سرویس موسیقی هنرآنلاین: سی و سومین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه 20‌ دی‌ماه با 10 اجرا در شش سالن شهر تهران برگزار شد.

شب اول این جشنواره با اجراهای متفاوتی همراه بود و گروه‌های موسیقی ارکسترال، اصیل ایرانی، پاپ، نواحی، تلفیقی و بین‌المللی اجرای خود را به حاضرین در سالن‌های وحدت، رودکی، آزادی، رودکی، نیاوران، ایرانیان و برج میلاد تقدیم کردند. در ادامه شرح کامل از اجراهای این روز را خواهید خواند.

قطعات جدید چکاوک برای روشن کردن چراغ جشنواره

زنگ سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت تهران با اجرای قطعات جدید ارکستر چکاوک و در حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی و علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی به صدا درآمد.

ارکستر چکاوک قطعات جدید خود را به‌عنوان حسن آغاز جشنواره به آهنگسازی مهرداد پازوکی خالق آلبوم‌های "جام عشق"، "ساقی رضوان"، "یاد استاد"، "پاییز"، "گل میخک"، "خوش آمدی" برای مخاطبان حاضر و مشتاق خود روی صحنه برد.

امیر رفعتی فرزند قاسم رفعتی خواننده موسیقی ایرانی، علیرضا عبدالکریمی و ایوب صادقی خواننده‌های نخستین اجرای جشنواره در تالار وحدت بودند.

سرپرست ارکستر چکاوک پیش از این گفته بود که ارکستر در کنسرت‌های قبلی تلاش کرده منتخبی از موسیقی‌های ماندگار ایران را برای مخاطبان اجرا کند اما در این کنسرت تمام قطعات جدید است و حتی از آن‌ها ضبط استودیویی نیز انجام نگرفته است.

کنسرت ارکستر چکاوک در سئانس اول قطعه‌های "سبز"، "استغنای عشق"، "زنده‌وار"، "تو فروردین"، "آرزوی محال"، "سایه سرگردان" و "دل شیدا" را اجرا کرد.

این ارکستر خصوصی، همچنین قطعه‌های "پیش‌درآمد اصفهان"، "چهارمضراب اصفهان"، "آه باران"، "درس محبت"، "کدام غبار"، "انتظار" و "پرواز با خورشید" را برای مخاطبان خود در سئانس دوم تدارک دیده بود.

رضا شایسته سرپرست ارکستر چکاوک است و مهرداد پازوکی نیز آهنگسازی و نوازنده پیانوی اجرای دیشب را بر عهده داشت.

دانیال جورابچی، علیرضا فواکهی، رائین نورایی، آرمین قضاتی، مهدی کاسی‌پور، روزبه بهاری، مجید خردجو و رضا فدوی‌نیا (ویولن یک) و امیر نظری سالاری، مرضیه مزینانی، امیرحسین طائی، کوشا صرافی، رمیصا نفیسی و امیرحسین شجاعی (ویولن دو) از جمله اعضای این ارکستر هستند.

داریوش حجازی، حمید یاسری، احمد مقدسی زاده، همایون هاشم زاده (ویولن آلتو)، سیامک صانعی (کنترباس)، نیلوفر ابراهیمی (فلوت)، حسام صدفی نژاد (ایوآ)، علی‌اصغر شمس‌آبادی (کلارینت)، آزاده امیری (تار)، مریم ملأ (تنبک) دیگر اعضای این گروه بودند.

ارکستر چکاوک از جمله ارکسترهای فعال بخش خصوصی است که از سال ۷۷ به رهبری رضا شایسته از شاگردان زنده‌یاد اسدالله ملک و وارطان ساهاکیان با هدف زنده نگه‌داشتن آثار فاخر ملی و همچنین معرفی خواننده‌های توانمند و آتیه‌دار فعالیت می‌کند.

این ارکستر اجراهای متعددی در فرهنگسراها، حوزه هنری، تالار وحدت و همچنین شبکه‌های مختلف صداوسیما داشته است. ارکستر چکاوک، تاکنون چهار آلبوم تصویری به نام‌های چکاوک ۱، ۲، ۳، ۴ نیز منتشر کرده است.

