به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری "نغمه حصار"، پروژه "چند شب دونوازی همساز" در ادامه مجموعه کنسرت‌های "چند شب" از روز پنجم بهمن‌ماه با حضور تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی ایرانی در تالار رودکی تهران آغاز می‌شود. در این دوره ۹ "دوئت همساز" طی سه کنسرت به اجرای برنامه می‌پردازند.

در پروژه "چند شب دونوازی همساز"که در ادامه پروژه‌های "چند شب تار"، "چند شب کمانچه"، "چند شب گیتار" و "چند شب عود" برگزار می‌شود موضوع دونوازی در موسیقی ایرانی آن هم در نوع همساز کمتر دیده شده، مورد توجه قرار می‌گیرد، که در این دوره اجرای دونوازی "کمانچه با کمانچه"، "تار با تار"و "عود با عود" توسط هنرمندان فعال این عرصه در تالار رودکی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

افشین معصومی مدیر موسسه فرهنگی هنری "نغمه حصار" و مدیر برگزاری پروژه "چند شب" با اشاره به جزییات دور جدید این برنامه‌ها گفت: اگر نگاهی به موسیقی غربی بیندازیم به‌طور حتم نمونه‌های بسیاری از ترکیب‌های دونوازی و چندنوازی را می‌توان یافت که هریک آثار قابل تأملی هستند. از این رو طی سال‌های اخیر انواع مختلف چنین هم‌نشینی‌ها و ترکیب‌هایی در آن سوی مرزها اجرا شده و مخاطبان نیز از این برنامه استقبال کردند.

وی افزود: متأسفانه در موسیقی اصیل ایرانی با وجود تمام تلاش‌هایی که توسط هنرمندان این عرصه انجام گرفته ما کمتر شاهد اجرای ترکیب‌های دونوازی همساز بودیم، به همین جهت ما در مجموعه کنسرت‌های "چند شب"همانطور که بارها درباره آن صحبت شده، تلاش داریم تا با یادآوری تک نوازی به عنوان شیرازه موسیقی ایرانی و همچنین خلق موقعیتی برای آنچه کمتر به آن پرداخته شده، فعالیت‌هایی را انجام دهیم که امیدوارم مورد توجه دوستداران موسیقی ایرانی قرار گیرد.

معصومی افزود: به اعتقاد من موسیقی ایرانی در سیر تکاملی و بقای خود پس از دهه شصت که اوج شکوفایی آن در چند دهه اخیر است، از مسیرش خارج و در فضایی قرار گرفته که بیشتر به موسیقی پاپ نزدیک‌تر شده است. متاسفانه امروزه شرایط به گونه‌ای رقم خورده که هر موسیقی که در آن ساز ایرانی استفاده شده به عنوان "موسیقی ایرانی" و به غلط‌تر" موسیقی سنتی" هم خوانده می‌شود. به طور حتم ایجاد چنین فضایی هم باعث تغییر ذائقه و هم موجب سرگشتگی مخاطبان جدی موسیقی ایرانی شده است. ما امروز در شرایطی قرار داریم که مخاطب موسیقی اصولاً هیچ سلیقه و ذائقه‌ای را دنبال نمی‌کند و صرفاً موسیقی را گوش می‌دهد که در برخی از اوقات امیر تتلو و در برخی از اوقات هم "چرا رفتی" است. به هر صورت تمام مواردی که به آن اشاره شد دغدغه اصلی من برای پرداختن به این مجموعه کنسرت‌هاست که شاید سر منزل جدیدی برای ادامه راه موسیقی ایرانی باشد.

برنامه مجموعه کنسرت‌های "چند شب دونوازی" در تالار رودکی تهران به ترتیب زیر اعلام شده است:

پنجشنبه ۵ بهمن، ساعت 21

نازنین غنی زاده (نوازنده کمانچه) و المیرا مردانه (نوازنده کمانچه)

مریم خدابخش (نوازنده عود) و امین حیدری (نوازنده عود)

بهزاد رواقی (نوازنده تار) و شاهین صفایی (نوازنده تار)

جمعه ۶ بهمن، ساعت ۱۸

شروین مهاجر (نوازنده کمانچه) و مهرزاد اعظمی کیا (نوازنده کمانچه)

ابراهیم باقری (نوازنده عود) و ندا چراغیان (نوازنده عود)

میثم ملکی (نوازنده تار) و پیام جوانی (نوازنده تار)

جمعه ٦ بهمن - ساعت 21

سامر حبیبی (نوازنده کمانچه) و مهرداد ناصحی (نوازنده کمانچه)

بهناز بهنام نیا (نوازنده عود) و رخساره رستمی (نوازنده عود)

حامدفکوری (نوازنده تار) و مقداد شاه حسینی (نوازنده تار)

مجموعه کنسرت‌های "چندشب" که به همت موسسه فرهنگی هنری "نغمه حصار"به مدیریت افشین معصومی برگزار می‌شود، با هدف یادآوری ریشه‌های اصلی موسیقی در دوره‌های مختلف طراحی شده که در هر دوره به یک ساز از حوزه موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی و بخش‌های دیگری از گونه‌های موسیقی پرداخته می‌شود.