سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری اجرای ارکستر در جام جهانی ٢٠١٧ با حضور مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، غلامحسین زمان‌آبادی معاون فرهنگی فدراسیون و علی‌اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی در روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد.

در ابتدای نشست علی‌اکبر صفی پور گفت: برای اولین بار است که در ایران این اتفاق می‌افتد، در کشورهای مختلف اجرای سرود تیم ملی برای حضور در جام جهانی به‌صورت عرف بود اما در ایران برای اولین بار است. طی مذاکرات مختلف با تیم مختلف هنری داشتم توانستیم به تولید چند قطعه دست بزنیم.

وی افزود: ما سه قطعه برای تیم ملی با ارکستر تهیه دیده‌ایم که کار نخست، با خوانندگی سالار عقیلی و آهنگسازی بابک زرین و شعری از احسان افشاری اولین قرارداد بوده که منعقد شده و در حال تمام شدن است. دومین کار با علیرضا قربانی، شهرداد روحانی در مقام آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک و با شعر ساعد باقری ساخته می‌شود. سومین کار از هم اثر فریدون شهبازی آهنگساز و با شعر عبدالجبار کاکایی ساخته می‌شود اما خواننده آن هنوز مشخص نشد است.

وی افزود: این قطعات، با حضور تیم ملی در تالار وحدت رونمایی و اجرا می‌شود. تاریخ اجرا هنوز مشخص نیست اما پیش‌بینی مسئولان ۲۷ اردیبهشت است.

او ادامه داد: اگر این اتفاق امروز رقم خورده نتیجه زحمت و تلاش کارکنان مجموعه بنیاد و فدراسیون فوتبال است. ما برای ساخت سرود تیم ملی فوتبال کشورمان روی موضوع سرود ایرانی تأکید زیادی داشتیم که منجر به ساخت اثری شد که محصول ایرانی است.

صفی پور همچنین گفت: جدای از تولید کارها طبق توافق‌نامه‌ای که با کنسرواتوار روسیه داشتیم قرار شد تا شب‌ها قبل از اجرای تیم ملی شب هنری هم در سه شهر مختلف این کشور برگزار خواهد شد، اجرای زنده قطعات در شهرهای سن‌پترزبورگ، سالن اصلی کنسرواتور چایکوفسکی مسکو و شهر کازان انجام خواهد گرفت و به این مسئله معتقدیم که این کار فاخر و مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز در این نشست گفت: ما برای جام جهانی مجموعه برنامه‌هایی داریم که یکسری از این برنامه‌ها مربوط به ستاد فرهنگی است که در این مورد جلسات مختلفی برگزار شده است. در این ستاد تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت ورزش حضور دارند که ستاد راهبردی تیم ملی فوتبال در جام جهانی را هدایت می‌کنند. ما در کارهای فرهنگی نیز کارهایی انجام دادیم که حوزه فرش دستباف، مچ‌بند، نصب برچسب در خودروهای مردم به‌عنوان یار دوازدهم از جمله این فعالیت‌ها است. در کنار این موضوعات ساخت دو قطعه موسیقایی و یک کلیپ فاخر نیز قرار دارد که در این حوزه بنیاد رودکی در کنار ما حضور دارد.