سرویس موسیقی هنرآنلاین: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه‌شب در حاشیه اجرای ارکستر ملی ایران در تالار وحدت در جمع خبرنگاران گفت: ما در بحث اقتصاد فرهنگ و هنر به ماجرای درآمدزایی به‌عنوان یک موضوع کمک‌کننده نگاه می‌کنیم، این که بتوانیم فضای فرهنگ و هنر را بتوانیم با اقتصاد عجین کنیم، به‌طوری که بین هزینه و درآمد نسبتی برقرار شود، در طولانی‌مدت به نفع فضای فرهنگ و هنر خواهد بود. با این نگاه بودجه جشنواره‌ها به‌عنوان بودجه پایه محسوب نشده، بلکه به‌عنوان بودجه مکمل مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: طبعاً در این فضا شرایط اقتصادی کشور هم تأثیر خود را دارد اما تلاش دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بوده که بتوانیم این منابع را افزایش دهیم. اما اینکه جشنواره صرفاً بخواهند به بودجه‌های حمایتی و مکمل اتکا داشته باشند، بعد از مدتی به هم می‌ریزند و از درون فرهنگ و هنر را دچار اختلال می‌کنند، بنابراین به نظر می‌آید ما باید ترکیب این دو را در کنار هم ببینیم.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی که خبرنگاران به مسئله ممانعت از اجرای بانوان عضو ارکستر ملی اصفهان طی روزهای ۲۲ و ۲۳ دی‌ماه جاری اشاره کردند، عنوان کرد: حتماً اگر مسئله‌ای خلاف دستورالعمل و رویه عمومی باشد؛ مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و همکاران من در وزارتخانه حتماً پیگیر قضیه خواهند بود. به هر حال اجرای صحنه‌ای بانوان برای بانوان‌‌‌ همان مسیری است که در همه استان‌ها باید با یک رویه عمل شود. قطعاً از نظر ما حضور نوازندگان خانم روی صحنه کنسرت‌های ارکسترال اشکالی ندارد و همه جا هم باید با همین رویه نسبت به حضور هنرمندان خانم روی صحنه اقدام کنند. در حوزه تک‌نوازی هم ما دستورالعمل‌هایی داریم که در همه جای کشور به‌صورت یکسان وجود دارد.

وی در ادامه افزود: به هر ترتیب من از آقای حسینی به‌عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم دستورالعمل‌های مربوط به اجرای زنده بانوان نوازنده در اجراهای صحنه‌ای شهرستان‌ها به‌صورت کاملاً شفاف تدوین شود. ضمن اینکه همه مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز بر اساس این دستورالعمل کار‌ها را انجام داده و پای این داستان باقی بمانند. به هر حال ما در این حوزه گفت‌و‌گوهای زیادی نیز انجام داده‌ایم و امیدوارم با جدیت آقای حسینی این دستورالعمل‌ها به‌صورت واحد در تمامی استان‌ها اجرایی شود.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نحوه برگزاری و معرفی دبیر دوره بعدی جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: در این روزها بنده دیدارهایی با آقای نوربخش داشتم و پیرامون مسائل مختلف جشنواره موسیقی فجر با هم به گفت‌وگو نشسته‌ایم اما درباره نحوه برگزاری دوره بعدی جشنواره موسیقی فجر باید به این نکته اشاره کنم که این ضرورت وجود ندارد که دبیرخانه هر جشنواره بلافاصله بعد از پایان دوره قبلی معرفی شود، اما با توجه به اهمیت موضوع من با آقای حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته جلساتی را درباره اجرای آیین‌نامه‌ای قابل اتکا در جشنواره موسیقی فجر برای سال‌های متمادی برگزار کردیم. بر این اساس قرار است کمیته مشترکی از استادانی که مجموعه حداکثری از حوزه موسیقی را پوشش می‌دهند آیین‌نامه جشنواره موسیقی را نهایی می‌کنند.

وی افزود: طی صحبت‌هایی که با آقای حسینی انجام گرفته به من اطلاع داده شد که کارهای اولیه مربوط به تدوین آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر انجام گرفته و وی در این حوزه جلسات مختلفی را با مجموعه‌های مختلف برگزار کرده است. به هر حال اینکه ما به سمت نهایی شدن آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر برویم به‌طور حتم متناسب با آیین‌نامه دبیر جشنواره موسیقی فجر نیز تعریف می‌شود تا بتواند نظر حداکثری جامعه موسیقی را پوشش دهد.

وی در ارزیابی سه دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: هر مجموعه‌ای را با ویژگی‌های ایجابی و بعضاً انتقادهایی می‌توان ارزیابی کرد، اما با توجه به مدت حضورم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه به‌عنوان معاون فرهنگی و چه در سمت فعلی من شاهد اجرایی شدن چند اتفاق بودم که می‌توان روی آن حساب کرد. به‌عنوان نمونه ورود "جایزه باربد" در جریان فضای موسیقی توانست فرصتی را برای داوری محصولات سالانه موسیقی به وجود آورد و به اعتقاد من مسیر رو به جلویی است. از سوی دیگر اینکه جشنواره موسیقی فجر در این سال‌ها رفته‌رفته به جشنواره جشنواره‌های موسیقی تبدیل می‌شود و اینکه بتوانیم معیار پیشروی یک ساله تولید موسیقی در کشور را در معرض داوری قرار دهیم اتفاقات مثبتی است که می‌توانیم درباره این جشنواره به آن‌ها اشاره کنیم.

وزیر ارشاد گفت: طبیعتاً در حوزه معیارهای جشنواره‌ای همواره حرف‌وحدیث‌های همیشگی وجود دارد اما اینکه در یک فرآیند جشنواره‌ای تمام تولیدات موسیقایی در فرآیندی قابل داوری قرار بگیرد، اتفاق خوبی در جشنواره‌های موسیقی فجر سال‌های اخیر بود که همان‌گونه که گفتم تحت عنوان "جایزه باربد" به جامعه موسیقی و مخاطبان معرفی شد. ما در حوزه موسیقی نواحی نیز شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره موسیقی فجر بوده‌ایم.

صالحی در پایان درباره در حاشیه قرار گرفتن کنسرت‌های گروه‌های کوچک اما فعال و باکیفیت حوزه موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: جشنواره هیچ‌وقت فرمایشی برگزار نمی‌شود. اتفاقاً ما در این مجال باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که موسیقی‌های ارزشمندی چون موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی هم‌تراز با مخاطبان موسیقی پاپ مسیر رو به جلویی داشته باشد. ما باید هم در تولید و هم در شنیده شدن چنین آثار ارزشمندی کوشش کنیم. ما باید به شنیدن موسیقی ایرانی و موسیقی اقوام بیشتر عادت کنیم و بعد از آن برویم و برای این گونه‌های ارزشمند هزینه کنیم، همان‌گونه که برای موسیقی پاپ هزینه‌هایی را در سبد مصرف و ذائقه متقبل می‌شویم. بنده معتقدم با ۱۰ روز اتفاق خاصی نمی‌افتد بلکه ما بر این باوریم باید در طول سال اتفاقات ارزنده شکل بگیرد.