در سئانس دوم، گروه موسیقی نوبانگ مهر با خوانندگی عبدالحسین مختاباد در تالار وحدت برنامه اجرا کرد. (اینجا)

اجرای آثار آهنگسازان ایرانی و بین‌المللی

ارکستر نیلپر (ارکستر فستیوال بین‌المللی معاصر تهران) به رهبری نوید گوهری در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر در سئانس اول در تالار رودکی برنامه اجرا کرد.

ارکستر تیلپر که به‌عنوان ارکستر ثابت فستیوال موسیقی معاصر تهران حضور فعالی داشته است، شب گذشته سه قطعه از قطعات آهنگسازان مینیمالیست غربی را به رهبری نوید گوهری برای مخاطبان خود اجرا کرد. نوید گوهری مدیر هنری فستیوال موسیقی معاصر تهران، مدیر کانون موسیقی معاصر و مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر نیلپر در تهران است. او با همکاری احسان تارخ (به‌عنوان مدیر اجرایی) در سال ۱۳۹۴ اقدام به پایه‌گذاری و تأسیس نخستین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران کرد. این ارکستر همواره تمرکز اجراهای صحنه‌ای خود را بر اجرای آثار موسیقی معاصر از آهنگسازان ایرانی و بین‌المللی گذاشته و از نوازندگان جوان به‌عنوان سولیست در برنامه‌های خود استفاده کرده است.

ارکستر نیلپر در اجرای خود سه قطعه از لوئیس اندریسن (سمفونی برای سیم آزاد)، ارنستو فرری (نیایش و کیهان)، و جان آدامز (حلقه‌های لرزان) اجرا کرد که مورد تشویق مخاطبان قرار گرفت.

نوید گوهری پس از اجرای برنامه به مخاطبان گفت: این کنسرت برای ما یک ماراتن است، یک ماراتن ذهنی و بدنی. اجرای موسیقی معاصر جرئت می‌خواهد، شنیدنش هم همین‌طور. امیدوارم که این موسیقی تأثیر خودش را بگذارد و ذهن ما باز شود. این موسیقی نزدیک‌ترین موسیقی به زندگی ماست. تشکر ویژه می‌کنم از جناب آقای فرزاد طالبی که در این دو سه سال اخیر از این موسیقی حمایت کردند.

اعضای ارکستر در این اجرا عبارت بودند از نوید گوهری (رهبر ارکستر)، بابک کوهستانی (کنسرت مایستر)، پویا دهلاری، آناهیتا واحدی، فرمهر بیگلو، یاسمن کشاورزی، صبا علی محمدی (ویلن)، کاوه تسعیری، سهراب ملک‌زاده (آلتو)، ماکان خویی نژاد، سهراب ملک‌زاده (ویولنسل)، فرشید پاتی‌نیان (کنترباس)، امیرحسین حیدری (دستیار اجرایی) و احسان تارخ (مدیر ارکستر).

نوای کُر فلوت تهران در رودکی

کُر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوایی و رهبری سعید تقدسی در سئانس دوم اولین روز جشنواره‌ موسیقی فجر قطعاتی از موسیقی کلاسیک را در تالار رودکی برای مخاطبان خود اجرا کرد.

گروه کُر فلوت ایران در دو بخش قطعاتی از موتسارت، ویوالدی، برامس، ادوارد گریگ، چایکوفسکی، بورن، دی‌وراک، و یک قطعه ایرانی از حشمت سنجری اجرا کرد. پس از پایان اجرا نیز به خاطر تشویق‌های مکرر مخاطبان در سالن، فیروزه نوایی گفت: سال گذشته در همین جشنواره قطعه‌ای از اشتراوس اجرا کردیم که با همکاری شما مخاطبان عزیز اجرا شد. اگر موافق باشید این قطعه را با همکاری شما اجرا می‌کنیم. مخاطبان هنگام اجرای ترجیع‌بند این قطعه با کف زدن گروه را همراهی کردند و با اجرای قطعه‌ی بیز این گروه نخستین شب اجراهای جشنواره موسیقی فجر به پایان رسید.

