مطرح فلوت ریکوردر در جهان دانست. وی در حوزه اجرای آثار موسیقی معاصر و بداهه پردازی مسیر هنری‌اش را پیش می‌برد.

رستیال سازهای کوبه‌ای/ الکساندر ونوک (لهستان)

او کنسرت‌های متعددی را در اروپا و شمال اروپا همراه با ارکسترهای مختلف برگزار کرده است. او که تجربه حضور در در فستیوال‌های معتبری همچون پاییز ورشو، فستیوال موسیقی استانبول، اکسپو 2010 را داشته است، بهار امسال در این جشنواره به اجرا می‌پردازد. الکساندر ونوک فارغ التحصیل رشته نوازندگی سازهای کوبه‌ای از آکادمی موسیقی گدانسک لهستان و رویال کنسرواتوار کپنهاگ دانمارک است و تحت نظر پروفسور Gerta Mortensen تحصیلاتش را ادامه داده است.

در بخش الکترونیک تجربی، فیکس مدیا و پژوهش، همکاری آزاد/ سهیل سهیلی و ژوبین عسگریه (ایران)، دوئت اسپکترو/ آیدین صمیمی‌مفخم و مارتینا کوسسکا (ایران)، فرشید پاتی‌نیان و بهتاش ابوالقاسم (ایران)، لادن شیخی (ایران)، یاکوب راتای (جمهوری چک)، توون کالیر (بلژیک)، سهیل شیرنگی (ایران)، سینا شعاعی (ایران)، الناز بهکام و اشتفان‌ینا (ایران‌ـ‌آلمان)، پروژه الواح پولادین/ موسیقی برای همه (ایران)، پروژه زورم (بلژیک) برای شرکت در جشنواره برگزیده گشتند.

 همکاری آزاد/ سهیل سهیلی و ژوبین عسگریه (ایران)

این همکاری دونفره از گروه اجراهای تجربی است. ژوبین عسگریه به عنوان نوازنده‌ ساز دیجیرودو و سهیل سهیلی به عنوان صدابردار و طراح ‌صدا حضور دارد. گروه به پردازش در لحظه‌ای صدای این ساز به صورت آنالوگ و دیجیتال خواهد پرداخت.

دوئت اسپکترو/ آیدین صمیمی‌مفخم و مارتینا کوسسکا (ایران)

دوئت اسپکترو از سال 92  تأسیس شده است و به اجراهاى زنده‌ الکترونیک و الکتروآکوستیک می‌پردازد. مارتینا کوسسکا (آهنگساز، پرفورمر و رهبر ارکستر لهستانى) به همراه آیدین صمیمى مفخم (آهنگساز و پرفورمر ایرانى) پایه گذاران دوئت اسپکترو هستند. این دو هنرمند بر سایکوآکوستیک و ادراک شنیدارى تمرکز دارند. آن‌ها تجربه اجرا در کشورهای مختلفی مانند لهستان، ارمنستان، اتریش، سوئد و ... دارند.

لادن شیخی (ایران)

لادن شیخی از کودکی نوازندگی سنتور را آغاز کرده و در 13 سالگی برای نخستین بار در سالن سینما دریا آستارا قطعاتی از پرویز مشکاتیان به اجرا در آورد. او تجربه تکنوازی و اجرای گروهی را در دانشگاه داشته است و در حال حاضر دوره عالی نوازندگی را می‌گذارند.

یاکوب راتای (جمهوری چک)

راتای آهنگسازی از جمهوری چک است و برای ارکستر، آنسامبل و الکتروآکوستیک به آهنگسازی می‌پردازد. ارکستر مدرن شهر پراگ، ارکستر آلبان برگ، فاما کیو از جمله ارکسترهایی هستند او برایشان آهنگسازی کرده است. آثار او در کنسرت‌ها و فستیوال‌های بسیاری به اجرا در آمده است.

توون کالیر (بلژیک) و پروژه زورم (بلژیک)

زورم گروهی متشکل از چهار گیتار نواز بلژیکی است. یوهانس وستندروپ، برونو نلیسن، توون کالیر از اعضای آن هستند و گروه را در سال 2007 تأسیس کردند. این گروه تجربه همکاری موفقی را با هنرمندانی چون فرد فریت، ماورو پاولووسکی، لری پولانسکی، اریک تیملانز، یانیس کییری کیدس و ... داشته است.

سهیل شیرنگی (ایران)

سهیل شیرنگی در نخستین آلبوم موسیقیایی خود، رگه‌هایی از موسیقی معاصر را با نام "ایماژ" روانه بازار کرد. نخستین اثر او شامل شش قطعه است و خودش نیز در گروه نوازندگان آن قرار دارد. اسم این هنرمند نیز در کنار در دیگر شرکت کنندگان جشنواره موسیقی معاصر تهران قرار گرفته است.

سینا شعاعی (ایران)

شعاعی از سال 84  شروع به طراحی صدا کرده است و از سال 86  تحقیقاتی پیوسته را با موضوع "بررسی ارتباط فرکانس‌ها و بیوشیمی بدن انسان پیش برده است. وی در این رابطه کنفرانس، کارگاه و اجراهای متعددی را برگزار کرده است و تنها و با دیگر هنرمندان اجراهای متفاوتی داشته است.

پروژه الواح پولادین/ موسیقی برای همه (ایران)

سازه الواح پولادین متشکل از چندین لوح فلزی بر روی چارچوبی از جنس چوب و گاه فلزی نصب شده و با مضراب‌های چوبی مختلف قابل نواختن است. برای کوک کردن ساز از گوشی‌های چوبی استفاده شده که این عمل با چرخش گوشی‌ها و شل و سفت شدن ریسمان‌ها انجام می‌گرفته است. این ساز برای اولین بار در سال 91 با تعداد 18 لوح توسط سیف الله شکری احیا و در موزه موسیقی تهران موجود است. طراح و سرپرست کارگاه ساخت سیف الله شکری و طراح اجرای پروژه نوید گوهری بوده است. پوریا بنی اردلان، سید حبیب حسینی، حسن عباسی، ابوالفضل شکری، عباس شکری و روح الله شکری در کارگاه ساخت الواح حضور داشتند و اعضای مجموعه موسیقی برای همه را سارا اکبری، آرش فتاحی، طاهره هزاوه، محمد مجد طاهری، آنیتا واحدی، نیلوفر ندایی، نهال فرجادی، امیرحسین حیدری و سلمان فرهادی تشکیل دادند.