به گزارش هنرآنلاین، در اولین برنامه از سلسله رویدادهای "موسیقی تجربه" گروه موسیقی ساکن روان در برج آزادی تهران روی صحنه رفت و روایتی از خوانش اشعار معاصر ارایه داد.

بصیر فقیه نصیری (نوازنده پیانو) به همراه احسان بیرقدار (خواننده)، کار آهنگسازی قطعات را برعهده داشته‌اند. علی جعفری پویان و یگانه حسینی‌نیا (ویولن)، سهراب برهمندی (ویولا)، نگار نوراد (ویولنسل)، شقایق صادقیان (فلوت) و سهیل فقیه نصیری (گیتار الکتریک) نیز نوازندگانی بودند که "ساکن روان" را در این اجرا همراهی می‌کردند.

کنسرت با اجرای قطعه"بدرود" با شعری از احمد شاملو آغاز شد و در ادامه نیز خوانشی متفاوت از شعر "انسان" م.آزاد ارایه شد. موسیقی ساکن روان به لحاظ جنس بافت هارمونی مدرن است به همین جهت شاید با عادت شنیداری مخاطبان کمی تفاوت داشته باشد؛ فقیه نصیری و بیرقدار در این فرم، تلاش کرده‌اند به یک بیان شخصی برسند که برای مخاطبان جدی‌تر موسیقی، قابل پذیرش باشد.

دو قطعه بعدی این اجرا نیز به اشعار شاملو و م. آزاد اختصاص داشت؛  "بی تو خاکسترم" و "به تو بگویم" عناوین این دوقطعه شعر نو بودند. شعر مدرن به لحاظ وزن، طول ابیات و ریتم با ترانه متفاوت است و به همین جهت آهنگسازی و موسیقی‌نوشتن برای این نوع خاص شعر که بتواند مخاطب را نیز با خود همراه کند، کار ساده‌ای نیست. "ساکن روان" در واقع  به دنبال ایده‌هایی رفته تا بتواند فضای این نوع شعر مدرن را به خوبی منتقل کند.

در ادامه این اجرا با دعوت احسان بیرق‌دار، شمس لنگرودی شاعر نامدار روی صحنه آمد و شعر "بهاریه" خود را همراه با بداهه نوازی پیانو بصیر فقیه نصیری برای مخاطبان کنسرت خواند.

"بر سرمای درون" با شعری از احمد شاملو، "زنده باد بال خدا" با شعری از شمس لنگرودی و "اما اگر بهار نیاید"  با شعری از منوچهر نیستانی عناوین قطعاتی بودند که در ادامه برای حاضرین در برج آزادی تهران به اجرا در آمد. بیرق‌دار پس از اجرای این قطعات طی سخنانی گفت: باید از گروه "موسیقی تجربه" به دلیل ایجاد یک حرکت تازه در موسیقی ایران تشکر کنم و امیدوار هستم در ادامه جریان ارزشمند حمایت از موسیقی‌های مستقل و جدی ادامه پیدا کند"

"میوه‌های ملال"، "بادها"، "چنین یگانه که خواهد بود؟"، "آرام باش" و "جهانی در آرامش" نیز در ادامه اجرا شد تا اجرای اسفندماه ساکن روان در برج آزادی به پایان برسد.

دونوازی آکاردئون و ویولن یک زوج هنری

در دومین اجرای پروژه‌ "موسیقی تجربه" مهرداد مهدی نوازنده آکاردئون به همراه آسو کهزادی نوازنده ویلن در تالار رودکی روی صحنه رفتند و برای اولین بار آلبوم "درنادئون" را اجرا کردند. 

مهرداد مهدی و آسو کهزادی که با انتشار آلبوم "درنادئون" بیش از پیش در محافل موسیقایی شناخته شدند، برای اولین بار در تالار رودکی تهران این آلبوم را اجرا و روی صحنه بردند.

آلبوم "درنادئون" حاصل دونوازی آکاردئون و ویولون با آهنگسازی و اجرای این زوج هنری است که پاییز امسال منتشر و روانه بازار موسیقی شد؛ آلبومی که با اقبال مخاطبان جدی‌تر موسیقی مواجه شد و به عنوان یک اثر در حوزه موسیقی سازی توانست توجهات را به خود جلب کند.

کنسرت مهرداد مهدی و آسو کهزادی که تمامی بلیت‌های آن به فروش رفته بود، با تکنوازی قطعه "والس تهران" توسط مهرداد مهدی آغاز شد. در ادامه آسو کهزادی نیز روی صحنه آمد و کنسرت رسمی "درنادئون" با اجرای قطعه محبوب "عروس" ادامه یافت. پس از اجرای این قطعه مجموعه "مرثیه‌ای برای رفتن" شامل قطعات "نوآن"، "مرغ آتش"، "آشیان سوخته" "بی آشیانه" و "والس تنهایی" برای مخاطبان حاضر در تالار رودکی تهران آغاز شد.

عناصر تشکیل دهنده موسیقی، فرم‌ها و ملودی‌های ساده و ریتم‌های روان در اجرای این زوج هنری به گونه‌ای بکار گرفته شده بود که پیوستگی در منحنی‌های حسی در طول تجربه شنیداری قطعات حفظ شود. مهرداد مهدی  آهنگساز و تنظیم کننده که سطح پیشرفته نوازندگی آکاردئون را در ارمنستان نزد گئورک گاسپاریان فراگرفته، به نوعی تکنیک‌های نوازندگی آکاردئون را با ملودی‌ پردازی‌های ویولن همراه کرده است.

در ادامه کنسرت سوئیت بادبادک شامل قطعات "پرزاد"، "نوجان"، "یادیادک" و "رقص بادبادک" به اجرا در آمد. آسو کهزادی، آهنگساز و نوازنده ویولن که فوق لیسانس آهنگسازی از دانشگاه هنر و فوق لیسانس موسیقی الکترونیک از کنسرواتوار سلطنتی لاهه هلند است، کاملا به هماهنگی با مهرداد مهدی رسیده و فضاهای ذهنی این نوازنده پس از ساعت‌های طولانی تمرین و اجرا با یکدیگر، به هم نزدیک شده است؛ همین نکته باعث شده تا اجراهای این دوئت مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه با اجرای قطعات "خاتون"، "بازار"،‌ "درنای گنبدِ نار"، "دُرناز"،‌ "حنا" و "والس تهران" کار دوئت درنادئون به پایان رسید و به این ترتیب اولین اجرای رسمی این زوج هنری در تهران روی صحنه رفت.

"موسیقی تجربه" حرکتی تازه در عرصه موسیقی ایران است که تلاش می‌کند برای اجرای زنده آثار ارزشمند و غیرتجاری زمینه لازم را فراهم کند. این گروه در تمام ژانرهای موسیقی در پیِ تحقق این امر است تا به سهم خود برای ارتقای دانش موسیقایی در میان تماشاگران و ارتقای کیفیت هنریِ موسیقی گامی بردارد. بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی در این راه، "موسیقی – تجربه" را حمایت می‌کنند.

اجراهای "موسیقی تجربه" در اسفند ماه با اجرای روز 24 اسفند هوشیار خیام و بابک کوهستانی در تالار رودکی تهران به پایان می‌رسد.