کُر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوایی و رهبری سعید تقدسی در سال 1394 به‌صورت رسمی آغاز به فعالیت کرده است. بیشتر اعضای این گروه عضو انجمن فلوت ایران و همکار این مجموعه هستند. در این ارکستر سهیل کوشان‌پور به‌عنوان مدیر هنری و احسان تارخ مدیر اجرایی فعالیت می‌کنند. اغلب نوازندگان این گروه فارغ‌التحصیل رشته‌ی موسیقی از دانشگاه‌های کشور و از مربیان سرشناس این ساز هستند. از جمله اجراهای موفق کر فلوت تهران می‌توان به کنسرت‌های متوالی از سال تأسیس در مجموعه‌ی تالار وحدت (سالن رودکی)، شرکت در فستیوال موسیقی فجر، و فستیوال موسیقی معاصر اشاره کرد. این گروه در حال حاضر متشکل از 53 نفر است.

طنین موسیقی مازندران و هنرنمایی کردها

فضل‌الله دهقان آهنگساز و نوازنده کمانچه مازندرانی در روز نخست جشنواره موسیقی فجر گروهش را در برج آزادی روی صحنه برد. گروه موسیقی نیما در سئانس نخست موسیقی مازندرانی خود را به اجرا درآورد. (اینجا)

در سئانس دوم نیز گروه موسیقی ژی به سرپرستی شاهین شهبازپور به اجرای موسیقی این ناحیه پرداخت. (اینجا)

غوغای سازهای زهی روی صحنه

نخستین اجرای اولین روز جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران به کنسرت "جَز و شهر" از اتریش اختصاص داشت. این گروه با سرپرستی و آهنگسازی میشاییل کار به صحنه رفت تا شنوندگان ایرانی را میهمان موسیقی جَز کند. (اینجا)  

در سئانس دوم گروه موسیقی تریوی وایلد استرینگز (Wild Strings) و مهیار طریحی آهنگساز و نوازنده ساز سنتور برنامه اجرا کردند. هنرمندان حاضر در اجرای کنسرت تریو وایلد استرینگز  و مهیار طریحی با چهار ساز زهی ایرانی و غیر ایرانی روی صحنه رفته و بااحساس‌ترین شکل ممکن قطعاتی را به بداهه اجرا کردند. نگاه‌ها و رفتار آن‌ها با سازهایشان و همچنین یکدیگر، به گونه‌ای بود که بر مخاطب هم تأثیرگذار بود و می‌توان تا حدودی اجرایشان را نمایشی دانست.

تریو وایلد استرینگز متشکل از سه نوازنده ویولن، گیتار و ویلنسل از کشور اسلوونی است که در سال ۲۰۰۴ تشکیل شده است.

طریحی در این اجرا با همراهی تریوی وایلد استرینگز سه قطعه از ساخته‌های خودش را اجرا کرد. این اجرا با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و با اجرای قطعه "گرگ و بیابان" از ساخته‌های طریحی به کار خود پایان داد. در این اجرا اردوان کامکار هنرمند برجسته موسیقی ایرانی و نوازنده سنتور نیز حضور داشت.

شروع بخش پاپ با اجرای مهدی جهانی

اجراهای بخش پاپ سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با برگزاری کنسرت مهدی جهانی در سالن همایش‌های ایرانیان رسماً کار خود را آغاز کرد.

جهانی که در سال 96 اولین کنسرت رسمی خود را برگزار کرد، چهارشنبه 20 دی‌ماه برای نخستین بار در قالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت.

این خواننده در کنسرت خود قطعاتی نظیر "مدیونم به تو"، "آروم آروم"، "عشقت که باشه" و "برف" را خواند.

اعضای ارکستر مهدی جهانی در این کنسرت عبارت بودند از: استیو آوانسیان، سروش عدل، امیر پرویزی، مجتبی تقی‌پور، امید فرهودنیا، عماد لاریجانی و مصطفی شعبانی.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر امشب با 9 اجرا در 5 سالن شهر تهران ادامه پیدا خواهد کرد.