سرویس موسیقی هنرآنلاین: در آخرین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر فرانچسکو کفیسو نوازنده ساکسوفون به همراه سه نوازنده کنترباس، پیانو و درامز در تالار مملو از تماشگر وحدت به صحنه رفتند تا برگزیده‌ای از موسیقی جز را برای مخاطبان اجرا کنند. کفیسو یکی از استعدادهای تاریخ موسیقی جز است که تاکنون جایزه های بسیاری را در رقابت‌های جهانی از آن خود کرده است.

نخستین قطعه که اثری از فرانچسکو کفیسو بود با همنوازی همه اعضای گروه آغاز شد و در میان کار، ساکسوفون که صدای غالب را داشت سکوت کرد و فرصتی برای شنیدن سایر سازها فراهم شد. قطعه دوم با نوای ملایم ساکسوفون آغاز شد و پس از دقایقی گروه نوازی، بار دیگر کفیسو به کنار صحنه رفت و به تماشای نوازندگی سایر اعضای گروه پرداخت.

پس از آن کفیسو به صحبت با تماشاگران پرداخت و پس از آنکه به فارسی سلام گفت و از حضور در ایران ابراز خوشحالی کرد، ادامه داد: از فستیوال فجر تشکر می‌کنم که ما را برای اجرا در ایران دعوت کردند. اولین بار است که در ایران هستم و امیدوارم باز هم این شانس را داشته باشم که اینجا بیایم. امروز قطعاتی از بزرگان موسیقی جز را برای شما اجرا می کنیم.

قطعه بعدی "آنجلیکا" نام داشت و با ضربات درامز آغاز شد. پس از آن گفت و گویی میان ساکسوفون و پیانو آغاز شد و با جملات کوتاه، رفت و برگشتی میان آنها شکل گرفت. فضای شاد و فانتزی این قطعه در ادامه سرعت و قدرت بیشتری پیدا کرد و پس از سولوی طولانی ساکسوفون، کفیسو کنار صحنه رفت تا به تناوب شاهد تک نوازی سازهای دیگر باشیم.

قطعه بعدی فضایی آرام تر از آهنگ‌های دیگر داشت و نقش پیانو در آن پر رنگ تر بود. نوازنده پیانو در فضایی خیال‌انگیز و شاعرانه نواخت و مورد تشویق تماشاگران و سایر اعضای گروه قرار گرفت.

قطعاتی که در این کنسرت اجرا شد طولانی بودند و هر کدام از بخش‌های مختلفی تشکیل شده بودند که تغییر ملودی و فراز و فرودهای زیادی در آنها شنیده می‌شد.

اگرچه این گروه به نام فرانچسکو کفیسو معرفی می‌شود، اما همه نوازندگان بسیار پر قدرت ظاهر شدند و حرفی برای گفتن داشتند. آنها به تناوب در طول کنسرت به اجرای سولو پرداختند و نشان دادند که این گروه متکی به یک شخص نیست.

با نزدیک شدن به پایان برنامه کفیسو اعلام کرد که قطعه ویژه‌ای برایتان دارم. او فلوت به دست گرفت و نخستین نوایی که از سازش برخاست آنقدر آشنا بود که تشویق‌های شدید تماشاگران را در پی داشت. "بهار دلنشین" اثر جاودانه روح‌الله خالقی، قطعه‌ای بود که گروه برای اجرا در این کنسرت آماده کرده بودند و توانستند به خوبی از عهده اجرای آن بر بیایند. اما این قطعه در اواسط اجرا آنقدر تغییر کرد که وارد فضای جز شد و پس از دقایقی بار دیگر به همان ملودی اولیه بازگشت و در میان هیجان تماشاگران به پایان رسید.

کنسرت گروه "فرانچسکو کفیسو" یکی از بهترین اجراهای جشنواره امسال بود که در سطح بالای کیفی برگزار شد و با استقبال خوب مخاطبان هم روبه رو شد.