سرویس موسیقی هنرآنلاین: لئو روخاس یکی از معروف‌ترین نوازندگان ساز پن فلوت، هفتم و هشتم فروردین‌ماه به همت شرکت "رنگین‌کمان هنر جوان" برای علاقه‌مندان موسیقی ملل در سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفت.

لئو روخاس ملقب به "پسر خورشید" به همراه سیلویو دانزا در چهار سئانس شکل تازه‌ای از موسیقی را با اجرای متفاوت از موسیقی ملل روی صحنه برد.

اجرای نوازنده اکوادوری از دو بخش باکلام و بی‌کلام تشکیل شده بود. در بخش‌های بی‌کلام گاهی روخاس به‌صورت تنها و گاهی با گروه هم‌نوازی و از سازهای متفاوت و مخصوص قبایل خود استفاده می‌کرد. کنسرت روخاس با یک ارکستر متفاوت و در حالی که سازدهنی و پن‌فلوت در بیشتر این قطعات سولو بودند، برگزار شد.

پن فلوت، زامپونیا یا سازدهنی سرخ‌پوستان نوعی فلوت و از سازهای محلی قوم اینکا در آمریکای جنوبی است. نام این ساز از مجسمه‌ خدای که این ساز را در دست دارد، گرفته شده است.

فلوت یکی از سازهای مهم در موسیقی بومیان آمریکاست و به دلیل صدای منحصربه‌فردش شهرت فراوانی دارد و در بسیاری از سبک‌های new age و world music استفاده می‌شود. نوای فلوت در میان بومیان به‌عنوان اظهارکننده عشق، شفادهنده، آرام‌کننده است.

روخاس در کنسرت خود به روش و ژانر موسیقی‌اش پایبند بود و با همان لباس‌های مخصوص در این اجرا حضور پیدا کرد. ارکستر و چیدمان آن نیز طبق شمایل قبایل سرخپوستی آراسته شده بود.

یکی از محبوب و معروف‌ترین قطعات این نوازنده "چوپان تنها" است که در میان ایرانیان شهرت فراوانی دارد و بارها از صداوسیما پخش شده است، آواهای تسکین‌دهنده فلوت بومیان آمریکا روح و ذهن تماشاگران را به آرامش ‌رساند و فضایی کاملاً آرام را برای مردم داخل سالن ایجاد کرده بود.

روخاس توانست در پنجمین فصل مسابقه تلویزیونی Das Supertalent که در بریتانیا با نام Britain's Got Talent شناخته می‌شود به‌عنوان نفر اول مسابقات انتخاب شود. او در شب کریسمس توانست با انتشار تک‌آهنگ "چوپان تنها" به رتبه ۴۸ برسد. اجراهای متعدد این نوازنده اکوادوری با پن فلوت و انتشار آلبوم‌های متعدد با همین ساز باعث شهرت او شده است.