به گزارش هنرآنلاین، هفدهمین نشست آیین آواز روز سه‌شنبه با سخنرانی معصومه مهر علی در مورد تقلید و مرزهای تقلید  در آواز ایرانی در فرهنگسرای ارسباران  برگزار شد.

در ابتدا برنامه مظفری (تار)، مهدی جهنگیری (تمبک) و تهمورس شاه مرادی (آواز) به روی صحنه آمدند و در دستگاه دشتی و آواز دشتی برنامه اجرا کردند.

بعد از این اجرا معصومه مهر علی پیشکوت آواز از شاگردان ردیف آوازی محمود کریمی و شاگرد آواز محمدرضا شجریان به همراه علی شیرازی کارشناس مجری  برنامه روی صحنه آمدند و در مورد تقلید و مرزهای تقلید در آواز ایرانی به گفت‌وگو پرداختند.

مهرعلی در ابتدا سخنانش گفت: به نظر من دو گونه تقلید داریم موقت و دائم. من تقلید را زیاد ضروری نمی‌دانم. هیچ کس با تقلید به جایی نمی‌رسد. خودم ردیف آوازی را خدمت استاد محمود کریمی یاد گرفتم و آواز را خدمت استاد محمدرضا شجریان ولی همیشه سعی کردم که ردیف را به شاگردانم بداهه یاد بدهم. به نظر من ردیف را باید درست و با احساس خود شاگرد یاد داد. باید همه به جایی برسند که برای خودشان سبک درست شود وگرنه با تقلید هیچ کس به جایی نخواهد رسید و معلمان هم باید بعد از مدتی شاگردان خودشان را به یک استاد بزرگ معرفی کنند.

شیرازی در ادامه گفت: درست یادم است چند سال پیش در تالار رودکی نشستی در مورد آواز با حضور استاد شجریان برگزار شد و یادم است خانم مهرعلی هم آنجا حضور داشتند. استاد شجریان همانجا گفتند الآن خیلی ناراحتم که دوست داشتم دوتا بنان باشد، دوتا قوامی ولی الآن متاسفانه هزاران شجریان هستند.

مهر علی افزود: درست است باید سوژه را تقلید کرد. بهتر است دنبال تقلید مطلب باشیم. به نظر من حتی شاگرد بودن هم حدی دارد.

در ادامه سید حسین جعفری از شاگردان رضوی سروستانی(آواز)، سید حمید اعتمادنیا (تار)، سید علی جعفری (تمبک) به روی صحنه آمدند و در دستگاه همایون برنامه اجرا کردند.

پایان‌بخش برنامه بهرام باجلان (آواز) و مسعود جاهد (نی) در دستگاه ماهور برنامه اجرا کردند.

از مهمانان برنامه میتوان به استاد میلاد کیایی (نوازنده سنتور و آهنگساز)،جلاالدین منبری(خواننده) و منوچهر سهیلی(نوازنده ویلن و آهنگساز) اشاره کرد.